رئیس جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی یک‌نهاد فرهنگی-علمی است اگر بخواهد پیشرفت کند باید از سیاست دور باشد تا با همه دولت‌ها کار کند، ما در جهاد دانشگاهی یک شعار داریم و آن اینکه ما تابع رهبری و حامی دولت‌های منتخب مردم هستیم.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، حمیدرضا طیبی امروز در جمع خبرنگاران استان قزوین با اشاره به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی گفت: دفتر مقام معظم رهبری از جهاد دانشگاهی درخواست کردند در حوزه فناوری‌هایی که توانایی دارند وارد شود، در همین راستا ۳۱ فناوری در حوزه‌های مختلف کشاورزی، فنی و مهندسی، پزشکی و محیط‌زیست ارائه‌شده است.

وی افزود: منابع موردنیاز این طرح‌ها در قالب 15 میلیون یورویی برای دو سال از طریق صندوق توسعه ملی تأمین‌شده است، همچنین با معاونت علم و فناوری صحبت کردیم تا آن‌ها نیز منابع خود را بیاورند و پروژه‌های خوبی انجام دهیم.

فعالیت جهاد دانشگاهی در زمینه تولید دانش

رئیس جهاد دانشگاهی کشور بابیان اینکه در حوزه کشاورزی نیز بذرهای هیبریدی بسیار مهم است، اظهار کرد: در کشور با محدودیت منابع، آب و زمین مرغوب روبه‌رو هستیم، ما باید بذرهایی داشته باشیم که حداکثر بهره‌وری را داشته باشد، درزمینه هوشمند سازی کشاورزی نیز با توجه به مشکل آبی که داریم به سمت گلخانه‌ای شدن پیش برویم.

وی خاطرنشان کرد: توانمندی خوبی در حوزه فناورانه در جهاد دانشگاهی وجود دارد، احساس کردیم به‌راحتی می‌توانیم تکنولوژی‌هایی که در هوشمندسازی گلخانه‌ها نیاز است را به دست بیاوریم، در حوزه فنی و مهندسی نیز در موضوع نفت، گاز و پتروشیمی ورود کردیم؛ درواقع چندین پروژه در حوزه تولید دانش آن‌ها کارکردیم.

طیبی عنوان کرد: در حوزه پزشکی نیز سرطان شیوع زیادی پیداکرده است و باید در این حوزه وارد شویم، روش‌های مختلفی برای درمان سرطان طراحی‌شده است، برای مثال رویان در بحث سلول‌های بنیادین به‌صورت درمانی کار می‌کند و پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی نیز در سایر زمینه‌ها فعالیت می‌کند.

وی بیان کرد: برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته است تا جهاد دانشگاهی بتواند اقدامات بزرگی انجام دهد، ما تقسیم‌کار کردیم و استان‌های مختلف در حوزه‌های خاصی وارد شده‌اند، در استان قزوین نیز یکی از مشکلات نداشتن زیرساخت مناسب بود که باهمت مسئولین رفع شد.

رئیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: به همت جهاد دانشگاهی استان قزوین و با حمایت استانداری و خیرین فضای کالبدی مناسبی ایجادشده است و اولین کاری که در استان قزوین انجام می‌دهیم تکمیل کار در حوزه پزشکی است.

وی تأکید کرد: در حوزه ناباوری جهاد دانشگاهی تیم خوبی داریم که تجربه آن را به‌صورت کامل به قزوین منتقل می‌کنیم، در حوزه سرطان سینه که شیوع آن در قزوین بالا است تیم علمی و درمانی خوبی داریم استاندار قزوین تأکید داشتند در این حوزه جهاد دانشگاهی وارد شود بنابراین ما نیز برنامه‌ریزی می‌کنیم تا در این عرصه و همچنین بیماری دیابت و زخم‌های دیابتی نیز ورود پیدا می‌کنیم.

طیبی عنوان کرد: در حوزه صنعت نیز آماده هستیم که در هر زمینه‌ای که اعلام کنند ورود پیدا کنیم، در بحث اصلاح نژاد دام به همان محدودیتی که در آب و تأمین علوفه داریم باید نژاد دام‌ها را اصلاح کنیم تا بهره‌وری بیشتری در بحث شیر و گوشت به دست بیاوریم.

هدف اصلی جهاد دانشگاهی کارهای علمی و فناوری است
وی تصریح کرد: آماده هستیم که مجموعه توانمندی جهاد دانشگاهی در اختیار استان قرار بگیرد، علاوه بر 31 طرح فناورانه و حدود 25 طرح بزرگ با دولت مذاکره کردیم که به نتیجه رسیده است، کارهای خوبی در حوزه صنعت و کشاورزی آماده است.

رئیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی یک‌نهاد فرهنگی-علمی است اگر بخواهد پیشرفت کند باید از سیاست دورباشیم تا با همه دولت‌ها کار کند، ما در جهاد دانشگاهی یک شعار داریم که ما تابع رهبری و حامی دولت‌های منتخب مردم هستیم و سعی کردیم سیاسی نباشیم.

وی افزود: اعضای جهاد می‌توانند سیاسی باشند اما در بیرون از سازمان، هدف اصلی جهاد کارهای علمی و فناوری است و بر اساس نیازهای جامعه فناوری را ایجاد می‌کند.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.