مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: ماهانه چهار میلیارد تومان مستمری به‌حساب جامعه هدف بهزیستی واریز می‌شود که با توجه به وضعیتشان از 160 هزار تومان تا 500 هزار تومان دریافت می‌کنند.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین،
علیرضا وارثی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در مرکز معلولان ذهنی پسران قزوین برگزار شد، تصریح کرد: شعار امسال هفته بهزیستی «به زیستن در گام دوم، شفافیت، توانمندسازی، ارتقا سلامت اجتماعی» است که در همین راستا 40 پروژه بااعتباری بیش از 20 میلیارد تومان در استان قزوین به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: این پروژه‌ها شامل مراکز مشاوره و نگهداری کودکان اختلالات ذهنی، گروه همیار، مسکن مددجویان، اورژانس اجتماعی، سامانه تصمیم، درمانگاه، مراکز معلولان ضایعه نخاعی و کلینیک مددکاری است که نه پروژه در تاکستان، شش پروژه در بوئین‌زهرا، و ۱۴ مورد در قزوین و باقی  پروژه‌ها در شهرستان‌های آبیک، آوج و البرز افتتاح می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در ادامه با اشاره به عملکرد این اداره‌کل، اظهار کرد: بهزیستی قزوین در بسیاری از حوزه‌ها رتبه‌های ارزشمندی در سطح استان و کشور کسب کرده است، در سال گذشته در تمام فعالیت‌های با رشد 50 درصدی و در بعضی فعالیت‌ها با رشد 200 درصدی روبه‌رو بودیم.

وی افزود: بهزیستی قزوین در حوزه جمع‌آوری کمک‌ها و مشارکت‌هایی مردمی در بین ۱۰ دستگاه برتر کشور، در حوزه معاونت پیشگیری رتبه چهارم و در حوزه اورژانس اجتماعی رتبه ششم را کسب کرده که نشان از فعالیت خوب این نهاد دارد.

وارثی بیان کرد: در حال حاضر 24 هزار و شش معلول در استان قزوین شناسایی و در سامانه بهزیستی به همراه مشخصات کامل هویتی و شرایط اقتصادی، اجتماعی ثبت‌شده که در نوع خود بی‌نظیر است این میزان در سال 95 تنها 6000 نفر بود.، همچنین تعداد مستمری‌بگیران این سازمان متشکل از معلولان، زنان و کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست در حال حاضر بیش از 21 هزار نفر است.

وی عنوان کرد: ماهانه چهار میلیارد تومان مستمری به‌حساب این افراد واریز می‌شود که با توجه به وضعیتشان از 160 هزار تومان تا 500 هزار تومان دریافت می‌کنند، 18 هزار و 165 نفر این افراد از توان‌بخشی مستمری دریافت می‌کند که نشان از اهمیت حوزه معلولین دارد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: تمام معلولین شهری و روستایی در سامانه بهزیستی ثبت‌شده‌اند که از این تعداد 7300 نفر در روستا زندگی می‌کنند و تلاش کردیم تمام روستاییان دارای معلول را شناسایی و تحت پوشش قرار دهیم.

وی تأکید کرد: در حوزه مراکز نگهداری معلولین نیز با 37.5 درصد رشد نسبت به سال گذشته روبه‌رو بودیم، در حال حاضر 24 مرکز داریم که به‌صورت روزانه به 1000 نفر خدمات ارائه می‌دهند، از طرفی استان قزوین در حوزه نگهداری معلول در خانه رتبه اول کشور را کسب کرده است که این امر اهمیت خانواده‌ها به معلولین را نشان می‌دهد.

وی افزود: 1500 معلول در مراکز ما و مابقی در منازل خودشان نگهداری می‌شود درواقع خانواده‌ها در نگهداری معلولین به اجماع رسیدند و فرهنگ پذیرش معلولین در خانواده ایجادشده است؛ مرکز پسرانه امین یکی از مراکز خوب بهزیستی است که از معلولین ذهنی بالای 14 سال نگهداری می‌کند، این مرکز با سرمایه 8 میلیارد تومانی بخش خصوصی با میزان یارانه تأسیس‌شده و در حال حاضر 50 نفر در این مرکز نگهداری می‌شوند، این خدمات با تأمین اعتبار شخصی مؤسس ارائه می‌شود.

وارثی در ادامه با اشاره به حوزه پیشگیری تصریح کرد: در این حوزه نیز در بخش‌های اعتیاد، کاهش آسیب، مراکز شبانه، دادگاه درمان‌مدار، مراکز میان‌مدت تأسیس کردیم و ازنظر تنوع با کمبود روبه‌رو نیستیم اما ازنظر کمیت نیاز است که مراکز بیشتری تأسیس شود.

وی عنوان کرد: سال گذشته غربالگری ژنتیک باهدف پیشگیری از تولد کودک معلول برای 8000 نفر صورت گرفت که از این میان 243 ژن معیوب شناسایی و 63 مورد سقط درمانی صورت گرفت، همچنین در حوزه شنوایی سال گذشته 33 کم‌شنوا و 499 کودک در سنین سه تا پنج سال مشکوک به کم شنوایی شناسایی کردیم.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین یادآور شد: در حوزه بینایی نیز 44 هزار و 718 کودک را موردسنجش قراردادیم که 1479بیمار چشمی و 373 نفر مبتلابه تنبلی چشم و کم بینایی شناسایی شدند که از این تعداد 486 نفر تحت پوشش سازمان قرار گرفتند.

وی با اشاره به حوزه آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: یکی از دلایل رشد شناسایی آسیب‌های اجتماعی، مراجعه مردم به مراکز مشاوره است؛ مراجعه به امور آسیب دیدگان اجتماعی 54 درصد نسبت به سال 96 رصد داشته است، بنابراین آمار آسیب‌های اجتماعی با افزایش روبه‌رو شده است.

وارثی تأکید کرد: سال گذشته 41 هزار و 990 نفر خدمت در حوزه اجتماعی دریافت کردند، خدمات اورژانس اجتماعی استان نیز در سال گذشته ۱۴۰ درصد رشد در خدمت و مراجعه ۸۰ هزار و ۷۳۷ نفر به این مراکز داشتیم.

وی یادآور شد: همچنین 170 درصد رشد در تعداد مراکز داشتیم، در حال حاضر اورژانس اجتماعی در تمام شهرستان‌ها به‌جز آوج فعال است که در این شهرستان نیز در هفته بهزیستی به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: در سال‌جاری 295 درصد در بخش همسر آزاری، 241 درصد در بخش کودک‌آزاری، 315 درصد در بخش سالمند آزاری، 465 درصد در بخش والد آزاری،543 درصد در بخش روابط نامشروع، 359 درصد در تماس با 123 با رشد روبه‌رو بودیم.

وی با اشاره به حوزه توانمندسازی نیز تأکید کرد : ایجاد اشتغال پایدار برای ۶۶۳ تن از مددجویان بهزیستی از طریق پرداخت تسهیلات بانکی، ۲۵۰ درصد رشد در حوزه مسکن خانواده‌های دارای دو معلول و بالاتر و زنان سرپرست خانوار سهمیه استان قزوین نسبت به سال گذشته رشد داشته است، از سال ۸۹ تاکنون 3930 نفر دارای مسکن شدند و در صورت جذب اعتبارات موردنیاز تا پایان سال ۹۹ تکمیل خواهد شد .

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.