رئیس مرکز بهداشت شهرستان آبیک گفت: تاکنون حدود 82 درصد از فشار خون افراد بالای 30 سال شهرستان آبیک اندازه‌گیری و در سامانه سلامت ثبت شده است.

محمد بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد: طرح ملی فشار خون بالا از 27 اردیبهشت ماه امسال در شهرستان آبیک آغاز شده که تا 15 تیرماه این طرح ادامه دارد.

وی تعداد افراد بالای 30 سال شهرستان آبیک را 46 هزار و 900 نفر ذکر کرد و افزود: تاکنون فشار خون 38 هزار و 514 بالای 30 سال این شهرستان اندازه‌گیری شده و در سامانه سیب ثبت شده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان آبیک تعداد جمعیت بالای 30 سال به بالای روستایی را 18 هزار نفر و مابقی را جمعیت شهری دانست و گفت: فشار خون جمعیت روستایی و شهر خاکعلی تقریبا 100 درصد انجام شده این در حالی است که حدود 8 هزار و 500 نفر از مردم شهر آبیک که سن بالای30 دارند، هنوز فشار خون خود را نگرفته‌اند و به پایگاه‌های بهداشتی ثابت  و پایگاه‌‎های سیار موجود در شهر مراجعه نکرده‌اند.

بابایی با بیان اینکه تاکنون حدود 82 درصد از فشار خون افراد بالای 30 سال شهرستان آبیک اندازه‌گیری شده، افزود: در پنج پایگاه بهداشتی و دو مرکز خدمات جامعه سلامت شهر آبیک اندازه‌گیری فشار خون انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در 25 خانه بهداشت روستایی و مرکز خدمات جامع روستایی اندازه‌گیری فشار خون افراد بالای 30 سال اقدام لازم انجام می‌شود.

این مسئول با اشاره به حضور تیم‌های سیار در کارخانجات و صنایع برای اندازه‌گیری فشار خون افراد بالای 30 سال تصریح کرد: اگر فردی نمی‌تواند به مراکز خدمات جامعه سلامت و پایگاه‌های بهداشتی شهر آبیک مراجعه کند می‌تواند به تیم‌های سیار موقت شامل دو تیم در داخل شهر آبیک، بیمارستان ولیعصر (عج)، بیمارستان شهدا و درمانگاه تامین اجتماعی نبی‌اکرم (ص) شهر آبیک مراجعه کند گرچه تیم‌هایی هم محله به محله در شهر آبیک فشار خون افراد بالای 30 سال را اندازه‌گیری می‌کنند.

حدود 87 هزار نفر پرونده الکترونیکی دارند

رئیس مرکز بهداشت شهرستان آبیک افزود: با توجه به اینکه حدود 50 درصد مردم از فشار خون خود مطلع نیستند و می‌تواند عوارضی همچون آسیب رساندن به کلیه‌ها شده و موجب بروز سکته قلبی و مغزی در فرد شود، از افراد بالای 30 سال جامانده از طرح فشار خون درخواست می‌شود نسبت به این موضوع و سلامتی خود حساس بوده و نسبت به اندازه‌گیری فشار خون خود اقدام کنند.

بابایی ادامه داد: افرادی که در طرح فشار خون، دارای فشار خون بالا باشند نامشان در سامانه سیب شده و دوباره به پایگاه‌های بهداشتی برای اندازه‌گیری فشارخون ممجدد دعوت می‌شوند و در صورت بالا بودن فشار خون، توسط مراقبان سلامت به پزشک ارجاع داده می‌شوند.

وی مطرح کرد: حدود 87 هزار نفر از مردم شهرستان آبیک در سامانه سیب پرونده الکترونیکی دارند که ازمردم درخواست می‌شود با مراجعه به پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت مراجعه کرده و برای ثبت نام خود در سامانه سیب و تشکیل پرونده الکترونیکی اقدام کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.