علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی قزوین روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به تاثیر  انواع مختلف معلولیت ها در  پایین آمدن درجه عملکرد شخص و نتایج آن در زمینه های فرهنگی ،اجتماعی ،اقتصادی و محیطی و همچنین با توجه به پیشرفت قابل توجه علوم پزشکی و بهداشتی، در حال حاضر الگوی آینده کشور ها از انتقال دانش پزشکی از درمان به سوی پیشگیری حرکت کرده است.
وی اضافه کرد: به منظور پیشگیری از بروز معلولیت ها، تمام معلولان تحت پوشش سازمان و کلیه ورودی های جدید به کمسیون های پزشکی توانبخشی باید از نظر اختلالات ژنتیکی غربال شوند.
وارثی ادامه داد: با این غربالگری، معلولان در صورت غیر اکتسابی بودن معلولیت (ژنتیکی بودن) به مراکز مشاوره ژنتیک معرفی می شوند و تا مرحله تشخیص ژن مولد بیماری پیگیری شده و نتایج هر مرحله در پرونده پیشگیری از معلولیت آنها در سامانه ارمغان ثبت خواهد شد.
مدیرکل بهزیستی قزوین افزود: این طرح درسال جاری از مهر ماه شروع شده و تا سال ۱۴۰۰ ادامه دارد و در سال اول ۳۰۰ پرونده در مرکز استان بررسی و غربال می شود.
وارثی افزود: البته کلیه ورودی های جدید به کمسیون پزشکی توانبخشی غربال شده و در صورت مشکوک بودن به مراکز مشاوره ژنتیک ارجاع می شوند و صدور کارت معلولیت این افراد نیز منوط به ارایه گواهی مشاوره ژنتیک است.
مدیرکل بهزیستی قزوین افزود: همه هزینه های مشاوره و آزمایشهای تخصصی رایگان می باشد.
۷۳۸۸*۳۰۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.