مسئول کارگروه اقتصاد و اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قزوین گفت: با احیای هنر گلیم و قالی‌بافی می‌توان ماهانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای بانوان روستایی درآمدزایی ایجاد کرد.

امیرمحمد خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قزوین، با اشاره به اهمیت اشتغال در مناطق روستایی گفت: در رستهٔ زنبورداری، گلیم و قالی‌بافی، طیور داری و دام سبک اشتغال‌زایی صورت گرفته است و لازم به ذکر است تمام مشاغل بدون پرداخت وام ایجاد شده‌اند.

این مسئول در ادامه اظهار کرد: در بحث زنبورداری برای ۱۷ نفر در روستای زرند و عباس‌آباد از دهستان چغور اشتغال‌زایی ایجاد شد که آموزش و اتصال این مجموعه به بازار برعهده قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قزوین بود؛ برای اولین بار در استان با کمک جهاد کشاورزی کلاس آموزش استحصال زهر زنبور عسل با حضور ۲۰۰ نفر برگزار شد.

وی افزود: در رسته طیور با در اختیار گذاشتن دستگاه جوجه‌کشی، شش نفر در روستای آتان و زوراک مشغول به فعالیت شدند؛ در بحث گلیم در دهستان‌های زوراک، دستجرد، چغور شبکه‌سازی‌هایی صورت گرفته است که دار و نخ توسط توسعه‌دهنده کسب‌وکار در اختیار زنان روستایی قرار می‌گیرد؛ در حوزه گلیم‌بافی می‌توان ماهانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای بانوان روستایی درآمدزایی ایجاد کرد.

خطیبی بیان کرد: در دهستان الموت غربی، روستای خسرود که نزدیک به ۳۵ سال است کِشت صورت نگرفته بود و با کمک مالی قرارگاه و اهالی روستا ۴۰ هکتار زمین زیر کشت دیم گندم رفت؛ در دهستان الموت غربی و روستای آکوجان نیز کشت نخود و عدس صورت گرفت؛ در زوارک نیز کشت خلر و ماشک در زمین‌های شالیزاری انجام شد تا علوفه‌های لازم برای دام‌ها در زمستان تهیه شود.

مسئول کارگروه اقتصاد و اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قزوین اظهار کرد: در استان برای این بار سمیناری با همکاری جهاد کشاورزی پیرامون معرفی نهال رویشی به کشاورزان برگزار شد؛ نهال رویشی معایب نهال بذری مانند حساسیت به کم‌آبی را ندارد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.