معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی از نظر بودجه و پول نیست، اعلام کرد: با اجرایی شدن آیین‌نامه اجرایی بند (ط) تبصره (9) ماده واحده قانون بودجه سال 1397 کل کشور، در حال حاضر بالای ۶۰ میلیارد تومان در حساب موجود است و اگر پروژه‌ای برای آن تعریف نشود این منابع مالی از بین می‌رود.
به گزارش ایسنا منطقه قزوین، نشست هم‌افزایی دانشگاه و صنعت در حوزه آب، محیط‌زیست و کشاورزی با حضور برومند معاون پژوهش و فن‌آوری وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، ابراهیمی دبیر ستاد توسعه فن‌آوری‌های آب، خشک‌سالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری، محمد سیف مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت معاونت پژوهش و فن‌آوری وزارت علوم و مدیران ملی و استانی وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط‌زیست و دانشگاه‌های استان در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد.
مسعود برومند معاون پژوهش و فن‌آوری وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، در این نشست با بیان اینکه استان قزوین جامعه نخبگان بسیار خوبی دارد، اظهار کرد: این استان در تبیین طرح آمایش سرزمینی در کشور جلودار است، طرحی که دیگر مدیران استان‌های کشور می‌توانند از آن استفاده کنند، همچنین استان قزوین به‌دلیل پتانسیل‌هایی که دارد می‌تواند از نظر کشاورزی و صنعتی یکی از قطب‌های مهم کشور باشد.
وی افزود: برای اینکه این پتانسیل‌ها را به یک‌سری فعالیت‌های اجرایی تبدیل کنیم باید مشکلات در حوزه‌های مختلف شناسایی شود، سپس نیازمند ارائه طریق در این خصوص هستیم تا راه‌حل‌های لازم برای رفع آن را پیدا کنیم.
برومند تصریح کرد: دانشگاه باید بداند مشکلات موجود در حوزه صنعت چیست و راهی که طی می‌کند کدام راه است از این‌رو بحث آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت‌علمی جوان دانشگاه‌ها مطرح شده است که طی آن اعضای جوان هیئت‌علمی سه تا شش ماه وارد صنعت می‌شوند.
این مسئول با بیان اینکه اعضای هیئت‌علمی باید با صنعت در ارتباط باشند تا مشکلات آن را احصاء کنند، گفت: بی‌شک از این راه می‌توان قدم‌های بلندتری برداشت و براساس نیازهای آن ورود جدی پیدا کرد.
اساتید از نگاه تحلیل به نگاه طراحی بروند
وی اضافه کرد: در اجرای این آیین‌نامه ارتقاء الزامی نیست و این اختیار به هیئت‌رئیسه دانشگاه‌ها داده شده است با این حال اعتقاد دارم باید بین دانشگاه و صنعت رفت‌وآمد رخ دهد تا مجری و کارفرما با هم پروژه‌ای را تدوین کنند تا براساس آن خروجی پروژه‌ها دقیق‌تر باشد.
معاون پژوهش و فن‌آوری وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری بیان کرد: تقاضا دارم اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها ضمن جدی گرفتن این آیین نامه از نگاه تحلیل به نگاه طراحی بروند و در مسیر ارائه طریق و راهکار وارد شوند.
وی خاطرنشان کرد: نوع نگاه ما سرمایه‌گذاری نیست تا منابع بخش خصوصی وارد شود لذا نیاز است دانشگاه‌ها نیاز را دقیق شناسایی کرده و بخش خصوصی را متقاعد کنند تا در این حوزه ورود یابند.
این مسئول افزود: در حوزه‌های آب، محیط‌زیست و کشاورزی مشکلات بسیار است که با نقد و خودزنی این مشکلات حل نمی‌شود بلکه با دور هم نشستن و بحث و تحلیل بی‌شک به راهکارهایی برای حل آن خواهیم رسید.
برومند گفت: شرکت‌های سودده، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مکلف‌اند در اجرای تکالیف قانونی مربوط حداقل 40 درصد از هزینه امور پژوهشی خود را به‌حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.
وی ادامه داد: براساس این بند قانونی این مراکز در چارچوب حل مسائل و مشکلات خود از طریق توافق‌نامه با دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و جهاد دانشگاهی و در قالب طرح و پروژه‌های کاربردی، عناوین پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی، طرح و پروژه‌های پسادکتری و طرح و پروژه‌های تحقیقاتی دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی غیرشاغل حل می‌کنند و این مبالغ برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و جهاد دانشگاهی مازاد بر درآمد اختصاصی پیش‌بینی‌شده است.
معاون پژوهش و فن‌آوری وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی از نظر بودجه و پول نیست، اعلام کرد: طبق این قانون در حال حاضر بالای ۶۰ میلیارد تومان بودجه در حساب موجود است و اگر پروژه‌ای برای آن تعریف نشود این منابع مالی از بین می‌رود.
اشتغال 30 هزار نفر در پارک های علم و فن‌آوری کشور
این مسئول ادامه داد: در حال حاضر ۴۳ پارک علم و فن‌آوری در کشور وجود دارد و در این مراکز ۳۰ هزار نفر مشغول به کار هستند که ۸۰۰ هزار میلیارد فروش در این شرکت‌ها به ثبت رسیده است.
برومند در پایان تأکید کرد: باید از این پتانسیل استفاده کرد و مجموعه وزارت علوم نیز از پژوهش‌های مفید پشتیبانی می‌کند، باید تأکید کنم پژوهش اگر به درد مردم نخورد فایده‌ای نخواهد داشت.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.