مهدی امینی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: زباله‌های بیمارستانی در زمره خطرناک‌ترین انواع زباله‌ها هستند و هرگونه سهل انگاری و کوتاهی در دفع آن‌ها به تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان منجر خواهد شد.

وی اظهار کرد: برای مدیریت اصولی زباله‌های عفونی و جلوگیری از ایجاد بیماری‌های ناشی از این نوع زباله ها بر اساس یک دستورالعمل جهانی زباله های عفونی باید به صورت اختصاصی توسط کلینیک ها و مراکز بهداشتی و درمانی جمع آوری شوند و پس از بی خطر سازی توسط دستگاه اتوکلا و به سازمان‌های مسئول تحویل داده شوند.

امینی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ مرکز جمع آوری زباله های عفونی در قزوین فعال است،افزود: مراکز تولیدکننده چنین زباله هایی موظف به جداسازی این نوع زباله ها در مبدا و استفاده از سطل ها و کیسه هایی با رنگ مشخص هستند.

این مسئول تاکید کرد: تمام بیمارستان‌های دولتی و خصوصی ملزم به تفکیک زباله‌های عادی از عفونی هستند که با پیگیری‌های صورت گرفته تمامی بیمارستان‌های قزوین به دستگاه اوتوکلاو مجهز شده اند.

وی ادامه داد: از سال ۸۴ بحث جمع آوری زباله به صورت متمرکز در شهرداری قزوین مطرح و برای ساماندهی آن نیز در سال ۸۸ با همکاری استانداری، محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی در راستای اجرای ماده ۷ قانون مدیریت پسماند اقدامات لازم به عمل آمد.

امینی تصریح کرد: در حوزه پسماندهای بیمارستانی نیز تمام بیمارستان های استان تا پایان سال ۹۱ مجهز به دستگاه های رتوکلاو( بی خطر سازی زباله های عفونی) شده و هم اکنون نیز ۳۹ مرکز درمانی مجهز به این دستگاه روزانه چها و نیم تن زباله خود را بی خطرسازی کرده و تبدیل به زباله های عادی می کنند.

وی اضافه کرد: نحوه انتقال زباله‌های عفونی توسط مراکز درمانی در شهر مشکلات زیادی دارد و بدون شک سازمان نظام پزشکی متولی اصلی این موضوع به شمار می‎آید و در این خصوص دانشگاه علوم پزشکی نظارت و کنترل لازم را در نحوه امحاء زباله‎های مراکز درمانی دارد.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری قزوین یادآور شد: براساس آیین نامه های موجود نیز حمل این نوع مواد از مراکز بهداشتی و درمانی به سایت محمدآباد جهت دفن با خودروهای مخصوص انجام می شود و دستگاه های بی خطرساز مراکز درمانی نیز هر ۶ ماه توسط کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی مورد آزمایش قرار گرفته و تاییدیه آن نیز به مدیریت پسماند شهرداری قزوین ارسال می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.