یدالله ملکی روز چهارشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب با بیان اینکه وزارت نیرو، ظرفیت برداشت آب از دشت‌های کشور را بررسی‌ کرده است، عنوان کرد: دشت قزوین در بخش کشاورزی باید ۷۸۰ میلیون مترمکعب برداشت آب داشته باشد درحالی‌که این رقم هم اکنون یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب است.

این مسئول گفت: ۶۸۰ میلیون مترمکعب آب مازاد از ظرفیت در این دشت برداشت می‌شود که با توجه به وضعیت سفره‌های زیرزمینی برای دشت قزوین بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به طرح آب‌رسانی به دشت قزوین از سد طالقان، گفت:با تصویب این طرح، سهمیه آب‌رسانی به دشت قزوین ۱۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

ملکی با بیان اینکه طرح آب‌رسانی از سد طالقان مهم‌ترین پروژه استان نامیده شده است، تصریح کرد: این طرح، آب ۸۰ درصد از جمعیت استان قزوین را تأمین می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت:این طرح در سال ۹۶ با حضور مسئولان کشوری با هدف تأمین آب شرب ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستا آغاز شد اما امروز تنها ۸.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه این طرح، برای بهره‌برداری نیازمند تزریق پول نقد در اسرع وقت است، تصریح کرد: برای اجرای کامل این طرح شامل ساخت تصفیه‌خانه آب شرب و خطوط انتقال بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

سطح رودخانه‌ها و دشت‌های استان به‌ شدت افت کرده‌اند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: میانگین بارندگی استان قزوین از سال ۴۷ تاکنون تغییر زیادی نداشته اما سطح رودخانه‌ها و دشت‌های استان به‌ شدت افت کرده‌اند.

ملکی با اشاره به توزیع مصرف آب‌های سطحی و زیرزمینی استان تصریح کرد: ۹۱ درصد مصارف ما در بخش کشاورزی، چهار درصد در بخش خدمات و صنعت و پنج درصد نیز در بخش آب شرب است.

وی با بیان اینکه حجم مصرف آب استان ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب است، افزود: از این میزان ۲ میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب سطحی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین خاطرنشان کرد: آب‌های سطحی استان در کشاورزی مصرف می‌شوند درحالی‌که آب‌های زیرزمینی در حوزه‌های خدمات، صنعت، شرب و کشاورزی به مصرف می‌رسند.

پیشرفت فیزیکی ۹۳ درصدی سد نهب تاکستان

ملکی با اشاره به آخرین وضعیت سد نهب تاکستان، گفت: این سد علی‌رغم تمام مشکلات مالی ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اگر اعتبارات لازم به این طرح تزریق شود به‌زودی افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قطعه نخست این سد ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و قطعه دوم آن در حال واگذاری به پیمانکاران است، عنوان کرد: این سد برای بهبود آب کشاورزی مناطق بویین‌زهرا و تاکستان احداث می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین اظهار داشت: سد بالاخانلو نیز با اهداف شرب و بهبود آب بخشی از زمین‌های کشاورزی در حال ساخت است و ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: ۳۰ میلیارد تومان نیز به پیمانکار این طرح بدهکار هستیم اما با تمام سختی‌ها و فشار مالی این طرح همچنان در حال اجرا است.

۳۲ هزار و ۶۰۰ مترمکعب تصفیه‌خانه در قزوین احداث می‌شود

مدیرعامل آب و فاضلاب استان قزوین نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۶۴ درصد جمعیت شهری در استان قزوین تحت پوشش آب و فاضلاب هستند، گفت: ۳۲ هزار مترمکعب تصفیه‌خانه در قزوین احداث می‌شود.

داراب بیرانوندی تصریح کرد: ۳۲۰ هزار نفر جمعیت روستایی استان قزوین است که ۸۶ درصد از آب آشامیدنی برخوردار هستند و چهار هزار و ۲۰۰ کیلومتر نیز شبکه آب و خط انتقال به روستاهای وجود دارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان قزوین خاطرنشان کرد: ۱۷۹ میلیارد تومان طرح آبرسانی در استان تعریف و تنها ۶۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب دریافت شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.