یک منتقد ادبی روز دوشنبه در نشست نقد و بررسی کتاب پس از بیست سال اثر سلمان کدیور که در کتابخانه عارف شهر قزوین برگزار شد، افزود: منظور از نقد، یک ساختار سنجیده برای بررسی آثار است اما در شرایطی که جامعه در معرض بمباران سلیقه‌ای قرار می‌گیرد در غیبت نویسنده، ناشران و گروه‌هایی جای منتقد را پر کرده و می‌توانند کتابی را به عرش برسانند یا آن را به زمین بزنند.
احمد شاکری گفت: آنچه بر جریان تولید آثار ادبی و داستان تاثیر می‌گذارد نقد است اما در شرایط فقدان نقد در کشور، این عرصه به دست برخی سلبریتی‌های ادبی افتاده که حتی یک مقاله دانشگاهی هم ندارند و همین باعث شده تا ارزش واقعی آثار نادیده بماند.
شاکری ادامه داد: تمام ارزش نقد به این است که پس از نقد هر اثر، جریان جدیدی ایجاد شده و ظرفیت‌های بیشتری ابتکار شوند اما در شرایط فعلی، نقد تعطیل می‌شود و این جریان خروجی موثری نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه در فقدان جریان نقد، ارزش‌ کتاب‌هایی مانند پس از بیست سال روشن نمی‌شود، ادامه داد:در همین اوضاع، عرصه نقد ادبی به دست فردی می‌افتد که حتی یک مقاله دانشگاهی ندارد و به جای توسعه تولیدات ادبی، موجب ضعف تدریجی در این زمینه خواهد شد.
شاکری با بیان اینکه کتاب "پس از بیست سال" در جشنواره‌ها نیز تقدیر شده است، گفت: البته اینکه کتابی در جشنواره‌ای جایزه بگیرد به آن معنا نیست که جای نقد ندارد چون به هر حال جشنواره‌های ادبی نیز خالی از ایراد و اشکال نیستند.
وی در خصوص کتاب پس از بیست سال که روایتی داستانی از تاریخ تشیع دارد، گفت: نویسنده جوان در این کتاب در قالب رمان به سراغ جریان‌ به خلافت رسیدن حضرت علی(ع) تا قیام عاشورا رفته و در اولین اثر خود برای انجام کار بزرگی اقدام کرده است.
این منتقد گفت: رویکرد این داستان بر مبنای عدالت خواهی قرار داشته و همین موضوع، مهمترین معیار تقسیم بندی و تفکیک جبهه حق و باطل در کتاب شده است.
شاکری ادامه داد: در این اثر ۷۰۰ صفحه ای نویسنده توصیف‌های قابل قبولی دارد و به ویژه در روایت جنگ صفین تصاویر را به خوبی روایت کرده است.
این منتقد افزود: تقسیم‌بندی شخصیت‌های کتاب نیز در ۲ جبهه کفر و اسلام از ابتدای کار در داستان دیده می‌شود و در نتیجه، مخاطب اساسا مشکلی در شناخت آدم‌های داستان ندارد.
رمان پس از بیست سال، کتابی تاریخی است که حوادث صدر اسلام از دوران امام علی(ع) تا پس از عاشورا را برای مخاطب حکایت می‌کند.

۶۱۰۱*۷۳۸۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.