بسیاری از شهروندان به دنبال اصلاح قیمت بنزین به گمانه زنی در خصوص قیمت کالاها پرداخته و افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها به ویژه نرخ کالاهای اساسی را در بازار پیش بینی می‌کنند.
این درحالی است که به گفته مسئولان، اصلاح قیمت بنزین تنها ۲ درصد بار تورمی در اقتصاد کشور خواهد داشت و در قیمت کالاهای اساسی نیز تغییر چندانی ایجاد نخواهد کرد.
البته باید به مردم در این خصوص حق داد چون بعد از اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین، علیرغم تاکیدات بسیار زیاد مسئولان در بخش‌هایی از جمله حمل و نقل کالاها و قیمت برخی محصولات به دلایل مختلف افزایش قیمت صورت گرفته است که لازم است مسئولان مرتبط با نظارت و دقت بیشتر در این خصوص جلوی سوء استفاده گران و متخلفان را بگیرند.

تشکیل ۳۸۶ فقره پرونده گرانفروشی در قزوین

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در این خصوص گفت:به دنبال اصلاح قیمت بنزین، طرح نظارت بر بازار با جدیت بیشتری مورد اجرا قرار گرفت و برخورد لازم با هرگونه افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار انجام شد.
سعید نبیل افزود:در این مدت، چهار هزار و ۹۰۲ واحد صنفی در استان قزوین مورد بازرسی قرار گرفت و ۳۸۶ فقره پرونده در زمینه گرانفروشی، کم فروشی، درج نکردن قیمت و صادر نکردن فاکتور تشکیل شد.
وی با اشاره به فعال سازی سامانه ۱۲۴ ویژه رسیدگی به شکایات از ساعت هفت صبح تا ۱۰ شب، گفت: تاکنون ۲۴۰ فقره گزارش تلفنی، ۴۵ فقره شکایت کتبی و ۱۲ فقره مراجعه حضوری در این سامانه ثبت شده است.
نبیل همچنین گفت:در همین زمینه هم ۸۷ فقره پرونده بازرسی با موضوعات مواد غذایی، خدمات حمل و نقل، لوازم خانگی و گاز مایع تشکیل شد.
وی با اشاره به وضعیت بازار استان بعد از اصلاح قیمت بنزین، گفت: با برگزاری جلسات مستمر با روسای اتحادیه‌های صنفی هم اکنون وضعیت بازار استان آرام است.

افزایش قیمت کالاهای اساسی، ممنوع

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین نیز در این خصوص گفت: هرگونه افزایش قیمت کالاهای اساسی به دنبال تغییر قیمت بنزین، غیر قانونی است و با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.
علی اکبر کبیری افزود: با توجه به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت و مصوبات ستاد تنظیم بازار استان باید از هرگونه افزایش قمیت کالاها در بازار خودداری شود.
وی با بیان اینکه هیچ گونه اقدام خودسرانه برای افزایش قیمت‌ها پذیرفتنی نیست، اضافه کرد: بازرسان سازمان صنعت با گشت‌های نظارتی و مشترک با تعزیرات حکومتی در حال کنترل و بررسی قیمت و نحوه عرضه کالاهای اساسی در بازار هستند تا جلوی افزایش بی رویه قیمت‌ها گرفته شود.
کبیری اضافه کرد: اگر هرگونه شکایت مردمی مبنی بر گرانفروشی به سازمان ارسال شود به سرعت توسط بازرسان مورد بررسی قرار گرفته و با حضور قاضی تعزیرات حکومتی رای آن صادر خواهد شد.
این مسئول افزود: ۲۵۰ تیم بازرسی رسمی و افتخاری با حضور دستگاه‌های مختلف تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف، اتحادیه‌ها و ... بر بازار استان نظارت دارند و خوشبختانه تاکنون مشکل خاصی در حوزه تامین و فروش کالاهای اساسی گزارش نشده است.

