عسگرعلی جوانبخت روز یکشنبه در نشست خبری که در آستانه بازگشایی مدارس برگزار شد، هزینه تکمیل این طرح ها را ۶ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: این پروژه ها در مجموع دارای  ۶۳۰ کلاس درس هستند که به طور متوسط در هر سال حدود ۲۸ تا ۳۰ مورد از آنها تکمیل و بهره برداری می شود.

وی با اشاره به کمبود فضای آموزشی در بسیاری از مناطق استان قزوین، اضافه کرد: هم اکنون در شهرک دانش قزوین یک مدرسه ۱۲ کلاسه با ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی ناتمام مانده و نیازمند ۳۲ میلیارد ریال اعتبار است.

جوانبخت ادامه داد: همچنین در ناصر آباد حداقل به یک مدرسه ۲۵ کلاسه، محمودآباد، شریفیه، بیدستان، محمدیه و الوند نیز هر کدام  ۲ واحد آموزشی و همچنین در مهرگان چهار واحد آموزشی در شرایط فعلی نیاز است.

وی اظهار داشت: البته در شهرک مهرگان با توجه به افزایش تعداد جمعیت در سال های آینده در مجموع به ۳۷ واحد آموزشی نیازمند هستیم که اعتبار مورد نیاز آن بالغ بر  ۶ هزار میلیارد ریال است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین اظهار داشت: در شورای مسکن استان مصوب شد تا اداره کل راه و شهرسازی ۶ واحد آموزشی را احداث و با ۵۰ درصد پیشرفت به ما تحویل دهد تا در سال آینده متناسب با جمعیت مهرگان بتوانیم تکمیل و بهره برداری کنیم.

سومین مدرسه سبز کشور در قزوین در مدت ۲ سال احداث می شود

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین همچنین از احداث سومین مدرسه سبز کشور در قزوین خبر داد و گفت: این مدرسه مطابق با استاداردهای روز مدیریت سبز در محله پونک قزوین کلنگ زنی و مقدمات آن اجرا شده است و در مدت ۲ سال در زمینی با ۵۹۰۰ متر مربع وسعت در قالب ۱۸  کلاس درس ساخته می شود.

جوابخت یادآور شد: تمام شاخص های مدیریت سبز شامل بهره وری آب، ساماندهی پسماند و آلودگی، مواد و منابع، کیفیت محیط داخلی، نوآوری در طراحی ، انرژی زمین گرمایی و بسیاری از شاخص های مدیریت سبز در ساخت این مدرسه رعایت شده و تمام زیرساخت های مورد نیاز مانند سالن ورزشی، آمفی تئاتر، کتابخانه، آزمایشگاه و نمازخانه در آن پیش بینی شده است.

وی اظهار داشت: استان قزوین در کنار تهران و سیستان و بلوچستان سه استان کشور هستند که این مدرسه را می سازند اما قزوین در شروع عملیات جلوتر از دو استان دیگر است.

جوانبخت با بیان اینکه این مدرسه در دو فاز ساخته می شود،گفت: تا ۲۲ بهمن ماه مرحله سفت کاری  مدرسه سبز انجام و در مرحله دوم با جذب اعتبارات جدید نازک کاری و تکمیل آن انجام خواهد شد.

 وی گفت: گرچه این تنها و اولین مدرسه سبز استان خواهد بود اما تلاش می شود در سایر مدارس استان نیز شاخص های مدیریت سبز مورد استفاده قرار گیرد.

بخاری های نفتی مدارس از اول مهرماه جمع آوری می شوند

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین در بخش دیگری از صحبت های خود در این نشست خبری گفت: ۲۷۷ کلاس درس استان با بخاری نفتی گرم می شوند که با جذب اعتبارات مورد نیاز از مهرماه امسال تمام آنها جمع آوری خواهند شد.

جوانبخت افزود: همچنین ۱۶۴۰ کلاس درس استان نیز  دارای بخاری گازی هستند که جمع آوری و استانداردسازی آنها نیز با ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار تا سال ۱۴۰۰ انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: از سال ۹۲ تاکنون چهار هزار کلاس درس استان استانداردسازی شده و در سال جاری نیز  بخاری های نفتی با کلاس های درس خداحافظی خواهند کرد.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین، سرانه فضای ورزشی را به ازای هر دانش آموز استان ۵۶ صدم عنوان کرد و گفت: در کشور این سرانه ۶ دهم و در دنیا ۲.۴ متر مربع است.

جوانبخت با تاکید بر اینکه فضاهای ساخته شده توسط اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس باید توسط آموزش و پرورش به خوبی نگهداری شوند،افزود: در یکی از مواردی که مورد بی مهری رسانه ها نیز قرار گرفتیم پیست تارتان ورزشگاه معلم که در سال ۸۴ توسط این اداره کل احداث شد و فدراسیون دومیدانی آن را تحویل گرفت که پنج سال ضمانت داشت و در همان مدت هم پیمانکار به درستی از آن مراقبت کرد اما پس از آن آموزش و پرورش این مکان را تحویل گرفت و باید ۳۰ درصد از اعتبارات خود را جهت تعمیر آن اختصاص می داد اما با استفاده مداوم از این فضا توسط آموزش و پرورش و بخش خصوصی، پیست تارتان این مکان اکنون فرسوده شده است.

وی با بیان اینکه نگهداری چنین فضاهایی از ساخت آنها مهم تر اس، گفت: از این فضای ۶ هزار متری تاکنون ۳ هزار متر مربع تعمیر شده و بهسازی باقی مانده آن نیازمند ۱۶ میلیارد ریال  اعتبار است اما صدا و سیما در گزارش خود ما را به بی تفاوتی متهم کرد.

جوانبخت افزود: همچنین در سال ۸۴ اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس  ۴۰ زمین چمن مصنوعی احداث کرد که امروز با گذشت ۱۲ سال در اثر کوتاهی در نگهداری آن،  تعمیر آنها ۱۳۰ میلیارد ریال نیاز دارد.

هفت هزار و ۴۵۵ کلاس درس قزوین مستحکم است

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین گفت: هم اکنون استان دارای ۲ هزار و ۳۳۸ واحد آموزشی است که۲۴۶ هزار و ۸۱۸ دانش آموز در آن تحصیل می کنند.

جوانبخت افزود: از سال ۸۶ تاکنون هزار واحد آموزشی در استان ساخته شده که فقط یک سوم آنها دو نوبته هستند.

وی اضافه کرد: از ۱۰ هزار و ۵۴۵ کلاس درس استان، هفت هزار و ۴۵۵ کلاس دارای استحکام و بقیه نیازمند مقاوم سازی یا تخریب و بازسازی هستند.

جوانبخت ادامه داد: سرانه آموزشی قزوین به ازای هر دانش آموز ۵.۷۰ متر مربع و استاندارد کشوری ۸.۳۹ متر مربع است.۷۳۸۸*۳۰۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.