کافه کتاب «قانون»، کافه کتاب تخصصی در حوزه حقوق با حضور مسئولان، کارشناسان، وکلا و دانشجویان رشته حقوق در قزوین افتتاح شد.

فاطمه تقی‌زاده مدیر کافه کتاب «قانون» در گفت‌وگو با ایسنا منطقه قزوین، با اشاره به هدف خود از افتتاح این کافه کتاب عنوان کرد: هشت سال است که در یک مؤسسه حقوقی فعالیت داریم و با اینکه مراجعه‌کنندگان ما دارای رتبه‌های برتر در آزمون‌های مختلف هستند اما همیشه نقص تخصصی بودن حس می‌شد، مراجعه‌کنندگان ما برای به دست آوردن کتاب‌هایشان در قزوین به مشکل برمی‌خوردند، برخی ناشرها هنوز در قزوین شعبه و نماینده ندارند و متقاضیان برای دست یافتن به آن دچار مشکل می‌شدند و درنهایت به تهران مراجعه می‌کردند.


وی ادامه داد: ازآنجایی‌که در چند سال اخیر بحث تخصصی سازی خیلی موردتوجه قرار گرفته است و چون بیش از 5000 فارغ‌التحصیل حقوق در استان داریم و این تعداد سال‌به‌سال افزایش پیدا می‌کند همواره به دنبال این بودیم که یک کتاب‌فروشی تخصصی در قزوین راه‌اندازی کنیم که فضای کاملاً تخصصی در رشته حقوق داشته باشد و در این فضا علاقه‌مندان به این حوزه در کنار هم جمع شوند.

پاتوقی برای کارشناسان رشته حقوق

تقی‌زاده بیان کرد: دوست داشتم مکانی داشته باشم که فارغ‌التحصیلان کنار هم جمع شوند؛ هم‌اندیشی داشته باشند؛ کتاب‌های جدید در حوزه حقوق را ببینند، همکارانشان را ببینند، با رتبه‌های برتر آزمون‌های مختلف در استان آشنا شوند؛ به همین جهت این کافه کتاب را افتتاح کردم تا فضایی باشد برای اینکه حقوقی‌ها هم‌افزایی داشته باشند.


وی خاطرنشان کرد: امیدوارم مسئولان استانی مخصوصاً مسئولان کانون وکلای قزوین از این حرکت حمایت کنند؛ حضور این مجموعه را در قزوین غنیمت بشمارند تا بتوانیم پابرجا بمانیم.

مدیر این کتاب‌فروشی گفت: ما در بازه زمانی بدی شروع کرده‌ایم، بازار چاپ و نشر اوضاع خوبی ندارد، قیمت کاغذ بسیار بالاست و هزینه‌ای که بابت کتاب پرداخت می‌کنیم هزینه واقعی آن نیست، در مدت سه ماه به‌یک‌باره هزینه کتاب سه برابر شده و از طرف دیگر تخفیف فروش آن کتاب هم خیلی پایین آمده و برای خریدار هم سخت شده است.

وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: امیدوارم با پابرجا ماندن این کافه کتاب مجموعه ما در آینده به یک پایلوت حقوقی تبدیل شود که زنجیره وکلا، قضات، دانشجویان و اساتید حقوق کنار هم قرار بگیرند؛ چون زمانی که یک دانشجو وارد دنیای وکالت می‌شود فضای کاری به او اجازه مطالعه نمی‌دهد اما وجود این کافه کتاب می‌تواند پاتوقی برای کارشناسان رشته حقوق باشد.


جامعه با رشد فرهنگ رشد خواهد کرد

در این مراسم سپهری از ناشران استان تهران گفت: این مکان یک محل تخصصی است؛ به‌طورکلی تخصصی شدن و تخصصی کار کردن در عرصه‌های مختلف کمک می‌کند که آینده کشور به سمت شایسته‌سالاری برود و پست‌های مختلف به دست افرادی بیفتد که متخصص هستند.

وی ادامه داد: یک جامعه در صورتی می‌تواند رشد کند که خرد رشد کند، جامعه با رشد اقتصاد هیچ‌وقت نمی‌تواند رشد کند و تنها با رشد فرهنگ است که جامعه به سمت تعالی خواهد رفت، جوامعی که امروز گوی سبقت پیشرفت را ربوده‌اند به حوزه آموزش و فرهنگ توجه کرده‌اند.


این ناشر ادامه داد: ما در کشوری هستیم که متأسفانه آمار مطالعه به‌شدت پایین است و از یک سال پیش دیگر مطالعه‌ای وجود ندارد به خاطر هزینه‌های کتاب، این محصول فرهنگی از سبد خانوار خارج‌شده است و آن درصدی که کتاب‌خوان هم بوده‌اند دیگر نمی‌توانند به سمت خرید کتاب بروند.

وی بیان کرد: مسئولان باید سیاست‌گذاری را به سمتی ببرند که به کاغذ یارانه تعلق بگیرد، البته نظارت هم باید در این زمینه شدید باشد تا بتوانیم کتاب را ارزان به دست مردم برسانیم وقتی کتاب در دسترس مردم نباشد خرد رشد نمی‌کند و وقتی خرد رشد نکند جامعه توسعه‌یافته‌ای نخواهیم داشت.


هم‌اندیشی و هم‌افزایی وکلا، قضات و دانشجویان حقوق

رحمان امروانی دکترای حقوق خصوصی و وکیل پایه یک دادگستری که در مراسم افتتاح این کافه کتاب حضور داشت عنوان کرد: در حال حاضر متأسفانه سرانه مطالعه پایین است و در رشته حقوق هم دانشجویان بیشتر در پی این هستند که درسشان را بخوانند و مدرک بگیرند؛ این مکان، فضایی فراهم کرده که زمینه برای تحقیق، مطالعه و بررسی‌های حقوقی ایجاد شود.

وی بیان کرد: این کتاب‌فروشی ممکن است سودآوری نداشته باشد ولی به خاطر عشق و علاقه به این حوزه تأسیس شده است و می‌تواند محلی برای هم‌اندیشی و هم‌افزایی وکلا، قضات و دانشجویان حقوق باشد ضمن اینکه کتاب‌هایی در این کتاب‌فروشی هست که نیاز مردم عادی را هم برطرف خواهد کرد.



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.