گشت‌های روزانه تعزیرات حکومتی جهت رصد و پیمایش بازار

سرپرست تعزیرات حکومتی استان قزوین نیز در این خصوص اظهار داشت: این اداره کل از لحظه اجرای "طرح اصلاح نرخ بنزین" و با توجه به احتمال سوء استفاده سودجویان از این شرایط، اقدامات خود را آغاز کرد.
هوشنگ محمدی گفت: ساعات کار گشت تعزیرات حکومتی در قزوین به دنبال تشدید نظارت بر بازار افزایش پیدا کرده و علاوه بر صبح‌ها، عصر و شامگاه نیز انجام می‌شوند.
وی اضافه کرد:گشت‌های تعزیرات به صورت پیوسته در سطح بازارهای استان حضور دارند و تا اتخاذ تصمیم‌های جدید رویکرد تشدید نظارتی ادامه خواهد یافت.
این مسئول اظهار داشت: گزارش‌های محدودی از افزایش قیمت کرایه آن هم مربوط به مسافرکش‌های شخصی رسیده که با توجه به اینکه مسافرکشی رانندگان خودروی شخصی بدون دریافت مجوز غیرقانونی است مراجع متولی باید جلوی این کار را بگیرند.
سرپرست تعزیرات حکومتی قزوین افزود: از آژانس‌ها، اتحادیه تاکسیرانی، پایانه‌ها و موسسات حمل و نقل درون و برون شهری به طور منظم بازدید شده و اقدامات لازم برای جلوگیری از تخلفات احتمالی اعمال می‌شود.
وی همچنین گفت: از آغاز طرح تاکنون به شکایات ارسالی خارج از نوبت با قید فوریت رسیدگی شده و در این مدت یک واحد صنفی توزیع گاز مایع به علت گرانفروشی مهر و موم شده است.
محمدی اظهار داشت: نظارت بر میدان میوه و تره بار و محل‌های عرضه و پخش کالاهای اساسی به طور ویژه در دستور کار گشت‌های مشترک قرار دارد.
سرپرست تعزیرات حکومتی قزوین اضافه کرد: سازمان تعزیرات در هر نقطه از فرآیند عرضه کالا و خدمات به مباحث گرانفروشی، کم فروشی، احتکار، تقلب، قاچاق و ... ورود و با متخلفان برخورد می‌کند.
وی یادآور شد: متخلفان صنفی در زمانی که شاکی خصوصی وجود دارد ضمن پرداخت جریمه باید خسارت وارده به شاکی را نیز بپردازند و در صورت تشکیل پرونده تخلف طبق قانون باید ۲ تا پنج برابر آنچه که تخلف کرده اند جریمه بدهند.

تشکیل شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات گران فروشی در قزوین

این مسئول گفت: همچنین برای رسیدگی بهتر و سریعتر به تخلفات این بخش، شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات گران فروشی در قزوین تشکیل شد.
سرپرست تعزیرات حکومتی استان قزوین اظهار داشت: طرح تشدید نظارت تعزیرات حکومتی علاوه بر مرکز استان، در سایر شهرها و شهرستان‌ها نیز اجرا خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: این طرح که همزمان با اصلاح قیمت بنزین آغاز شده تا یک ماه دیگر نیز ادامه خواهد داشت.
محمدی تصریح کرد: تاکنون هیچ پرونده تخلفی برای اداره کل تعزیرات حکومتی قزوین ارسال نشده و جوی آرام در بازار استان قزوین حاکم است.
سرپرست تعزیرات حکومتی قزوین اظهار داشت: با همکاری صورت گرفته بین مردم، ادارات و اصناف، بازار به یک ثبات نسبی رسیده و مشکلی نیز در زمینه گرانفروشی در سطح استان وجود ندارد.
وی همچنین از شهروندان قزوین خواست تا هرگونه تخلف صنفی را به سامانه ۱۳۵ تعزیرات حکومتی یا سامانه ۱۲۴ اداره نظارت و بازرسی صمت گزارش کنند تا در کمترین زمان ممکن به آن رسیدگی شود.

