به گزارش روز یکشنبه ایرنا، استان قزوین ظرفیت های بسیار زیادی برای جذب سرمایه گذاری خارجی و رشد و شکوفایی اقتصادی دارد، به گونه ای که این استان در دوران پسا برجام به دلیل ظرفیت ها و استعدادهای گسترده در اولویت دوم تا چهارم پذیرش هیات های سرمایه گذار خارجی قرار گرفته است.
با اقدامات و تدابیر اندیشیده شده تاکنون 398 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان به تحقق پیوسته و رسیدن به هدف و سهم از پیش تعیین شده گامی بیش باقی نمانده است.
در برنامه های اقتصاد مقاومتی تحقق هفت میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی برای سال 95 در کل کشور و 500 میلیون دلار در استان قزوین هدف گذاری و پیش بینی شده بود که راه اندازی و افتتاح مرکز خدمات سرمایه گذاری استان قزوین در شهریورماه سالجاری و استقرار پنجره واحد و نمایندگان دستگاه های خدمات رسان در این مرکز نقش بسیار موثری در شتاب بخشیدن به روند دریافت مجوز سرمایه گذاری و افزایش میزان آن در استان داشت.

**** روند سرمایه گذاری های جدید خارجی در استان رو به رشد است
استاندار قزوین در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سرمایه گذاری خارجی در استان برای 5 هزار نفر شغل ایجاد کرده است و در حال حاضر در جذب سرمایه های خارجی رتبه پنجم کشور را داریم و قادریم جایگاه خود را به رتبه های بالاتر ارتقا دهیم.
فریدون همتی با اشاره به روند رو به رشد سرمایه گذاری داخلی در استان اظهار داشت: برای 300 واحد جواز تاسیس صادر شده که نشان از رشد 133 درصدی سرمایه گذاری داخلی در استان قزوین دارد.
وی با اشاره به رشد بالای سرمایه گذاری خارجی در استان اظهارکرد: طی 10 ماه گذشته پس از برجام 398 میلیون دلار سرمایه گذاری
خارجی در استان انجام شده است، در حالیکه حجم سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته در استان از سال 52 تا سال گذشته، 525.9 میلیون دلار بوده است.
همتی گفت: معادل یک میلیون دلار در بخش انرژی های نو و احداث نیروگاه های جدید اعم از خورشیدی و بادی با سرمایه گذاران خارجی مذاکره انجام شده است و بخشی از این تفاهم نامه ها و توافقات در مرحله اجرایی شدن است.

**** سرمایه گذاری خارجی 9 ماهه اخیر برابر با 42 درصد از کل سرمایه گذاری خارجی استان قزوین بوده است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: طبق هدف گذاری های ستاد اقتصاد مقاومتی کشور از ابتدای سال 95 تاکنون 398 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان محقق شد که این رقم 42 درصد از کل سرمایه گذاری خارجی استان قزوین از ابتدا تاکنون بوده است.
منوچهر حبیبی افزود: تصویب چندین طرح دیگر در سرمایه گذاری خارجی تا پایان سال در استان رقم سرمایه گذاری خارجی قزوین را به بیشتر از 500 میلیون دلار در سال 95 می رساند.
وی اظهارکرد: پس از امضای برجام، روند حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور بیشتر و تمایل به سرمایه گذاری آنان نیز افزایش یافته است.
حبیبی ادامه داد: با توجه به موقعیت استراتژیک استان قزوین به عنوان چهار راه ارتباطی کشور و نزدیکی آن به پایتخت، تلاش مدیران استان بر جذب سرمایه گذاران خارجی متمرکز گردید تا جایی که امسال این میزان به نسبت مدت مشابه سال گذشته با رشد 79.5 درصدی روبرو شده است.
وی بیان کرد: در استان قزوین تاکنون سرمایه گذاران 17 کشور خارجی از ترکیه، ایتالیا، کره جنوبی، چین، اتریش، ایرلند، اسپانیا، عراق، هلند و لهستان حضور یافته و در اجرای 45 طرح مشارکت کرده اند که در نتیجه زمینه کاهش نرخ بیکاری، ایجاد اشتغال و رونق تولید در استان فراهم شده است.
حبیبی ادامه داد: بیشترین زمینه مراجعات در خصوص عقد قرارداد در زمینه های احداث نیروگاه بادی و خورشیدی، خدمات حمل و نقل و لجستیک، صنایع شیمیایی، پلاستیک، حمل و نقل و لوازم خانگی و مواد غذایی بوده که در نهایت به عقد چندین تفاهم نامه منجر شد.
وی با اشاره به میزان صادرات استان نیز گفت: از مبادی استانی و سایر گمرگات کشور مربوط به استان بالغ بر 344 میلیارد دلار صادرات صورت گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد رشد داشته است.
حبیبی در پایان خاطرنشان ساخت: سهم استان در صادرات غیرنفتی در برنامه های اقتصاد مقاومتی در سال جاری توسط سازمان توسعه تجارت 430 میلیون دلار برآورد گردیده بود که در سالجاری 540 میلیون دلار و بیش ازهدف گذاری تعیین شده محقق شده است.

