رکاب‌زنی پنج استان کشور در چهار روز متوالی و از تهران تا پست اسکی خور استان البرز، کسب عنوان در رقابت‌های بوکس شمال غرب تهران، ثبت رکورد ۲۵۰ دقیقه صعود به قله توچال، شرکت در تورنمنت‌های دو و میدانی و ده‌ها فعالیت ورزشی و طبیعت گردی، پیمایش‌های طولانی و چندروزه، سفر در طبیعت و غارنوردی به همراه تسلط به زبان انگلیسی رزومه پر و پیمانی است که وقتی به آن نگاه می‌کنیم مطمئن می‌شویم که تنها یک انسان کاملا سالم می‌تواند آن را انجام دهد اما کافی است بدانیم همه اینها را جوانی به دست آورده که از کودکی با بیماری دیابت زندگی کرده تا فعالیت‌های موفق او برق امید را در چشمان هر بیمار دیگری روشن کند.

این موفقیت‌ها همگی متعلق به جوان ۳۲ ساله‌ای به نام سامان برهمنی است که از سن پنج سالگی به دیابت مبتلا شده و همین بیماری را عامل اصلی در موفقیت‌های ورزشی خود می‌داند.

او می گوید: در سن ۶ سالگی وقتی در حین بازگشت از باشگاه ژیمناستیک حالش بد و به پزشک مراجعه می‌کند که با انجام آزمایشات مشخص می‌شود به دیابت نوع 1 مبتلا بوده که البته علایم این بیماری در بدن او از مدت‌ها پیش با تکرر ادرار و لاغرشدن، خود را نشان می‌داده است.

برهمنی که هم اکنون علاوه بر دوچرخه سواری، به صورت حرفه‌ای بوکس کار می‌کند، تاکید کرد: از چند سال پیش برنامه رکاب‌زنی دور استان‌های کشور را با هدف دیابت محدودیت نیست آغاز و تاکنون با دوچرخه به استان‌های تهران، البرز، گیلان و مازندران نیز سفر کرده‌ام.

وی که در تاسیسات صنعتی مشغول به کار است، اضافه کرد: همیشه فکر می‌کنم تنها عاملی که باعث شد تا از کودکی ورزش را در برنامه اصلی زندگی‌ام بگنجانم همین بیماری بوده تا جایی که اگر دیابت نبود شاید هیچ گاه به ورزش حرفه‌ای روی نمی‌آوردم.

این ورزشکار که ۵ ساعت در هفته به ورزش بوکس می‌پردازد، یادآور شد: گرچه پزشکان برخی ورزش‌ها را برای بیماران دیابتی منع می‌کنند اما ورزش باعث کنترل بیماریم شده تا جایی که مصرف انسولین من بسیار پایین‌تر از سایر بیمارانی است که به دیابت نوع 1 مبتلا هستند.

این جوان با سابقه ۲۷ ساله ابتلا به دیابت ادامه داد: دیابت نوع 1 آن است که در آن بدن فرد انسولین تولید نمی‌کند و به طور معمول نیز از سنین پایین آغاز شده و برخلاف دیابت نوع ۲ که یک بیماری اکتسابی به شمار می‌رود، بیشتر با رعایت نکردن رژیم غذایی اضافه وزن اتفاق می افتد.

 وی با بیان اینکه در طول تمام این سال‌ها به خاطر انجام فعالیت‌های ورزشی مستمر دچار مشکلات خاص بیماران دیابتی نشده، افزود: تنها مشکل نسبتا حادی که از نظر بیماری برایم به وجود آمد سه سال پیش مربوط به دفع نشدن پروتئین بدنم از سوی کلیه‌ها بود که این مساله نیز مورد درمان قرار گرفت.

برهمنی یکی از مشکلات بیماران دیابتی را تهیه انسولین و هزینه‌های دارویی آن دانست و اظهار داشت: امسال به علت وارداتی بودن انسولین سهمیه‌بندی این دارو آغاز شد و اکنون نسبت به گذشته انسولین کمیاب‌تر شده است.

وی افزود: در نگاه عموم جامعه دیابت یک بیماری سخت با عوارضی چون قطعی عضو، نابینایی و نارسایی قلبی و کلیوی است اما اگر دیابت به‌ درستی کنترل شود و فرد دیابتی نحوه‌ برخورد صحیح با این بیماری را آموزش ببیند، زندگی با آن سخت نیست بنابراین بیماران دیابتی نباید از ادامه زندگی با این بیماری ناامید شوند.

 به گفته پزشکان، مبتلایان به دیابت نوع 1 به طور معمول ۵ تا ۱۰ درصد از کل مبتلایان به دیابت را تشکیل می‌دهند.

این نوع دیابت، عارضه‌ای است که بر اثر از بین رفتن سلول‌های بتای لوزالمعده به وجود آمده و در نتیجه، بدن دیگر قادر به تولید انسولین نخواهد بود.

۱۸ تا ۲۴ آبان ماه به عنوان هفته دیابت با شعار از خانواده خود مراقبت کنید نامگذاری شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.