علی شاپورزاده معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح که همزمان با سراسر کشور از اوایل مهر ماه آغاز شده تا نوزدهم این ماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه این طرح توسط کارشناسان پهنه های مراکز جهاد کشاورزی در شهرستان های استان قزوین در حال انجام است،اظهار داشت: در این طرح کارشناسان پهنه ها به سراغ زنبورستان ها رفته و آمار مربوط به آنها را از قبیل تعداد کندو، میزان تولید و تعداد زنبور ثبت و ضبط می کنند.

این مسئول با بیان اینکه در حین اجرای سرشماری نقل و انتقال کندوها به داخل و بیرون از هر شهرستان ممنوع است، گفت: اطلاعات مکانی زنبورستان ها قبلا توسط مراکز جهاد کشاورزی شهرستان ها و بخش ثبت شده است.

وی یادآور شد: علاوه بر  عملیات ثبت و رکوردگیری از کندوهای زنبور عسل، توزیع ملکه اصلاح نژاد شده و برگزاری کارگاه های آموزشی از مهم ترین برنامه های معاونت بهبود تولیدات دامی در سال جاری در حوزه زنبورداری به شمار می رود.

بر اساس اخرین سرشماری در حال حاضر یک هزار و ۷۹۳ زنبورستان در استان قزوین وجود دارد و ۲ هزار و  ۵۰۰ نفر در آنها مشغول فعالیت هستند.
در این زنبورستان ها ۱۱۷ هزار و ۲۰۲ کندو وجود دارد که از این میزان ۱۱۸ عدد کندو بومی و ۱۱۷هزار و ۸۴ عدد کندو مدرن است. 

سالانه بین ۹۰۰ تا یک هزار تن عسل در استان قزوین تولید می شود.

۳۰۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.