منصور غلامی روز شنبه در پنجاه و دومین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های سراسر کشور با بیان اینکه امروزه ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت، قدری گسترش یافته است، گفت: سال گذشته بسیاری از صنایع به دانشگاه‌ها مراجعه و راهکار حل مسایل خود را از دانشگاه گرفتند و انتظار می‌رود دانشگاه‌ها از این حرکت‌ها حمایت کرده و دانش و فناوری‌های جدید را به سطح جامعه انتقال دهند. 
غلامی گفت: دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر با توجه به شعار سال جاری، موضوع رونق تولید را مورد توجه جدی قرار داده‌اند اما گزارش‌های متعددی از موفقیت‌های دانشگاه‌ها در این زمینه مدون نشده است. 
وی با بیان اینکه ما امروز در آموزش عالی کشور در شرایط ویژه ای قرار گرفته ایم که نیازمند اقدامات ویژه‌تر از سوی متولیان آموزش عالی است، گفت:طی ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی، آموزش عالی از نو ساخته شد و در دوره اول فعالیت آموزش عالی، وظیفه تربیت نیروی انسانی و جایگزینی مسئولیت‌های آموزشی با نیروهای جدید کشور در دستور کار آن قرار گرفت.
وزیر علوم افزود: در اواسط دهه هفتاد تمام این نیازها تامین شد تا جایی که بخش اعظم مسئولان و دانشگاهیان از دانش آموختگان ایران بودند. 
غلامی ادامه داد: در دوره دوم، توسعه تحصیلات تکمیلی مورد توجه قرار گرفت و پیشرفت‌های محسوس با رشد مقالات علمی موجب حضور دانشگاه‌ها و اساتید ایرانی در مجامع پیشرفته دنیا شد. 
وی گفت: در اواخر دهه هشتاد نیز شاهد تحول در بکارگیری نتایج علمی بودیم به طوری که تعداد مقالات علمی کشور در کنار ۴۳ پارک علم و فناوری در ایران به سمت اشتغال آفرینی و تبدیل ایده به ثروت سوق داده شدند.
وزیر علوم یادآور شد: تشکیل پنج هزار شرکت دانش بنیان نتیجه همین رویکردها بوده که با هدایت پارک‌های علم و فناوری به وجود آمده است. 
غلامی با تاکید بر اینکه باید یافته‌های علمی به جامعه انتقال یابد، گفت:به برکت تاسیس این پارک‌ها و مراکز دانش بنیان، بر خلاف گذشته که انتظار استخدام در ادارات دولتی بود امروز بسیاری از جوانان به سرعت به سمت ورود به بخش تخصصی مرتبط با حوزه کاری خود در این شرکت‌ها می‌روند.
وی با تاکید بر اخلاق حرفه‌ای و پژوهشی در دانشگاه‌ها گفت: در همین راستا اخیرا نیز قانون مقابله با تقلب علمی در مجلس تصویب شد. 
غلامی افزود: بی اخلاقی‌ها در حوزه آموزش و گرایش به مدارک دانشگاهی بدون زحمت باعث شد تخلفاتی در دانشگاه ها شکل بگیرد که شان آموزش عالی را زیر سوال ببرد و این اتفاقات دست مایه کسانی شد که چشم دیدن جمهوری اسلامی را ندارند و نتایج آن را زیرسوال می‌برند.
وزیر علوم یادآور شد: در این راستا آئین نامه‌ای در وزارت علوم تهیه و ابلاغ خواهد شد و معاونان آموزشی هم باید در اولین نشست‌های خود  بر این موضوع تاکید کنند که تک تک اعضای هیات علمی و مدیران گروه ها مسئول نظارت بر حسن انجام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشجویان هستند. 

کاهش تقاضا در رشته‌های علوم پایه مرتفع شود
غلامی در خصوص رشته‌های علوم پایه نیز گفت: این رشته‌ها به‌طور نگران کننده‌ای با کاهش تقاضا مواجه شده اند که در این میان باید هدایت تحصیلی دانش آموزان در مدارس اصلاح شود و خانواده‌ها نیز از نگاه اقتصادی بر تحصیل فرزندان خود در رشته‌های خاص پرهیز کنند.
وزیر علوم افزود: البته وزارتخانه نیز باید با اتخاذ برنامه‌هایی، در این رشته‌ها جاذبه ایجاد کند تا شاهد حضور استعدادهای برتر در این رشته‌ها باشیم.
وی خاطرنشان کرد: البته در علوم انسانی هم این موضوع مهم است و در مجموع باید توجه شود که گرایش به علوم تجربی به سایر رشته‌ها آسیب می‌زند.
غلامی با بیان اینکه در توسعه تحصیلات تکمیلی نیز نگاه به برنامه‌های جدید و بین رشته‌ای است، گفت:در بخش تحصیلات تکمیلی اتفاقی که باید خیلی زودتر می‌افتاد سازماندهی پایان نامه‌های تحصیلی است که باید با همت اعضای هیات علمی و همکاری با صنعت از اتلاف منابع و هزینه‌ها و انرژی جلوگیری شود. 
۶۱۰۱*۷۳۸۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.