ذخیره‌سازی کالاهای اساسی در قزوین بیش از نیاز بازار

رییس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین نیز در این خصوص گفت:کالاهای اساسی در قزوین از جمله گوشت قرمز و سفید بیش از نیاز مردم ذخیره‌سازی شده و هیچ نگرانی بابت کمبود آنها وجود ندارد.
فاطمه خمسه اظهار داشت: گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، برنج و چای، قند و شکر و روغن به عنوان کالاهای اساسی به میزان کافی در سردخانه‌های انبارهای استان قزوین ذخیره سازی شده است.
این مسئول گفت: با توجه به ذخیره سازی کالاهای اساسی برای مصرف چندین ماه آینده، شهروندان نباید نگرانی در خصوص تهیه و تامین آنها داشته باشند.
وی با اشاره به ممنوعیت افزایش قیمت‌ها در بازار و قاطعیت دستگاه‌های نظارتی برای برخورد با متخلفان و گرانفروشان، اظهار داشت: با توجه به وفور کالاهای اساسی و تامین نهاده‌ها، هیچ دلیلی برای افزایش نرخ این محصولات وجود ندارد و حتی در روزهای اخیر شاهد بوده ایم که قیمت بعضی کالاها نیز کاهش پیدا کرده است.
این مسئول همچنین یادآور شد: هرگاه بازار در خصوص کالاهای اساسی از لحاظ قیمت یا تامین دچار مشکل شود، ستاد تنظیم بازار در راستای حفظ حقوق مردم ورود پیدا می‌کند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین همچنین با اشاره به وضعیت نهاده‌های دامی گفت: ذخیره سازی این نهاده‌ها در استان در بهترین حالت ممکن است و از این لحاظ هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.
خمسه افزود: با توجه به اینکه قزوین قطب دامداری کشور است نهاده‌های دامی به میزان کافی در این استان ذخیره می‌شود.
این مسئول با اشاره به نیازهای سوختی بخش کشاورزی، افزود: نیازهای این بخش منشا گازوئیل دارد که قیمت آن ثابت خواهد ماند بنابراین تغییرات قیمت بنزین تأثیر مستقیم چندانی در هزینه تولید و حمل‌ و نقل محصولات کشاورزی ندارد.
وی اظهار داشت: مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی موظف هستند افزایش احتمالی قیمت خدمات ارائه شده به بهره برداران این بخش را رصد کرده و موارد افزایش قیمت‌ها را سریعا گزارش کنند.

کاهش قیمت گوجه فرنگی در بازار قزوین

رییس اتحادیه میوه و سبزی استان قزوین نیز در این خصوص گفت: قیمت گوجه فرنگی در بازار قزوین با ۲۰ درصد کاهش در هر کیلو به ۱۰ هزار تومان رسید.
حبیب الله صادقی پور افزود: قیمت این محصول با رسیدن گوجه فرنگی از جنوب فارس طی یک هفته آینده بیشتر کاهش خواهد یافت.
وی اضافه کرد:هفته گذشته قیمت این محصول به دلیل بارندگی‌های اخیر در مناطق گرمسیری و جنوب استان فارس و افزایش کرایه حمل به شکل بی سابقه‌ای تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته بود.
این مسئول با اشاره به قیمت دیگر محصولات در بازار قزوین گفت:پیاز ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تومان، پرتقال چهار تا ۶ هزار تومان، نارنگی چهار هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار و ۵۰۰ تومان، سیب سردخانه پنج هزار تا هفت هزار، سیب انباری چهار تا پنج هزار، سبزی ۶ هزار تومان، بادمجان ۲ هزار و ۵۰۰ ، سیب زمینی سه هزار، موز فیلیپین ۱۱ هزار و موز اکوادور  ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان به فروش می‌رسد که تغییر چندانی نسبت به قبل از اصلاح قیمت بنزین نداشته اند.

ثبات قیمت در بازار لوازم یدکی خودرو قزوین

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل استان قزوین نیز در این خصوص گفت:اصلاح قیمت بنزین، تغییر چندانی در قیمت لوازم یدکی خودرو به دنبال نداشته است و در آینده نیز تغییر چندانی ایجاد نخواهد کرد.
غلامحسن سلیمی‌ها افزود:از سوی دیگر واحدهای عرضه لوازم یدکی در استان با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم، سود فروش خود را از ۱۵ درصد به ۱۰ و هشت درصد کاهش داده‌اند.
وی با بیان اینکه ۳۷۵ واحد در سطح شهرستان قزوین مشغول عرضه لوازم یدکی هستند، اضافه کرد:بازدیدهای مستمر و مشترک با تعزیرات حکومتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و دادگستری از این واحدها صورت می‌گیرد تا از هرگونه افزایش بی رویه و خودسرانه قیمت‌ها در این زمینه جلوگیری شود.

اصلاح قیمت بنزین که بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا به اجرا گذاشته شد تاکنون تغییرات چندانی در قیمت‌ها به جز در چند قلم نداشته است.
دولت نیز بارها اعلام کرده است که اصلاح قیمت بنزین به نفع مردم بوده و هیچ گونه افزایش قیمتی را به دنبال نخواهد داشت.
مردم نیز باید به دنبال این تاکیدات از ایجاد التهاب در بازار جلوگیری کنند تا دستگاه‌های نظارتی و بازرسی استان با حضور مستمر در بازار جلوی متخلفان و سوء استفاده گران را بگیرند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.