رضا نجف‌بیگی روز چهارشنبه در همایش ملی آینده پژوهی، مدیریت و توسعه پایدار که در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد افزود: ایران، بسیار پیش از کشورهایی مانند فرانسه، هند و کره جنوبی سابقه برنامه ریزی و توسعه دارد به طوری که تاکنون 10 برنامه پنج ساله از پیش از انقلاب تاکنون در کشور تدوین شده اما با وجود چنین سابقه طولانی هنوز در آغاز راه توسعه قرار دارد.

وی اضافه کرد: بسیاری از اصول برنامه های توسعه کشور در همان دوره زمانی محقق نشده و به دوره بعدی انتقال یافته و همین امر به حجیم‌تر شدن این برنامه‌ها منجر شده است.

نجف‌بیگی ادامه داد: کشوری مانند آفریقای جنوبی تنها یک برنامه 10 ساله داشته تا جامعه ای مبتنی بر دانش ایجاد کند و یا مالزی از چند دهه پیش فقط بر سه اصل تاکید دارد اما جامعه ما چندین برنامه توسعه با اصول متعدد تدوین کرده که بسیاری از آنها بدون اجرا مانده است.

نجف‌بیگی با اشاره به ضعف‌های این برنامه ریزی‌ها در کشور گفت: کلی و مفصل بودن برنامه‌‎ها، آرمانی و دست نیافتنی بودن آن، نبود مسئول و متولی در پیگیری و اجرای برنامه‌های توسعه از جمله آفت‌‎های نظام برنامه ریزی در کشور بوده است.

وی گفت: برنامه‌ریزی برای توسعه، نظام پاسخگویی لازم را دارد که شایسته سالاری برای اجرای درست و دقیق از پیش شرط‌های آن است.

این استاد دانشگاه موفق نبودن در خصوصی‌سازی را یکی دیگر از مشکلات برنامه ریزی کشور دانست و گفت: اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر خصوصی سازی، در طول این سال‌ها چندین بار از سوی مقام معظم رهبری پیگیری شد اما هیچ نتیجه ای نداشت و با وجود مجلس، دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان معطل مانده است.

وی با بیان اینکه در نتیجه اجرا نشدن درست و خوب طراحی نشدن برنامه ها، کشور در برنامه‌ریزی اقتصادی درجا زده است گفت: ما بیش از پنجاه سال است صنعت خودرو داریم اما هیچ سهمی در انتقال این صنعت نداریم چون صنعت باید با دانش همراه شود.

نجف‌بیگی با بیان اینکه برنامه ریزان کشور به توانایی‌ها و محدودیت‌های جامعه کم توجه بوده اند افزود: آشنا نبودن مدیران ارشد سازمان‌های دولتی کشور با تفکر، ویژگی‌ها و ضرورت اجرای نظام مدیریت دولتی نوین و دانش مدیریت و نقش بسیار کم بخش خصوصی و مشارکت مردمی در سرمایه گذاری‌های مرتبط با مدیریت و توسعه از دیگر مسایل برنامه ریزی و مدیریت جهت توسعه پایدار کشور بوده است.

همایش ملی آینده پژوهی، مدیریت و توسعه پایدار توسط پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) و با حضور اسایتد و دانشجویان دانشگاه های مختلف سراسر کشور به  مدت یک روز در این دانشگاه برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.