مدیر اجرایی انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین گفت: پایان‌نامه‌های پژوهشی بسیاری در مقطع ارشد و دکتری داریم که در کتاب‌خانه‌ها خاک می‌خورد، بنابراین در راستای استفاده از این پایان‌نامه‌ها اولین دوره «جشنواره دوسالانه پایان‌نامه استان قزوین» برگزار خواهد شد.
علی دل‌زنده مدیر اجرایی انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قزوین با بیان اینکه کتاب مقوله مهمی است که در حوزه گسترش دانش کمک بسیاری می‌کند، اظهار کرد: اگر کتاب نباشد ادبیات اولیه برای رشد علمی و تولید کارهای پژوهشی وجود نخواهد داشت و به‌تبع آن مقاله‌ای نیز نخواهیم داشت.
وی افزود: اگر نتایج تحقیقات مختلف به‌صورت کتاب منتشر نشود شاهد اثرگذاری آن در حوزه کاری نخواهیم بود چرا که کتاب فعالیت‌ها را به‌صورت مستند ارائه می‌کند.
دل‌زنده تصریح کرد: از آنجا که هر کسی نمی‌تواند مؤلف کتاب باشد لذا در انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین به دنبال افزایش سطح و مقدار مؤلفان بودیم و به‌صورت ویژه حمایت از مؤلفان جوان را پیگیری کردیم تا انگیزه و توانایی آن‌ها در این بستر بیشتر شود.
این مسئول با بیان اینکه دبیرخانه «فارسی، زبان علم» زیرمجموعه جهاد دانشگاهی قزوین راه‌اندازی شده است، یادآور شد: در این دبیرخانه به دنبال آن هستیم که هر دو سال یک‌بار فراخوان چاپ کتاب در حوزه معماری و شهرسازی اعلام شود که فراخوان تازه آن اردیبهشت سال 99 اعلام خواهد شد.
وی با بیان اینکه در دوره قبلی جشنواره «فارسی، ‌زبان علم» 46 عنوان کتاب انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین حضور داشت، خاطرنشان کرد: 12 نفر از نویسندگان ما در این حوزه برتر و یا شایسته تقدیر شدند و 10 عنوان کتاب نیز با برند فارسی ‌زبان علم منتشر شد.
مدیر اجرایی انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین عنوان کرد: پایان‌نامه‌های پژوهشی بسیاری در مقطع ارشد و دکتری داریم که در کتاب‌خانه‌ها خاک می‌خورد و در پایگاه‌های داده‌های علمی مثل «ایران داک» تنها عنوان و موضوع آن از نظر تکراری بودن قابل پایش است و دسترسی به آن بسیار سخت است.
وی ادامه داد: در این راستا «جشنواره دوسالانه پایان‌نامه استان قزوین» برگزار می‌شود که در سال جاری اولین دوره آن برگزار خواهد شد.
دل‌زنده اضافه کرد: در دبیرخانه «فارسی‌زبان علم» و جشنواره «پایان‌نامه سال استان قزوین» تلاش می‌شود تا زمینه تبدیل کارهای پژوهشی فاخر و پایان‌نامه‌ها به کتاب فراهم شود تا از این طریق به مخاطبان در ارائه کتاب مد نظرشان کمک کنیم و بدین واسطه قدم‌های جدیدتری برداشته شود.
ناشری به توانایی جهاد دانشگاهی قزوین در حوزه معماری اسلامی وجود ندارد
وی با بیان اینکه سال گذشته با برنامه‌ریزی انجام‌شده عنوان برترین کتاب پژوهش فرهنگی سال برای کتاب «هویتی در معماری و شهرسازی اسلامی» چاپ‌شده در انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین به دست آمد، افزود: همچنین کتاب «5 رساله در حکمت اسلامی» از جمله کتاب‌های منتشره این انتشارات است که در جامعه مخاطبان خود به‌خوبی دیده شد و این موجب افتخار ماست.
این مسئول تصریح کرد: از آنجا که توجه به معماری اسلامی همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری است تلاش شد تا بخش ویژه انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین به حوزه معماری و شهرسازی اختصاص پیدا کند.
وی ادامه داد: خوشبختانه در حوزه معماری و شهرسازی اسلامی اتفاقات خوبی در انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین رخ داده و می‌توان اعلام کرد حداقل در این حوزه ناشری به توانایی ما در سطح کشور وجود ندارد.
ضعف شدید در حوزه فروش کتاب در کشور

دل‌زنده عنوان کرد: متأسفانه حوزه فروش کتاب در کشور بسیار ضعیف است اما تلاش کرده‌ایم از طریق پایگاه «سی دی بوک» زمینه فروش الکترونیکی کتاب‌ها را نیز فراهم کنیم.
مدیر اجرایی انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین در پایان با تأکید بر اینکه با این اقدام هزینه تمام شده برای خرید کتاب به‌شدت کاهش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: تاکنون 15 عنوان کتاب الکترونیکی در انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین آماده و در معرض خرید اینترنتی برای علاقه‌مندان قرار گرفته است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.