سیاووش شمسی پور روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه جلوگیری از گسترش بیابان ها و ایجاد ریزگردها در حال حاضر از مهم ترین دغدغه های زیست محیطی استان به شمار می رود،افزود: این کانون تولید ریزگرد می تواند استان های همجوار همچون البرز و تهران را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین افزود: دشت الله آباد قزوین یک تالاب فصلی است که از دو اکوسیستم آبزی و خشکی تشکیل شده و محل زیست گونه های مختلف حیات وحش و انواع پرندگان نادر به شمار می رود.
وی در ادامه اجرای عملیات به کشت در دشت الله آباد را باعث کشیده شدن آب از این دشت و انتقال آن به مناطق دیگر دانست و گفت: این موضوع خود عامل خشک ترن شدن این منطقه شده است.
شمسی پور، برداشت بی رویه منابع آبی زیر زمینی و آب های بالا دستی و وجود سدهای آبی در استان های همجوار را از جمله عوامل بیابان زایی در منطقه یاد شده دانست و یادآور شد: تغییرهای اقلیمی در کنار تخریب خاک و تغییر کاربری های اراضی حاصلخیز روند بیابانی شدن در استان را تشدید کرده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین با اشاره به خطر وسعت گرفتن منطقه بیابانی الله اباد به دشت مرکزی قزوین، هشدار داد: تاثیر منفی بیابانی شدن دشت حاصلخیزی چون قزوین تنها پدیده گرد وغبار و بروز ریزگرد نیست بلکه موجب فرسایش و از بین رفتن حاصلخیزی خاک نیز می شود که این موضوع تهدیدی جدی برای تامین امنیت نسل آینده است.
وی همچنین چرای بیش حدود 2هزار نفر شتر در منطقه خشک و نیمه بیابانی بوئین زهرا را باعث از بین رفتن پوشش گیاهی در این منطقه و تشدید بیابان زایی در این منطقه دانست و گفت: در این خصوص هشدارهای لازم را داده ایم و باید شاهد انتقال این حیوانات از استان باشیم.
شمسی پور یادآور شد: در دولت تدبیر و امید به منظور احیای پوشش گیاهی مصوبه های راهگشایی را شاهد بوده ایم و در همین راستا هم اکنون اجرای الگوی کشت جدید در 20 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان با نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست در دست انجام می باشد.
این مسئول اظهار کرد: امیدواریم با اجرای برنامه های پیش بینی شده از سوی دولت شاهد کاهش کانون های بیابانی و ریزگردها در سطح استان باشیم.
وی در پایان افزود: جلوگیری از افزایش بیابان زایی از اولویت های اصلی ما به شمار می رود که باید با کمک و مشارکت مردم و سایر دستگاه ها آنرا دنبال کنیم.
7390/ 3013
خبرنگار:گیتی سیمیاری**انتشار دهنده:رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.