صدیقه ربیعی مدیر کل امور بانوان و خانواده روز پنجشنبه شب در نشست بررسی راهکارهای  توسعه اشتغال روستایی بانوان به ظرفیت روستاهای استان قزوین در زمینه کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه زنان روستایی نقش زیادی در بهبود رونق تولید، ارتقای امنیت غذایی، توسعه روستایی، بهبود وضعیت کشاورزی و در نهایت توسعه پایدار کشور دارند؛ آموزش و افزایش مهارت های آنان از اولویت های حوزه زنان محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: بانوان روستایی عمدتا در بخشهای کشاورزی و تولیدات زراعی و دامپروری و صنایع دستی فعالیت می‌کنند به گونه ای که ٤٠درصد تامین غذا در کشورهای در حال توسعه توسط زنان و همچنین ٨٠ درصد صنایع دستی توسط زنان روستایی تولید می شود که این موضوع بیانگر نقش بانوان روستایی در اقتصاد است ولی به دلیل نبود ساختار مناسب و همچنین ساماندهی نکردن مناسب، این گروه از زنان با وجود تلاشهای فراوان سهم مناسبی از درآمد را نمی توانند از آن خود کنند.
وی بر بازنگری رویکرد سنتی و توجه به رویکردهای نوین در اشتغال بانوان روستایی تاکید کرد و افزود: با توجه به پتانسیل های مختلف استان در بخش کشاورزی و محصولات باغی باید در عرصه صنایع تبدیلی و فرآوری ورود جدی شود که تحقق این موضوع به ایجاد اشتغال برای خیل کثیری از افراد منجر شود.
ربیعی افزود: استان قزوین از جاذبه های گردشگری روستایی بسیار بالایی برخوردار است که استفاده از این پتانسیل به ویژه برای دختران و زنان روستایی می تواند فرصت های شغلی زیادی را ایجاد کند.
مدیرکل بانوان وخانواده استانداری قزوین افزود: باید بتوان با ایجاد زیرساخت های مناسب و حمایت های لازم از ظرفیت های زنان روستایی، تحولی عظیم در حوزه اشتغال این گروه که نیمی از نیروی انسانی فعال در مناطق روستایی استان هستند؛ ایجاد کرد.
ربیعی افزود: علاوه بر راه اندازی بازارچه های موقت و دائم جهت عرضه وفروش محصولات تولیدی زنان روستائی، باید با آموزش و توانمندسازی لازم در زمینه استفاده از فناوری های ارتباطی نوین به آنان، ساز و کاری فراهم شود تا زنان روستایی بتوانند محصولات خود را به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنند تا در مجموع اشتغال زنان روستایی با تکمیل زنجیره و چرخه تولید تا فروش رونق یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.