مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قزوین از اجرای طرح «ازدواج بهنگام» در ۶۲ منطقه این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، صدیقه ربیعی روز شنبه در نشست خبری با جمعی از رسانه‌های استان که در سالن باقرالعلوم استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: سلامت و تندرستی، حقوق و امنیت، جمعیت و خانواده، کار و اقتصاد، حمایت‌های اجتماعی و مشارکت سیاسی و تصمیم سازی فرهنگ و اجتماع از جمله شاخص های عدالت جنسیتی است.

وی افزود: برای هر هدف برنامه ریزی از جمله ۸ برنامه پیش بینی شده که همکاری اجرایی سازی شاخص سازی اجرای عدالت جنسیتی و شاخص های خانواده بوده است که آموزش و پژوهش با نگاه عدالت جنسیتی جزو محورهای آن بوده است که دسترسی و آموزش و برخورداری از تحصیلات تکمیلی در آن تعریف شده است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قزوین بیان کرد:  ارتقای سطح بانوان و ریشه کنی بی سوادی در سطح شهرستان ها و برگزاری نشست های مختلف در این زمینه نیز تعریف شده است.

ربیعی تصریح کرد: هماهنگی و اجرای برنامه های ارتقای سلامت و نشاط زنان و خانواده، هماهنگی و نظارت بر بهبود و ارتقای وضعیت حقوق کودکان، تدوین پژوهش ها و تحقیقات کاربردی از جمله سایر برنامه ها است که هماهنگ سازی تسهیل‌گری و اجرای طرح های مرتباط با اشتغال زنان کار آفرین و تقویت و توسعه سمن های فعال در حوزه زنان و خانواده نیز در این زمینه دنبال می شود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قزوین اضافه کرد: اهداف اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری شامل چهار هدف از جمله تقویت و تحکیم بنیان خانواده و ارتقای سطح سلامت آن، توسعه مشارکت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زنان، راهبری و هدایت و پایش عملکرد مشاوران امور بانوان فرمانداری ها در سطح شهرستان ها و ارتقای سطح سواد و دانش بانوان و خانواده بوده است.

ربیعی ادامه داد: اقدامات موثر در راستای افزایش نرخ ازدواج و کاهش نرخ طلاق با رویکرد توانمندسازی زنان در حوزه های مختلف از جمله موضوع معیشت و خانواده، اقدامات موثر در افزایش ازدواج، احصاء گزارش اقدامات پیش گیرانه توسط خانه های بهداشت روستایی و خانه های سلامت محله در راستای ارتقای سلامت خانواده،

احصاء اقدامات دستگاه های مسئول از قبیل شبکه بهداشت، دادگستری، ورزش و جوانان و بهزیستی در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی از قبیل خودکشی طلاق اعتیاد و سایر مسائل اجتماعی نیز دنبال می شود.

وی عنوان کرد: احصاء اقدامات دستگاه های اجرایی و حمایتی از قبیل کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید در راستای حمایت از زنان سرپرست خانوار و توانمندسازی و تشکیل جلساتی با مسولان دستگاه ها هماهنگی برای بزرگداشت مناسبت های ویژه خانواده ها، برگزاری جلسه کنوانسیون کودک، ایجاد حداقل مرکز دائمی مراکز زنان، تقویت و توسعه سمن های فعال در حوزه زنان از جمله دیگر برنامه های اجرایی است که آمار این سمن ها در استان چشمگیر نیست و تلاش داریم تعداد سمن هایی را به ثبت برسانیم که به صورت تخصصی در حوزه زنان و خانواده فعالیت کنند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قزوین بیان کرد: اداره کل بانوان و خانواده ۴طرح را در دستور کار دارد و از طریق سازمان های مردم نهاد اجرایی می شود.

ربیعی گفت: طرح «بایدها و نبایدهای کسب و کار ویژه زنان خانه دار» و طرح «ازدواج بهنگام» در ۶۲ منطقه دنبال می شود که مسائل مختلف اجتماعی، سلامتی و حقوقی در آن پرداخته می شود.

وی افزود: همچنین اجرای طرح «آموزش و توانمندسازی بانوان با هدف کاهش آلودگی آب» در دو شهرستان البرز و قزوین انتخاب شده و طرح آموزش و توانمندسازی بانوان هدف کاهش آسیب های اجتماعی از طرح های دیگر است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قزوین ادامه داد: ۴۸ سمن از استانداری مجوز دریافت کردند که ۲۸ سمن فعال، ۲۰ سمن در مرحله تمدید هستند و ۲۳ سمن از بهزیستی مجوز دریافت و ۶۴ سمن از اداره کل ورزش و جوانان مجوز فعالیت دریافت کردند و در مجموع، ۱۳۵ سمن در استان فعال بوده که از این مجموع، ۱۰ سمن در حوزه زنان فعال است.

ربیعی اضافه کرد: برنامه های مختلفی نیز در دهه کرامت برگزار شده و فعالیت های علمی و پژوهشی سه مورد بوده است که برگزاری ۲۴ کارگاه آموزشی، ۳۵ جشنواره، ۳۳ مراسم تقدیر، ۱۲ مورد دیدارها و برگزاری ۲۱ نمایشگاه و انتشارات از جمله این برنامه ها بوده است.

ربیعی در بخش دیگری از صحبت های خود به اهمیت فضای مجازی و فعالیت های صورت گرفته در این بخش اشاره کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.