**** جذب 265 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در شهرک های صنعتی قزوین
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قزوین نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از جذب 265 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان خبر داد و افزود: این میزان مربوط به 16 واحد تولیدی است که 10 واحد آن در شهرک صنعتی کاسپین مستقر هستند و 5 واحد در شهرک صنعتی لیا و یک واحد نیز در شهرک حیدریه به فعالیت می پردازند.
حمیدرضا خانپور افزود: سرمایه گذاری های صورت گرفته در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین مربوط به سرمایه گذارانی از کشورهای ایتالیا، لهستان، کره جنوبی، کانادا، آلمان، هندوستان، ترکیه، فرانسه، پاکستان و اردن بوده است.
خانپور به محصولات تولیدی این واحدها نیز اشاره کرد و یادآور شد: ماشین لباسشویی، مواد شوینده، قطعات موتور سیکلت، کابینت و روکش چوبی، مواد پلی اوره تان، مواد اولیه داروهای شیمیائی، کولر گازی، پارچه و پرده توری، چهار شاخ و پیستون خودرو، درب و پنجره پی وی سی، انواع تسمه و سیلیکات سدیم از جمله محصولات تولیدی واحدهای سرمایه گذار خارجی در استان قزوین به شمار می روند.
خانپور اضافه کرد: تعدادی از واحدهای صنعتی نیز در مرحله نصب ماشین آلات و ساخت و ساز می باشند که در زمینه تولید پنیر سفید، بسته بندی شوینده های خانگی و صنعتی و صنایع بسته بندی انواع کالاها به فعالیت خواهند پرداخت.
وی همچنین یادآور شد: در سال جاری سه واحد تولیدی با سرمایه گذاری خارجی از کشورهای آلمان، فرانسه و ترکیه در شهرک های صنعتی کاسپین و لیا مستقر شده اند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین در پایان افزود: میزان سرمایه گذاری این واحدها 227 میلیون دلار بوده است.
بسیاری از سرمایه گذاران خارجی، به دلیل موقعیت استان، نزدیکی به پایتخت و بزرگ ترین بازارهای فروش و در نهایت حمل و نقل آسان، قزوین را اولویت اول خود برای فعالیت های تولیدی انتخاب کرده و کار مدیران و مسئولان اجرائی استان را برای تحقق ایده اقتصاد مقاومتی تسهیل کرده اند.
کمبود زمین، انرژی و منابع آبی، برخی بروکراسی و قوانین زائد و دست و پا گیر، تکنولوژی فرسوده از مهمترین موانع برای توسعه سرمایه گذاری در استان هستند که امیدواریم با تحقق 79.5 درصدی سرمایه گذاری خارجی استان قزوین در پسابرجام، شاهد ادامه و افزایش این روند در آینده نزدیک باشیم.
6101/ 6128 *خبرنگار: هادی درزی رامندی ** انتشار دهنده: مقدم سلیمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.