محمد اکبری روز یکشنبه با اعلام این خبر افزود: با توجه به اینکه احتمال یافتن اهداکننده مناسب در بین خویشاوندان بیمار محدود است بنابراین انتقال خون با پذیره نویسی سلول‌های بنیادی خونساز به دنبال کمک به بیماران برای یافتن اهداکننده مناسب از میان افراد غیر خویشاوند است.

وی اضافه کرد: در قالب این طرح نمونه خون اهداکنندگان برای انجام آزمایش‌های تخصصی به بانک خون سلول‌های بنیادی کشور ارسال می‌شود.

اکبری ادامه داد: اهداکنندگان شرکت کننده در پذیره نویسی سلول‌های بنیادی باید از سلامت کامل برخورده بوده و مبتلا به بیماری‌هایی چون ایدز، هپاتیت، کلیوی، ریوی، سرطان، دیابت و بیماری‌های عفونی، اعتیاد به مواد مخدر تزریقی، خوراکی و استنشاقی نبوده و میانگین سن آنها نیز بین ۱۸ تا ۵۰ باشد.

به گفته وی در این روش با انجام آزمایش‌های تخصصی شباهت آنتی ژن‌ها و سازگاری بافتی ( HLA ) نمونه خون فرد اهدا کننده مشخص می‌شود و در صورتی که میزان تشابه آنتی ژن‌ها و سازگاری بافتی زیاد باشد با توجه به اینکه سلول‌های بنیادی خون ساز در بدن شخص مسئول ساختن اجزای خون هستند درصد موفقیت پیوند عضو همچون پیوند مغز استخوان برای غیرخویشاوندان از نژادهای مختلف از طریق این سلول‌های بنیادی افزایش می‌یابد.

اکبری خاطرنشان کرد: افراد داوطلب پس از معاینه و مشاوره پزشکی در صورت داشتن شرایط لازم به عنوان اهداکننده سلول بنیادی خونساز ثبت نام می‌شوند و نتایج آزمایش ویژگی‌های ژنتیکی خون داوطلبان در پرونده آنها ثبت می شود و طرف دیگر، مراکز پیوند ویژگی‌های ژنتیکی بیماران را برای مرکز پذیرش اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون ساز ارسال می‌کنند تا از نظر وجود اهداکننده سازگار بررسی شود.

مدیرکل انتقال خون قزوین افزود: اطلاعات داوطلبان در مرکز سپاس به صورت محرمانه نگهداری می‌شود و این طرح برای داوطلبان هیچ گونه هزینه‌ای ندارد.

۷۳۸۸*۳۰۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.