جعفر برمکی روز دوشنبه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین و در جمع فعالان اقتصادی این استان افزود: فضای حمایتی که اکنون در کشور کنیا وجود دارد، این امکان را فراهم می‌سازد تا اولویت اصلی با تولیدکنندگان ایران باشد و صادرکنندگان در اولویت بعدی قرار گیرند.

وی با اشاره به ۵۵ کشور آفریقایی، اظهار داشت: در حال حاضر ۶ کشور از جمله کنیا عضو شورای اقتصادی شرق آفریقا هستند و این موضوع سبب می‌شود محصولات تولیدکنندگان ایرانی با مهر تولید کنیا در بازارهای شرق آفریقا توزیع شود.

برمکی به سیاست‌ها و افق اقتصادی کنیا و کشورهای شرق آفریقا پرداخت و یادآور شد: معاهده‌ای در این قاره مطرح شده که تا ۲۰ سال آینده ۶۰ درصد سهم صادرات و توزیع کالاها در آفریقا از داخل همین قاره صورت پذیرد و این مساله باعث می‌شود که حضور تولیدکنندگان در کنیا بسیار ارزشمند باشد.


سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور کنیا به فرصت‌های ویژه این کشور برای تولیدکنندگان اشاره و تصریح کرد: هزینه نیروی کار بسیار ارزان، نبودن موانع گمرکی و امکانات بکر اقتصادی باعث شده تا تولیدکنندگان ما بتوانند با خیالی آسوده به توسعه اقتصادی در این کشور بپردازند.

برمکی در ادامه به جمعیت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفری قاره آفریقا اشاره و تاکید کرد: این تعداد جمعیت به همراه وسعت قاره آفریقا باعث شده تا حتی اگر چین و کشورهای اروپایی هم به بازار آن وارد شوند، باز هم فرصت برای فعالیت تولیدکنندگان ایرانی وجود داشته باشد.

به گفته وی، تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند بخشی از تولید یا تمام عملیات تولیدی خود را در قاره آفریقا انجام دهند که این موضوع به ظرفیت و شرایط خودشان نیز بستگی دارد.

برمکی یادآور شد: انتظار داریم بخش خصوصی با جایگاه بالایی که نسبت به بخش‌های دولتی دارد، بتواند روابط اقتصادی جدیدی را با کشور کنیا ایجاد کند و استان قزوین به لحاظ پشتوانه بسیار قوی خود در حوزه صنعت و کشاورزی می‌تواند این مهم را محقق سازد.

استان قزوین دارای سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و ۲ هزار و ۵۰۰ واحد کشاورزی است و اتاق بازرگانی آن نیز معین کشورهای شرق آفریقا شناخته می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.