این دوره آموزشی با مشارکت وزارت بهداشت و انجمن اهدای عضو ایرانیان برگزار شده و کارکنان مرتبط با اهدای عضو در دانشگاه علوم پزشکی شامل مترون‌ها، روانشناسان و مددکاران، کارکنان اتاق عمل و ... در آن حضور یافته اند.
هدف از برگزاری این دوره چهار روزه، آموزش روش‌های جدید فراهم آوری اعضای پیوندی، فعال سازی مراکز، ریشه یابی مشکلات موجود، ارائه راهکار مناسب، پشتیبانی و نظارت دراز مدت بر اجرای اصولی طرح و توجیه نهادهای مرتبط و همراه کردن آنان است.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در آیین افتتاح این دوره با اشاره به آمارهایی از وضعیت اهدای عضو در ایران و جهان گفت: شاخص اهدای عضو به ازای هر یک میلیون نفر در ۱۹ سال اخیر رشد ۶۰ برابری داشته و ایران در سال ۲۰۱۷ در زمینه اهدای عضو افراد مرگ مغزی رتبه ۳۷ جهان را داشته است.  
کتایون نجفی زاده افزود: سالانه پنج تا هشت هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند که از بین آنها ۲ هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار نفر قابلیت اهدای عضو دارند.
وی، تعداد بیماران نیازمند به عضو پیوندی را نیز ۲۵ هزار نفر عنوان کرد و افزود: متاسفانه به خاطر آنکه فقط یک سوم خانواده‌های بیماران مرگ مغزی با اهدا موافقت می‌کنند بسیاری از بیماران نیازمند به دلیل نرسیدن اعضای پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.
وی با بیان اینکه بیمار، آگاهی اجتماعی، تجهیزات و پزشک چهار ضلع اصلی اهدای عضو هستند، افزود:در سال گذشته فقط اعضای ۹۲۳ تن از بیماران مرگ مغزی اهدا شد.
نجفی زاده، ثبت اطلاعات، پژوهش، آموزش، مددکاری و فرهنگ سازی را پنج حلقه مفقوده در پیوند و فراهم آوری اعضا عنوان کرد و گفت: تمام این تلاش‌ها برای آن است که هیچ بیمار نیازمندی در لیست انتظار فوت نکند و هیچ ارگان پیوندی قبل از پیوند خاک سپاری نشود.
مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، نقش مراجع دینی، خانواده‌ها، مسئولان، نام آوران، جامعه پزشکی و خیران را در این فرهنگسازی موثر دانست و افزود: برای تحقق این امر استفاده بهینه از نیروهای آموزش دیده و با انگیزه، ایجاد ساختار نوین در بازرسی و مراقبت، تلاش در راه اندازی پیوند کلیه و تبدیل به واحد فراهم آوری، تشکیل شورای عالی فراهم آوری و پیوند اعضا، تاسیس شعبه انجمن اهدای عضو ایرانیان استان قزوین، تخصیص یک جلسه از شورای فرهنگ عمومی استان به اهدای عضو، اجرای دقیق طرح پایش و استفاده فراگیر از سامانه ملی رجیستری از جمله راهکارهای مفید در جهت افزایش فرهنگ اهدای عضو است.

۷۳۸۸*۶۱۰۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.