مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین گفت: اعتباراتی که از بدنه دهیاری‌ها و شهرداری‌ها خارج شده بود، بازگشته و کاهش اعتبار در دهیاری‌ها نخواهیم داشت.

اکرم نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد: از نیمه دوم سال 96 تا به امروز، دو مرحله آزمون جذب نیروی آتش‌نشانی برای پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی استان قزوین برگزار شده است.

وی افزود: در مرحله نخست آزمون، نیروهای آتش‌نشانی دو منظوره جذب شده بودند یعنی هم آتش‌نشان و هم راننده بودند اما در مرحله دوم که امسال برگزار شد، تاکید بر جذب نیروی آتش‌نشان بوده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین ادامه داد: برای جذب نیروی آتش‌نشان، دستورالعملی تهیه شد و به دهیاری‌ها و بخشداری‌های استان قزوین ارسال شد.

نجفی اضافه کرد: همچنین توسط دهیاران در پایگاه‌های آتش‌نشانی مستقر در روستاها فراخوان عمومی برای جذب از داوطلبان واجدالشرایط صورت گرفت که توسط سازمان آتش‌نشانی شهرداری قزوین آزمون گرفته و روند آن طی شده است.

وی با اشاره به وجود مشکلاتی در  جذب نیروی آتش‌نشان در برخی روستاهای استان قزوین خاطرنشان کرد: در برخی از پایگاه‌های آتش نشانی یک روستا در شهرستان آبیک و یک روستا در شهرستان آوج دو مرحله آزمون برگزار شده که یا هیچ نیروی واجدالشرایطی برای ثبت‌نام وجود نداشته و یا بومی نبوده و از جاهای دیگر بوده و موفق به کسب نمره حد نصاب قبولی نشده‌اند.

این مسئول، آتش‌نشانی را شغلی حساس و نیاز به آمادگی جسمانی بالایی ذکر و بیان کرد: سربازانی که به عنوان امریه در پایگاه‌های آتش‌نشانی مشغول هستند، بر اساس مجوز ستاد کل نیروهای مسلح به استانداری‌ها ابلاغ شده و کمک آتش‌نشان هستند و از آموزش‌های تخصصی بهره‌مند شده‌اند.

برگزاری دوره 6 روزه برای آتش‌نشانان در قزوین

مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین افزود: برای تمام نیروهایی که جذب پایگاه‌های آتش‌نشانی روستاهای استان قزوین شده‌اند، دوره‌های آموزشی متعدد برگزار شده و حتی یک دوره 6 روزه در استان قزوین مستقر شده و از آموزش‌های شبانه‌روزی برخوردار شده‌اند.

نجفی ادامه داد: طبق ارزیابی انجام شده، تمام آتش‌نشانان پایگاه‌های آتش‌نشانی روستاها از آمادگی جسمانی در سطح بسیار بالایی برخوردار هستند.

وی اضافه کرد: مشکلی که وجود دارد این است که هزینه‌های پایگاه‌های آتش‌نشانی باید بین دهیاری‌هایی که خدمات دریافت می‌کنند، توزیع شود که شامل تجهیزات، ماشین‌آلات و نیروی انسانی می‌شود که هزینه‌های بسیار بالایی دارد.

این مسئول مطرح کرد: با کاهش اعتبارات دهیاری‌ها، دهیاری‌ها کمی در تامین هزینه‌های پایگاه‌های آتش‌نشانی با مشکل مواجه شدند که عملکرد پایگاه‌های آتش‌نشانی را تحت تاثیر قرار داده است.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین افزود: پیگیری‌هایی انجام شده و در حال حاضر تمام ماشین‌آلات آتش‌نشانی آمادگی استفاده را دارند.

نجفی ادامه داد: با توجه به کمبود اعتبار، نمی‌توانیم نیرو برای سه شیفت فعال در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی را جذب کنیم.

وی اضافه کرد: اجازه أخذ یک آتش‌نشان، راننده آتش‌نشان و یک سرباز امریه به  پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی داده شده که دهیاران باید در این زمینه نقش خود را ایفا کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: افرادی که در آزمون آتش‌نشانی پذیرفته شده‌اند به هسته گزینش ارجاع شدند چرا که باید احراز صلاحیت شوند و این روند حدود 3.5 ماه طول می‌کشد که بر تسریع در این امر تاکید شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.