فریبا محمدی سرپرست هیات باستان شناسی این طرح گفت: کاوش در محوطه آراسنج بویین زهرا به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آراسنج به شماره ثبتی۷۴۵۵ در محوطه ای به مساحت چهار کیلومتر مربع با ایجاد ۲۴ گمانه در ابعاد ۱×۱ صورت گرفت.

ویبا اشاره به ضرورت انجام این پروژه افزود : این گمانه زنی جهت ثبت محوطه آراسنج بر اساس وسعت پراکندگی قطعه سفالینه‌های لعابدار و بدون لعاب دوران اسلامی به طول چندین کیلومتر انجام یافت.

سرپرست هیات باستان شناسی گفت : همچنین در پرونده ثبتی محدوده محوطه به طول ۲ کیلومتر در عرض یک کیلومتر و بدون تعیین حدود و نقشه قید شده بود بنابراین جهت اصلاح پرونده ثبتی و نیز تعیین حدود واقعی اثر و نیز شناسایی دوره های فرهنگی این گمانه زنی انجام شد .

محمدی بر اساس ضرورتهای یاد شده اهداف گمانه زنی را شامل؛ مشخص کردن عرصه محوطه آراسنج، پیشنهاد حریم محوطه آراسنج، شناسایی و امکان سنجی نهشته های باستانی، تعیین وضعیت محدوده استقراری از حیث کوچ نشینی و یا یکجانشینی و نیز رفع مشکلات متقاضیان و استعلامات موافقت اصولی عنوان کرد.

وی گفت : انتخاب محل گمانه ها بر اساس شواهد سطح الارضی زمین و تراکم قطعه سفالینه های پراکنده شده در محوطه صورت گرفت که در نتیجه آن ۱۷ گمانه در ضلع شرقی رودخانه فصلی آراسنج و ۷ گمانه در ضلع غربی رودخانه احداث شد.

این باستان شناس با بیان اینکه در ۱۷ گمانه واقع در ضلع شرقی رودخانه هیچگونه نهشته باستانی در لایه ها مشاهده نشدافزود: عمق این گمانه ها بسته به نوع خاک و لایه ها از عمق حداقل ۱ تا ۳ متر که لایه های هر گمانه شامل لایه خاک سطحی ، لایه رسوبی رودخانه ای شامل شن و ماسه و …است تا اطمینان از عدم وجود نهشته باستانی ادامه یافت.

محمدی افزود: بنابراین به دلیل شباهت لایه ها ،کمبود وقت و کاهش هزینه ها گمانه هایی را که به لایه شن و ماسه برخورد میکرد رها و گمانه جدید ایجاد  می شد.

به گفته وی، نتایج حاصل از گمانه زنی ۲۴ گمانه در این محوطه گویای عدم وجود  هرگونه نهشته و لایه باستانی بوده و قطعه سفالینه های پراکنده در سطح محوطه گویای سیلابی بودن محدوده مورد نظر است.

سرپرست هیات باستان شناسی گفت: سفالینه ها در چهار محوطه آراسنج قدیم، تپه امامزاده آراسنج، خانه اربابی تخریب شده و تپه گیلدر آراسنج  در غرب، جنوب غرب و جنوب محوطه آراسنج  وجود دارند.

محمدی با اشاره به سیلاب هایی که در طول سالیان به این محدوده سرازیر شد،افزود: بر اساس نتایج گمانه زنی تصمیمات مقتضی در خصوص محوطه مذکور در دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی انجام خواهد شد .

3013

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.