آیت الله عبدالکریم عابدینی روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) سرنوشت بشریت و چشم انداز جهان را تا آستانه ظهور مهندسی کرده و این نهضت فقط مربوط به تاریخ ۶۱ هجری نیست.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر قزوین قیام امام حسین (ع) را در واقعه کربلا درسی تازه و جاری برای امروز و فردای بشر توصیف کرد و گفت: قیام آن حضرت، راه جهانیان را برای زندگی آرمانی و الهی هموار کرده و به اهداف انبیای الهی که عصاره آنها در کتاب قرآن آمده، جامه عمل پوشانده است.

عابدینی در خصوص وظایف مبلغان مذهبی در قبال نهضت امام حسین (ع) اظهار داشت: وقتی تعریف ما در خصوص حرکت امام حسین (ع) در کربلا تبیین و عملیاتی کردن کلام قرآن باشد، بدون شک انتظار می‌رود امامان جمعه، مبلغان مذهبی، رسانه‌ها و همه کسانی که برای اهل بیت قلم می‌زنند این تعاریف را برای مردم سراسر جهان تشریح کنند.

امام جمعه قزوین همچنین گفت: امروزه هر کسی بنا بر وسع خویش به تبیین فلسفه عاشورا می‌پردازد، اما این کافی نیست و باید میزان و وسعت این اقدام افزایش یافته و هرکس خود را پیام رسان عاشورای حسینی و حماسه کربلا بداند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در رابطه با تطبیق فرهنگ عاشورایی با معیارهای کنونی جامعه نیز توضیح داد: اگر چه از ابتدای شکل گیری نهضت امام حسین (ع) همواره افرادی در حال تطبیق فرهنگ عاشورایی با اوضاع و احوال کنونی جامعه بودند، اما در این میان نقش شهید مرتضی مطهری بسیار برجسته است.

عابدینی تصریح کرد: سبکی که شهید مطهری از آن بهره می‌گرفتند، تفسیر متن روحیات و اندیشه‌های ابا عبدالله الحسین (ع) بود تا مردم در طول زمان از آن استفاده کنند، اما بدون شک مبدع اصلی فرهنگ عاشورایی، خود امام حسین (ع) است که با نهضت و قیام خود در کربلا سطح درک و بینش عاشورایی را برای تمام گروه‌های سنی آسان و قابل فهم کرد.

وی به تفکیک اندیشه‌های امام حسین (ع) و یزید در واقعه کربلا پرداخت و گفت: روایت شده امام حسین (ع) نزد حاکم مدینه احضار می‌شود و به حضرت دستور می‌دهند که با یزید بیعت کند، حضرت با شنیدن این پیشنهاد سریعا خود و یزید را معرفی می‌کنند تا همه انسان‌های روی زمین بدانند با چه هدفی قیام کرده و واقعه عاشورا چگونه شکل گرفته است.

عابدینی تاکید کرد: اگر امروز به سخنان امام حسین (ع) در عصر عاشورا توجه کنیم که می‌گفت "من از خاندان اهل نبوت هستم و وظیفه رسالت پیامبر را بر عهده دارم، در مقابل، یزید شراب خوار، فاسق و جنایتکار هیچ حقی ندارد" در می‌یابیم که تاریخ نهضت امام حسین (ع) سرشار از رویارویی بین حق و باطل بوده و این صف آرایی همچنان در عصر کنونی نیز ادامه دارد.

امام جمعه شهر قزوین خاطر نشان کرد: امروز اسراییل، آمریکا و آل سعود که کودک کشی می‌کنند، نماد یزید عصر حاضر هستند که هم قدرت و ثروت دارند و هم اینکه اهدافشان بر ضد بشریت است، بنابراین همه جهانیان فارغ از دین و مذهب باید در مقابل این ظلم ایستادگی کرده و از باطل فاصله بگیرند.

۹۹۲۵*۶۱۰۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.