علیرضا وارثی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کودکان بازمانده از تحصیل گروه سنی 6 تا18 سال را شامل می شود که در چرخه آموزشی کشور حضور ندارند.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه منع تحصیل کودکان از موارد کودک آزاری از نوع مسامحه و غفلت است، اگر محرومیت از تحصیل از سوی خانواده باشد و والدین فرزندشان را به مدرسه نفرستند، تیم اورژانس اجتماعی اداره بهزیستی مراتب را به قوه قضائیه اطلاع می دهند و این مهم پیگیری می شود.
وارثی با بیان اینکه 79 درصد از کودکان بازمانده از تحصیل شناسایی شده در قزوین در شهر ها هستند ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از 50 درصد این کودکان در در سنین 14تا 17 سال یعنی سنین نوجوانی هستند و 48 درصد در سنین زیر 14 سال می باشند، بی تردید یکی از عواقب دور ماندن کودکان از آموزش و فضاهای آموزشی ابتلا به معضلات و آسیب‌های اجتماعی است.
وی گفت: بروز آسیب‌هایی چون اعتیاد، کودکان کار، مورد سوء استفاده قرار گرفتن از سوی باندهای متخلف با مدیریت و سرکردگی افراد فرصت طلب، تنها بخشی از عواقب بازماندگی کودکان از تحصیل و دور ماندن آن‌ها از مدرسه است.
به گفته وارثی در حال حاضر مشکلات اقتصادی با 56 درصد و کار کودک با 23 درصد جزء عوامل اصلی بازماندگی کودکان از تحصیل در استان قزوین به شمار می‌رود و نداشتن شناسنامه، ازدواج در سن پایین، مهاجرت و عدم دسترسی به مدرسه نیز در مجموع با 21 درصد از جمله دلایل دیگر بازماندگی تحصیلی کودکان است.
وی اظهار داشت: این اداره کل تلاش می‌کند تا اقدامات مثبتی را با مداخله به هنگام برای مرتفع کردن این مسائل و بازگرداندن کودکان به فضاهای آموزشی انجام دهد.
این مسئول یادآور شد: طی بررسی های صورت گرفته و اطلاعات جمع آوری شده از والدین کودکان مشخص شد، شغل 51درصد از سرپرست کودکان، کارگر و 33 سرپرست ها بیکار هستند و 16 از سرپرستان کودکان نیز دارای مشاغلی مانند کشاورزی، دامداری، نانوایی و کاذب هستند.
وارثی ادامه داد: همچنین از نظر سطح تحصیلات والدین نیز 42 درصد در مقطع ابتدایی، 3 درصد دیپلم و 55درصد بی سواد بوده اند.
وی با بیان اینکه 36 درصد از کودکان به دلایلی چون زندانی بودن، متواری بودن و اعتیاد والدین بی سرپرست هستند ،گفت:اداره کل بهزیستی استان با اجرای طرحی مستمر به شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل اقدام کرده و همه کودکانی که در این طرح شناسایی می‌شوند تحت حمایت‌های تحصیلی ویژه این سازمان قرار می‌گیرند و در این راستا خدمات لازم را دریافت می‌کنند تا از آسیب ها و معضلات اجتماعی در امان بمانند.
وارثی افزود: استفاده حداکثری از ظرفیت گروه‌های فعال مردمی در حل معضلات اجتماعی به ویژه معضل بازماندگی کودکان از تحصیل، امری ضروری است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و در این راستا اداره کل بهزیستی استان آمادگی دارد تا با همکاری و اجرای برنامه های مشترک با سایر خیریه ها و نهادهای مردمی در راستای حمایت از کودکان و نوجوانان اقدام کند.
در راستای تحقق اصول 21 و 29 قانون اساسی، ماده واحده لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بهزیستی کشور مصوب 1359 و اصلاحی 1375، قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست 1371 و در اجرای قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی مصوب1381 به ویژه بندهای 2 و 13ماده 26 حمایت همه جانبه از اقشار آسیب پذیر به ویژه کودکان بی سرپرست بر عهده سازمان بهزیستی است.
6012/7388
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.