آیت الله عبدالکریم عابدینی روز شنبه در آیین افتتاحیه سال تحصیلی ۹۸-۹۹ حوزه‌های علمیه استان قزوین اظهار داشت: همه ما طلبه‌های جدید و قدیم باید در کنار علم آموزی به مودت و محبت اهل بیت(ع) توجه کنیم و باید بدانیم که اگر عقل نتواند با محورهای عبادت، اخلاق، حسن خلق و ادب همراه باشد، هرگز نمی‌تواند انسان را به سعادت برساند.

وی اضافه کرد: تعریف عقل این است که انسان خداوند متعال را عبادت کرده و بهشت را برای خویش ترسیم کند و خیلی از اعمالی که توسط برخی با عنوان زرنگ‌بازی انجام می‌شود نه تنها عقل نیست، بلکه شیطنت و فرمانبرداری از هوای نفس است که باید از آن دوری کرد.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: زمینه لازم برای رشد و بالندگی عقل توجه به معنویات و حسن اخلاق انسانی است.

آیت الله عابدینی بر اهمیت تغذیه عقل از عبادت تاکید کرد و گفت: یکی از روش‌هایی توسعه و رشد عقل، علم آموزی و عبادت و بندگی است که سبب می‌شود فرد بتواند بین حق و باطل فرق قائل شده و به بالندگی برسد و بدون بندگی هرگز نمی‌توانیم راه درست را تشخیص دهیم.

امام جمعه قزوین با بیان اینکه بین عقل و دین رابطه صمیمانه وجود دارد،گفت: خیلی‌ها تلاش کردند که دین را در مقابل عقل قرار دهند و این درحالی است که فضای دینی سبب می‌شود تا علم بهتر تحصیل شود و هرکز این دو جدا از هم نبوده‌اند.

آیت الله عابدینی به ارتباط بین ادب و علم اشاره کرد و گفت: خیلی‌ها تصور می‌کنند که بله چشم گویی نوعی ادب محسوب می‌شود، درحالی که ادب یعنی باید به وظایف خود واقف بوده و در جای صحیح از آن استفاده کنیم و تنها در این صورت است که باید گفت فرد عاقل است.

وی در ادامه سخنان خود به مسئله حیا اشاره کرد و گفت: حیا کردن از گناه و آبروی مومنان از مهم ترین موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و نباید با حرف زدن و قضاوت پشت دیگران آبروی انسانی را ببریم.

آیت الله عابدینی در مورد اهمیت حسن خلق نیز اظهار داشت: ما در مباحث نباید اعصاب کسی را خرد کنیم و اگر طرف مقابل ما در پذیرش حق مقاومت می‌کند، ما باید با اخلاق صحیح پذیرش کلام را در طرف مقابل بالا ببریم که البته این موضوع در در مقابل دشمنان آشکار دین و خداوند صدق نمی‌کند.
۹۹۲۵*3013

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.