معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در استان قزوین فشار خون بیش از 83 درصد از جمعیت بالای 30 سال غربال شد، درواقع تعداد ۵۲۹ هزار نفر مورد غربالگری قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، حمیدرضا نجاری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در نشست خبری که با موضوع بسیج ملی کنترل فشارخون امروز در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، تصریح کرد: در حال حاضر در حوزه بیماری‌های غیرواگیر سیستم سلامت با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، بیماری‌های واگیر تا حدودی کنترل‌شده است اما بیماری‌های غیر واگیر مشکل جدی جامعه است که ازجمله آن می‌توان به فشارخون اشاره کرد.

وی افزود: امروزه فشارخون به‌عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ‌ومیر محسوب می‌شود این در حالی است که فشارخون به‌راحتی قابل‌اندازه‌گیری است، اما مردم نسبت به آن حساس نیستند و مراجعه نمی‌کنند، اغلب افرادی که از بیماری خود نیز اطلاع دارند این بیماری را جدی نمی‌گیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: در طرح کنترل فشارخون کشوری طبق برنامه قرار بود ۲۰ میلیون نفر مورد غربال قرار بگیرد اما با توجه به اطلاع‌رسانی گسترده که صورت گرفت بیش از ۲۸ میلیون نفر یعنی ۸۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال در این طرح مورد غربالگری قرار گرفتند.

وی بیان کرد: در استان قزوین نیز بیش از 83 درصد از جمعیت بالای 30 سال مورد غربال قرار گرفتند، درواقع 529  هزار نفر مورد غربالگری قرار گرفتند، برای اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون ۸۰ ایستگاه در اماکن عمومی، مدارس، مساجد و پارک‌ها برقرار شد ضمن اینکه ۸۸۲ نفر در این طرح فعالیت می‌کردند.
نجاری خاطرنشان کرد: این طرح جمعی بود و به هیچ ارگان خاصی وابسته نبود تا مردم پای‌کار نمی‌آمدند نمی‌توانستیم به‌خوبی طرح را اجرا کنیم، همچنین رسانه‌ها در بخش اطلاع‌رسانی نقش مهمی را بر عهده داشتند.

وی عنوان کرد: البته باید توجه داشت که مرحله اول طرح اجراشده و کار تمام نشده است؛ شناسایی افراد مبتلابه فشارخون صورت گرفته است و در مرحله بعدی این افراد باید به مراکز کنترل سلامت مراجعه و فشارخون خود را کنترل کنند تا در صورت نیاز به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها معرفی شوند.

تأسیس کلینیک فشارخون در کلیه بیمارستان‌های استان قزوین

امیرمحمد کاظمی‌فر معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در ادامه این مراسم تصریح کرد: علاوه بر پایگاه‌ها و مراکز جامع سلامت، نه بیمارستان دولتی و هفت بیمارستان خصوصی نیز در اجرای این طرح مشارکت داشتند و بیمارستان‌ها ولایت و بوعلی در بخش دولتی و بیمارستان مهرگان در بخش خصوصی مشارکت فعال داشتند.

وی افزود: در این مدت فشارخون ۲۳ هزار و ۹۶۶ نفر در بیمارستان‌های استان قزوین موردسنجش قرار گرفتند، درواقع می‌توان گفت به‌طور میانگین هزار و ۵۰۰ نفر در هر بیمارستان غربالگری شدند، همچنین افرادی با عنوان پرستار و ماما و دانشجوی پرستاری داوطلبانه اجرای طرح غربال را بر عهده گرفتند.

 کاظمی‌فر بیان کرد: در مرحله اول شناسایی افراد مبتلابه فشارخون صورت گرفت در گام بعدی کلینیک فشارخون در کلیه بیمارستان‌ها تشکیل می‌شود، این کلینیک‌ها آماده ارجاع افراد دارای فشارخون به سطح دو و سه هستند.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.