به گزارش ایرنا، محمد الموتی روز چهارشنبه در گردهمایی تخصصی روز جهانی تنوع زیستی در قزوین افزود: تعداد گونه های گیاهی ایران حدود 8 هزار گونه برآورد شده که تقریبا 22 درصد آنها بومی هستند و همچنین 502 گونه پرنده ، 174 گونه ماهی، 196گونه خزنده و 20 گونه دوزیست هم در فهرست آماری ایران به ثبت رسیده اند.
دبیر شبکه محیط زیست و منابع طبیعی کشور به وضعیت قزوین در تنوع زیستی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 853 هزار هکتار مرتع، 680 هکتار جنگل،500 هزار هکتار کشاورزی، 29 هکتار بیابان، 1300 هکتار تالاب و آبگیر و 250 هزار هکتار ناحیه کوهستانی در این استان وجود دارد.
الموتی افزود: تاب آوری اکوسیستم ها در قزوین لازم و ضروری است و در بحث تاب آوری 2 مساله شراکت اجتماعی و ارزش اقتصادی اکولوژیک باید مد نظر قرار گیرد.
وی با اشاره به معضل فرونشست خاک در بخش هایی از کشور از جمله قزوین، خاطر نشان کرد: فرونشست در بخش هایی از دشت قزوین به نزدیک 25 سانتی متر رسیده که بیش از 60 برابر استاندارد اتحادیه اروپاست.
الموتی تصریح کرد: با وجود بارندگی های خوب اخیر، روان آب رودخانه های کشور نسبت به میانگین بلند مدت 46 درصد کاهش داشته که این میزان در استان حدود 34 درصد است.
وی، ضعف سرمایه اجتماعی، بحران کارآمدی، بحران دستاورد، ضعف اعتماد عمومی، فرهنگ نامناسب مصرفی و تغییر سریع هنجارها را از مهمترین مسایل و مشکلات در توع زیستی ذکر کرد.
الموتی همچنین توانمند سازی و آموزش در زمینه تنوع زیستی، رفع تبعیض در اعمال قانون، اجرای سیاستهای کلی ، ابتکار در ایجاد و تولید اشتغال و تهیه و اجرای پیوست اجتماعی و محیط زیست را از مهمترین راهکارها و پیشنهادات در این خصوص برشمرد.
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قزوین نیز در این گردهمایی گفت: در تنوع زیستی 2 شاخص مهم تعداد و غنای گونه و یکنواختی گونه مهم است.
بابک قرالی افزود: هر چقدر تعداد و غنای گونه بیشتر باشد آن اکوسیستم قویتر خواهد بود و اگر تنوع زیستی به سمت یک گونه متمایل شود شاخص پایین می آید.
وی خاطر نشان کرد: ایران از لحاظ تنوع زیستی در جایگاه خوبی و بالایی قرار دارد اما از لحاظ یکنواختی پایین، شکننده و حساس است.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.