آبیاری مزارع جنوب شهر آبیک با فاضلاب بازهم امسال ادامه داشت و شاهد سبز شدن گندم دیم هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، چند سالی است که مزارع و اراضی کشاورزی جنوب شهر آبیک با آب فاضلابی که از سطح شهر به سمت کانال‌های جنوب و پایین‌دست این شهر جاری می‌شود آبیاری می‌شود.

البته چند سال پیش علاوه بر  آبیاری مزارع گندم با فاضلاب، محصولات صیفی و سبزی هم کشت و آبیاری می‌شد که با ورود مسئولان از این مهم جلوگیری شد اما آبیاری مزارع گندم دیم با فاضلاب همچنان به قوت خود باقی است و ظاهرا این سریال ادامه دارد.

کشاورزان مورد تایید نیستند

بیژن لطفی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد: کشاورزانی که در جنوب شهر آبیک اقدام به کشت گندم دیم می‌کنند فاقد منابع آبی بوده و مورد تایید جهاد کشاورزی نیستند و کود و نهاده در اختیار آنان قرار داده نشده است.

وی افزود: لیست کشاورزان جنوب شهر آبیک که  با فاضلاب آبیاری می‌کنند به شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک ارائه شده و موضوع به اداره حفاظت از محیط زیست هم اطلاع داده شده که کشاورزان مورد تایید جهاد کشاورزی نیستند.

به گزارش ایلنا، شنیده شده گاهی اوقات کشاورزان از شب تا صبح آب فاضلاب را در مزارع خود هدایت می‌کنند که برخی این موضوع را تکذیب می‌کنند.

70 درصد شهر آبیک به شبکه فاضلاب متصل است

حمیدرضا کیخا مدیر اداره آبفای شهری شهرستان آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: ساماندهی فاضلابی که خارج از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر باشد بر عهده شهرداری است و لوله فاضلاب تا تصفیه‌خانه روباز نیست و قابل دسترسی برای شهروندان نیست.

وی افزود: تصفیه‌خانه اصلی شهر آبیک 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیگیر مشکلات قانونی این تصفیه‌خانه هستیم.

این مسئول ادامه داد: تصفیه‌خانه فعلی شهر آبیک در مرحله توسعه وارتقای کیفیت قرار دارد که حدود 97 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان خرداد ماه در مدار قرار می‌گیرد.

مدیر اداره آبفای شهری شهرستان اضافه کرد: 70 درصد فاضلاب شهر آبیک به شبکه فاضلاب متصل است و اجرای طرح فاضلاب به طول حدود 20 کیلومتر جدید آغاز شده که با تکمیل آن، میزان تحت پوشش قرار گرفتن شهر به شبکه فاضلاب به 85 درصد می‌رسد.

کیخا خاطرنشان کرد: خروجی پساب تصفیه شده در حد استاندارد نیست که کشاورزان برای آبیاری استفاده می‌کنند.

وی اذعان کرد: منطقی‌ترین راهکار این است که شهرداری دست در دست آبفای شهری گذاشته تا نسبت به تکمیل طرح فاضلاب در کل شهر اقدام شود و فاضلابی داخل کانال یا جوی آبی جاری نشود.

احداث استخر برای جمع‌آوری فاضلاب

فرشاد محمدحسینی شهردار آبیک نیز  معتقد است فاضلاب جاری شده در جنوب شهر آبیک، آب و فاضلاب خانگی است و فاضلاب منازلی که به سیستم فاضلاب وصل نیستند در جنوب شهر سرریز می‌شود.

وی به همکاری مطلوب شهرداری آبیک با شرکت آبفای شهری در زمینه اجرای سیستم فاضلاب افزود: در بودجه امسال شهرداری آبیک، برای جمع‌آوری فاضلاب کمربندی واقع در جنوب این شهر برای احداث استخر اعتبار پیش‌بینی شده تا حوضچه‌ای ساخته شود و آب قابلیت هدایت برای درختکاری و فضای سبز از سوی شهرداری را داشته باشد چرا که آب و فاضلاب جمع‌آوری شده برای هر نوع عملیات کشاورزی و فضای سبز قابل استفاده نخواهد بود.

این مسئول ادامه داد: وجود فاضلاب در جنوب شهر آبیک وجهه خوبی ندارد و چهره زشتی به شهر بخشیده که با احداث استخر و حوضچه جمع‌آوری فاضلاب و آب‌های سطحی، می‌توان گامی مهم در جلوگیری از آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب‌های روان کرد.

کشاورزان خاطی به دادگاه معرفی می‌شوند

محمد بابایی رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین بیان کرد: از دیدگاه حوزه سلامت، آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب که تصفیه هم نشده ممنوع است.

وی افزود: در جلسات شورای سلامت شهرستان هم تصمیماتی در خصوص موضوع مذکور أخذ شده بود که از سوی مسئولان اجرایی   محقق نشد و متولیان امر به ویژه جهاد کشاورزی و محیط زیست باید مجدانه در این زمینه ورود یابند چرا که شبکه بهداشت و درمان صرفا ناظر است.

این مسئول ادامه داد: گرچه از  هکتارها زمینی که  به این شکل آبیاری می شد کم شد‌ه اما ادامه روند آبیاری مزارع با فاضلاب موجب می‌شود کشاورزان خاطی به دادگاه معرفی شوند.

بیان این مطلب خالی از لطف نیست که علاوه بر آبیاری مزارع گندم دیم با فاضلاب، احشام به ویژه گوسفندان هم از نوشیدن فاضلاب بی‌بهره نیستند و هر دو مورد استفاده انسان هم هستند که با توجه به افزایش بیماری‌های غیرواگیر به ویژه سرطان نیاز است تدبیر مسئولان برای رفع مشکل مذکور هر چه زودتر عملیاتی شود.

با توجه به اینکه چندین مرتبه خبر و گزارش در زمینه آبیاری مزارع جنوب شهر آبیک با فاضلاب منتشر شده و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک هم ورود یافته بود، می‌طلبد مسئولان وظایف حیطه کاری خود را به درستی انجام دهند تا شاهد تکرار این موضوع در سال جاری و سال‌های آینده نباشیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.