معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی قزوین روز چهارشنبه در این خصوص گفت: پیرو اجرای موفق مرحله اول برنامه جامع غربالگری نوزادان، مرحله دوم این برنامه برای تمام کودکان سه تا پنج ساله استان در مهدهای کودک تحت نظارت سازمان بهزیستی و سایر نهادها انجام می‌شود.
زهرا غلامرضایی افزود:این طرح با هدف شناسایی کودکان دارای اختلال شنوایی پنهان اجرا می‌شود و برای هر فرد سه تست تخصصی توسط شنوایی سنج انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد:پس از آن افرادی که به مراحل تخصصی ارجاع می‌شوند تا حصول نتیجه مشخص مورد پیگیری قرار خواهند گرفت.
غلامرضایی ادامه داد: این امر برای پیشگیری از بروز معلولیت‌های شنوایی، گفتاری و به دنبال آن آسیب‌های روانی و اجتماعی برای فرد، خانواده و اجتماع موثر خواهد بود.
این مسئول با بیان اینکه تشخیص زودرس کم شنوایی بسیار مشکل بوده و عموما دیر تشخیص داده می‌شود، اظهار داشت: کم شنوایی در کودکان وضعیتی پنهان است و در صورت اجرا نشدن برنامه‌های غربالگری شنوایی ممکن است، پنهان بماند.
وی خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ درصد کم شنوایی، حالت مادرزادی داشته که اکثرا توسط غربالگر بدو تولد قابل شناسایی و مداخله به هنگام است.
این مسئول با بیان اینکه ۴۰ درصد دیگر کم شنوایی در سطح غربال پیش از دبستان قابل شناسایی و پیگیری خواهد بود، افزود: طرح غربالگری شنوایی پیش دبستانی با هدف شناسایی به موقع و زودهنگام اختلالات شنوایی به ویژه افت‌های انتقالی و ارایه خدمات لازم توسط متخصصان و مداخله به هنگام جهت جلوگیری از عوارض کم شنوایی اجرا می‌شود.
غلامرضایی خاطرنشان کرد: تعرفه این برنامه به صورت دولتی و به مبلغ ۱۵۰ هزار ریال است که نیازمند همکاری جدی خانواده‌ها بوده تا هزینه‌ها پوشش داده شود.
معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی قزوین افزود: با توجه به خودکفا بودن طرح و تخصیص نیافتن اعتبار، پرداخت به موقع دستمزدها توسط خانواده‌ها موجب می‌شود تا در سال‌های آینده، این برنامه در سطح کل استان اجرا شده و کودکان از مزایای آن بهره مند شوند.
سال گذشته ۲ هزار و ۷۳۱ کودک در استان تحت پوشش این طرح قرار گرفته و ۴۹۹ کودک به مراجع تخصصی ارجاع داده شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.