ایسنا منطقه قزوین، یادداشت میهمان، محمد فرحی؛ روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، وقتی طبق قانون صحبت از افزایش حقوق کارمندان دولت به میزان تورم سالیانه می‌شود، کارمند را به خویشتن‌داری دعوت می‌کنند، با این استدلال که امکان افزایش حقوق بر اساس تورم نیست، ولی وقتی صحبت از کاهش ساعت کار می‌شود، می‌بایست کارمند دقیقاً طبق قانون بر اساس میزان ساعت تعریف‌شده در محل کار خود حاضر باشد.

از ابتدای تیرماه سال جاری تصمیمی در سطح ملی گرفته شد که طی آن ساعت کاری ادارات در بیش از 20 استان کشور یک ساعت زودتر اعلام شد؛ یعنی کارمندان می‌بایست از ساعت 6:30 صبح در محل کار خود حاضر شوند و ساعت 13:30 محل کار خود را ترک کنند که این امر موجب بروز مشکلاتی در ساعت بیولوژیک بدن، سیستم زندگی و کاری کارمندان شد.

در فصل تابستان ساعت 21 هوا تاریک می‌شود و چنانچه برای یک دیدوبازدید و یا ورزش و پیاده‌روی شبانه از منزل خارج شوی در خوش‌بینانه‌ترین حالت، ساعت 12 شب در منزل خواهی بود که زمان خواب، حدود ساعت یک بامداد خواهد شد و قطعاً برای حضور روز بعد در محل کار، با مشکل کسر خواب مواجه خواهی بود، چراکه میزان خواب نرمال شبانه برای بزرگ‌سالان حدود هشت ساعت است و چنانچه این میزان خواب دچار تغییر شده و یا ساعت آن جابه‌جا شود، اثرات روانی و فیزیولوژیکی بر روی افراد خواهد گذاشت.

تحقیقات نشان می‌دهد که حتی تغییر ساعت شروع مدرسه از ساعت هفت‌و‌نیم به هشت‌و‌نیم، می‌تواند تغییرات مثبتی در یادگیری ریاضی و مهارت خواندن ایجاد کند.

اما بحث به مدرسه و درس‌ومشق، محدود نیست. حافظه کوتاه‌مدت، یکی از ابزارهای مهم و حیاتی در یادگیری ما انسان‌ها است و کم‌خوابی می‌تواند موجب کاهش کارایی حافظه کوتاه‌مدت شود. در یک تحقیق، از افراد مختلف خواسته شد که کلماتی را که روز قبل به آن‌ها نشان داده شده بود، به یاد بیاورند. آن‌هایی که کم‌خوابی داشتند، در این کار ضعیف‌تر عمل کردند.

کسانی که کم‌خوابی یا بی‌خوابی را تجربه کرده‌اند، در مواجهه با رفتارهای منفی واکنش‌های بزرگ‌تری نشان می‌دهند مثلاً اینکه یک نفر در میانهٔ کاری که شما در حال انجام آن هستید، شما را صدا و حواس شما را پرت کند، افزایش ریسک بیماری‌های قلبی، یکی دیگر از تبعات کم‌خوابی است.

اینکه بی‌خوابی طولانی می‌تواند فشارخون را بالا ببرد، برای همه شفاف و پذیرفته شده است. آزمایش نشان می‌دهد کسانی که ساعات متوالی بیدار بوده‌اند افزایش قابل‌توجه فشارخون را تجربه کرده‌اند. اما، حتی کسانی که به‌جای هشت ساعت، چهار ساعت می‌خوابند هم، ضربان قلب بالاتری دارند.

این شرایط در استان‌هایی که پنج‌شنبه‌ها تعطیل هستند تا حدودی قابل مدیریت کردن است چراکه می‌توان برنامه‌های دیدوبازدید را در دو شب آخر هفته (برنامه تعطیلات اغلب کشورهای پیشرفته) متمرکز کرد ولی در استان‌هایی که پنج‌شنبه‌ها هم در محل کار حاضر هستند از منظر ارتباطات اجتماعی مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت که نتیجه آن خستگی، استرس، ناامیدی، عصبانیت، رفتار پرخاشگرایانه، اختلال وزن، افزایش خطر ابتلا به فشارخون بالا، ضعف سیستم ایمنی، اضطراب و نابسامانی سلامت ذهنی می‌شود.

در جامعه‌ای که اقشار مختلف مردم با فشارهای اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند تنها دل‌خوشی‌شان یک شب‌نشینی ساده در کنار فرزندان، پدر و مادر، اقوام و دوستان در منازل یکدیگر و یا ورزش و پیاده‌روی در پارک‌ها است، متأسفانه با این تغییر رویه، این تفریح نیز از زندگی بخشی از جامعه حذف شده است، چراکه در فصل مدارس به دلیل برنامه‌های درسی فرزندان امکان شب‌نشینی وجود ندارد و در شب‌های تابستان نیز ترس از تأخیر صبحگاهی کارمند، لذت حضور در این دورهمی‌ها از افراد سلب خواهد شد.

قسمت جالب ماجرا اینجا است که وقتی صحبت از کار مفید کارمندان در ادارات بیان می‌شود اعداد و ارقامی ذکر می‌شود که بیشتر جنبه طنز دارد و گاهی اوقات کمتر از 50 درصد از زمان سپری شده کارمندان در ادارات را مفید می‌دانند ولی برای کاهش 15 درصدی حضور کارمندان در ادارات بنا به‌ضرورت و در یک یا دو ماه از سال همه مدعی کم‌کاری‌شان می‌شوند.

یکی دیگر از مشکلاتی که اجرای این طرح برای خانواده‌ها ایجاد کرده مستثنا شدن برخی از بانوان شاغل در دستگاه‌های خدمت‌رسان از اجرای آن است که در صورت شاغل بودن زن و شوهر در دستگاه‌های اجرایی مختلف، زمان ورود خروجشان با هم تداخل خواهد داشت.

در پایان این نوشته توصیه می‌شود در شرایطی که نمی‌توانیم خیلی از امتیازات قانونی را بنا به دلایلی به کارمندان تخصیص دهیم، پس کاهش یک ساعت از ساعت کاری‌شان همچون سال 1397، در راستای صرفه‌جویی در مصرف برق، لطف اضافه‌ای برای این قشر زحمتکش جامعه نخواهد بود.
به گزارش ایسنا صبح امروز 16 تیرماه 98 منوچهر حبیبی معاون سیاسی و امنیتی استانداری قزوین طی خبری اعلام کرد ساعات کاری ادارات قزوین به علت عدم کاهش مصرف برق، عدم وجود ادارات پرمصرف، وضعیت آب و هوایی مناسب قزوین، نارضایتی کارمندان و تحت‌الشعاع قرار گرفتن زندگی آن‌ها به روال سابق بازمی‌گردد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.