مدیر کل ثبت احوال استان قزوین روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:در حال حاضر تسهیل در تغییر نام به دستگاه‌های زیر مجموعه سازمان ثبت احوال تفویض شده است و افراد می‌توانند در صورتی که نام مناسبی ندارند بر اساس ضوابط قانونی،  نام مناسبی را برای خود تعیین کنند.
حسن وفایی اضافه کرد: افراد بالای ۱۵ سال می‌توانند نسبت به تغییر نام خود اقدام کنند که البته تغییر نام افراد بین ۱۵ تا ۱۸ سال حتما باید با تایید ولی آنها باشد و افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند خود در این مورد اقدام نمایند.
وفایی ادامه داد:متقاضیان تغییر نام می‌توانند با مراجعه به ثبت احوال، درخواست تغییر نام را ثبت کنند که در ادامه این درخواست بر اساس دستورالعمل ثبت احوال بررسی و امکان تغییر آن به فرد اعلام می‌شود.
وی گفت: درخواست‌های تغییر نام معمولا از طریق هیات حل اختلاف سازمان ثبت احوال یا از طریق رای دادگاه رسیدگی می‌شوند که این فرایند در بازه زمانی ۱۰ روزه قابل انجام است.
وفایی اظهار داشت:هزینه تغییر نام به جز تعویض شناسنامه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و در خصوص نام خانوادگی یک میلیون ریال است.
مدیر کل ثبت احوال قزوین افزود: براساس ماده ۲۰ قانون ثبت احوال و تبصره‌های آن انتخاب نام‌هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌شود، القاب و عناوینی مانند سروان و سردار یا ملک الدوله، اسامی مرکب که در عرف یک نام محسوب نمی‌شوند، اسامی زننده و مستهجن، اسم‌های معرف صفت‌های مذموم یا مغایر با ارزش‌های انسانی و نام‌های تحقیرآمیز و نامتناسب با جنسیت از جمله مواردی هستند که قانونگذار اجازه تغییر آنها را به افراد داده است.

۷۳۸۸*۶۱۰۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.