همایش سرمایه اجتماعی بر پایه آموزه‌های اسلامی در آبان ماه سال جاری در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار خواهد شد.

هاشم قربانی مدیرگروه معارف اسلامی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در این خصوص به خبرنگار ایسنا منطقه قزوین، گفت: همایش سرمایه اجتماعی بر پایه آموزه‌های اسلامی در سطح ملی و با دو رویکرد نظری و کاربستی توسط گروه معارف اسلامی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) طراحی شده و برگزار خواهد شد، در بخش رویکرد کاربستی تلاش کرده‌ایم بحث سرمایه اجتماعی و نیز آسیب‌شناسی اجتماعی استان قزوین مورد تأکید قرار گیرد.

وی ادامه داد: جای تردید نیست که رسیدن به جامعه مطلوب اسلامی نیازمندترمیم و تقویت روابط میان انسان‌هاست و سرمایه اجتماعی در مقام نخست به همین امر ناظر است؛ هرگاه این روابط در وضعیت نامطلوب یا بحرانی و به‌صورت واگرا قرار داشته باشد، آسیب‌های اجتماعی افزایش می‌یابد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: سرمایه‌های اجتماعی نقطه مقابل آسیب‌های اجتماعی هستند و تقویت و بسط یکی موجب تضعیف آن دیگری خواهد شد. مسئولیت‌پذیری اجتماعی، اعتماد، تقویت روحیه دغدغه‌مندی و گریز از بی‌تفاوتی، مشارکت‌پذیری از مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی بسان ساخت جامعه مطلوب محسوب می‌شوند.‌

وی تصریح کرد: باید توجه داشت فرهنگ‌سازی در ساحت کلان، امری فرآیند محور بوده و با برنامه‌ریزی همراه است لذا ضرورت دارد در مقابل برنامه‌های طراحی‌شده غرب در ترویج فرهنگ بیگانه، با پژوهش تلاش کنیم جامعه مطلوب اسلامی را بسازیم.

قربانی خاطرنشان کرد: در بیانیه گام دوم بر اخلاق‌مداری و معنویت به‌عنوان دو ارزش بنیادین جامعه اسلامی تأکید شده است و ساخت جامعه اسلامی بخشی از مراحل ایجاد تمدن نوین اسلامی محسوب می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در پایان عنوان کرد: همایش سرمایه اجتماعی به‌عنوان بخشی از این پروژه کلان قلمداد می‌شود و از همه دغدغه‌مندان این حوزه دعوت می‌شود در این همایش مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.