کارشناس مسئول واحد سلامت روان، امور اجتماعی و اعتیاد شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک گفت: والدین باید مهارت‌های 10 گانه زندگی را به فرزندان خود بیاموزند تا در دوران نوجوانی و پس از آن بتوانند در برابر هر آسیب اجتماعی خود را مصون نگه دارند.

فاطمه نظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد: در هفته مبارزه با موادمخدر (1-6 تیرماه) با شعار «یار‌یگر هم باشیم، سلامت برای عدالت-عدالت برای سلامت»، برنامه‌های مختلفی پیش‌بینی شده بود که در شهرستان آبیک به اجرا در آمده است

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی مهارت‌های زندگی، فرزندپروری و نوجوان سالم من با محوریت پیشگیری از سوءمصرف موادمخدر افزود: در هفته مبارزه با موادمخدر برای عموم مردم در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت شهرستان آبیک برگزار شده است.

کارشناس مسئول واحد سلامت روان، امور اجتماعی و اعتیاد شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک ادامه داد: به همین مناسبت ایستگاه سلامت با محوریت پیشگیری از اعتیاد در دو مرکز خدمات جامع سلامت شهری بیاضیان و شماره دو شهر آبیک راه‌اندازی شده و پمفلت آموزشی پیشگیری از اعتیاد بین مراجعه‌گنندگان توزیع شده بود.

همایش سبک زندگی سالم در هوانیروز آبیک

نظری اضافه کرد: در روز دوشنبه سوم تیرماه همایشی با نام «سبک زندگی سالم با تمرکز بر پیشگیری از سوء مصرف موادمخدر» برای پایوران و سربازان پایگاه هوانیروز شهید امینی شهرستان آبیک برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: در هفته مبارزه با مواد مخدر انجام غربالگری اولیه پیشگیری از سوء مصرف موادمخدر توسط مراقبین سلامت در پنج پایگاه سلامت شهری و در25 خانه‌ بهداشت توسط بهورزان در جمعیت روستایی انجام شده است.

این مسئول تصریح کرد: برای بیماران انجام غربالگری تکمیلی و مداخلات تخصصی درمان اعتیاد توسط کارشناس سلامت روان در مراکز خدمات جامع سلامت انجام شده است .

کارشناس مسئول واحد سلامت روان، امور اجتماعی و اعتیاد شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک بر فراگیری مهارت‌های زندگی از سوی والدین به ویژه مهارت فرزندپروری تاکید کرد و افزود: والدین باید مهارت‌های  10 گانه زندگی را به فرزندان خود بیاموزند تا در دوران نوجوانی و پس از آن بتوانند در برابر هر آسیب خود را مصون نگه دارند.

 نظری ادامه داد: کسب مهارت‌های زندگی فرزندان را در برابر آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد واکسینه می‌کند.

وی با اشاره به آموزش مهارت‌های زندگی در مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی توسط روان‌شناسان تصریح کرد: والدین می‌توانند به طور رایگان در کلاس‌های آموزشی مهارت‌های زندگی شرکت کنند تا بتوانند در فرزندپروری و انتقال مهارت‌های زندگی به فرزندان خود موثر عمل کنند.

علل گرایش افراد به اعتیاد

این کارشناس مسئول پایین بودن اعتماد به نفس و عزت نفس، تنش و درگیری در خانواده، داشتن بیماری جسمی مزمن، داشتن اختلالات روانی و عدم درمان آنها  و طلاق والدین را ازعلل گرایش افراد به مصرف موادمخدر برشمرد و افزود: ضعف در فرزندپروری توسط والدین اعم از سبک فرزندپروری سختگیرانه یا سهلگیرانه می تواند فرزندان به اعتیاد سوق دهد بنابراین بهترین سبک تربیت فرزند باید قاطعانه و متعادل باشد.

کارشناس مسئول واحد سلامت روان، امور اجتماعی و اعتیاد شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک آموزش‌ها و مشاوره‌های کارشناسان سلامت روان در پایگاه‌های بهداشتی و مرکز بیاضیان و مرکزشماره دو شهری را رایگان دانست و افزود: مردم هر زمانی که به این مراکز مراجعه کنند می‌توانند از خدمات به صورت رایگان بهره‌مند شوند.

نظری مطرح کرد: از عوارض موادمحرک به ویژه شیشه می‌توان به افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، اختلالات جنسی، بی‌اشتهایی، کاهش وزن، بی‌خوابی، پرتحرکی، بی‌رنگ شدن چهره، فقدان تمرکز و پرش افکار، افسردگی شدید، پرحرفی اشاره کرد

وی افزود: از عوارض مصرف مخدرها می‌توان به وابستگی شدید جسمی، تنگ شدن مردمک چشم، ضعیف ترشدن تنفس، کج‌خلقی، افسردگی، سرخوشی، عفونت‌های پوستی و درصورت مصرف زیاد، اغما و مرگ اشاره کرد.

این کارشناس مسئول ادامه داد: اعتیاد برای فرد هزینه سنگین اجتماعی، مادی و معنوی به همراه خواهد داشت. درمان و ترک مواد اعم از محرک‌ها و مخدرها علاوه بر زمان‌بر بودن و سخت‌ بودن، هزینه‌برهم است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.