مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور گفت: خانه احزاب در 17 استان کشور راه‌اندازی شده و به دنبال راه‌ندازی این خانه برای احزاب استان قزوین هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، حبیب ملانوری شمسی در جلسه نشست فعالان سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان قزوین که با حضور جمال عرف معاون سیاسی وزارت کشور، عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین، منوچهر حبیبی معاون سیاسی استاندار و جمعی از نمایندگان احزاب و تشکل‌ها در سالن جلسات باغستان‌های قزوین برگزار شد، اظهار کرد: یکی از شعارها و اهداف نظام، بحث حرمت و گرامیداشت افراد است و نظام اسلامی جهت تعیین سرنوشت مردم توسط خودشان و با راه‌اندازی انتخابات این امکان را فراهم کرد.

وی افزود: انتخابات توسط خود مردم در دستورکار نظام قرا گرفت و از همین رو به دنبال ایجاد حرمت برای مردمی شد که بتوانند در سرنوشت خود دخیل باشند.

مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی کشور، خوشبختانه در تمام زمینه‌های فرهنگی، سیاسی امنیتی و غیره سرآمد منطقه و دنیا هستیم.

ملانوری اضافه کرد: بحث اعتماد به نظام و توسعه سیاسی و توسعه فعالیت‌های احزاب با مشکلاتی در طول سال‌ها و دولت‌ها مواجه بوده است.

وی عنوان کرد: مهمترین موضوع الحاق منشور گفت وگوی سیاسی است که شامل 9 بند بوده که بند اول، ایجاد پایگاهی در کل کشور برای احزاب است تا شاهد توسعه فعالیت‌های سیاسی باشیم .

این مقام مسئول افزود: همچنین استفاده از ظرفیت احزاب به عنوان پتانسیل به خصوص در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است که می‌تواند کشور را یاری رساند.

مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور ادامه داد: این منشور اگر به معنای واقعی اجرا شود، می‌‎تواند همه انتظارات فعالان سیاسی را برطرف کند و در همین راستا نیز برنامه‌هایی تدوین و اجرا شده است.

ملانوری تصریح کرد: به لحاظ آماری، بر اساس قانون گذشته، 247 حزب در کشور مجوز فعالیت دریافت کرده بودند که تعدادی از این احزاب، فعالیت جدی دارند و تعدادی فقط در انتخابات فعال بودند که احزاب خانوادگی نامیده می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون جدید، احزاب با حد نصاب موجود باید تشکیل شده و فعالیت کنند که یکی از راه‌های فعالیت احزاب، ایجاد شعب و دفاتر است که در قانون جدید لحاظ شده است.

این مسئول تصریح کرد: ملاک مورد توجه برای ما راه‌اندازی دفتر در یک سوم از شهرستان‌های استان‌ها است که در 17 استان کشور خانه احزاب راه‌اندازی شده و به دنبال راه اندازی این خانه برای احزاب استان قزوین هستیم.

فعالیت 120 حزب در کشور

 مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور خاطرنشان کرد: با اعتقاد بر اینکه نخبگان جامعه در احزاب شکل می گیرند، به دنبال استفاده از ظرفیت احزاب در امور اجرایی کشور هستیم.

ملانوری یادآور شد: یکهزار و 300 تشکل صنفی و تخصصی در کشور وجود دارد و به دنبال برطرف کردن مشکلات این اصناف و تشکل‌ها هستیم.

وی با اشاره به تعداد احزاب در کشور مطرح کرد: در سال گذشته هزار و 200 حزب در کشور وجود داشت و در حال حاضر 110 حزب فعال و 10 حزب در حال کسب جواز برای فعالیت هستند که در مجموع 120 حزب در کشور وجود دارد.

این مسئول سیاسی افزود: احزابی که فعال بودند و یا در حال گرفتن مجوز هستند می‌توانند با نام و نشان حزب خود فعالیت کنند در غیر این صورت، احزابی که بخواهند فعالیت کنند اگر جزء 120 حزب موجود نباشند، مجوز قانونی برای فعالیت ندارند و به همین منظور این احزاب باید دوباره تقاضای تاسیس داده و با همان نام و نشان یا نام و نشان جدید فعالیت کنند.

ملانوری ضمن اشاره به تعداد جبهه‌های سیاسی کشور اضافه کرد: تا امروز سه جبهه نیروهای انقلاب، جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی و جبهه اصولگرایان استان قم، در کشور وجود دارد و در حوزه سیاسی فعالیت می‌کنند.

وی گفت: صدور مجوز تجمعات و راهپیمایی‌ها توسط کمیسیون در استانداری‌های استان ها انجام می‌شود و این تجمعات فقط از سوی احزاب و تشکل‌های سیاسی که از سوی کمیسیون مجوز گرفته‌اند، قانونی هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.