به گزارش ایرنا، دکتر منوچهر مهرام رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی قزوین روز یکشنبه در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی افزود:53.7 درصد جمعیت کشور مبتلا به فشار خون بالا هستند.
وی با بیان اینکه 60 درصد مبتلایان به فشار خون از بیماری خود اطلاع ندارند،اظهار داشت: عوارض شدید و مرگ آور فشار خون شامل سکته های قلبی و مغزی، نارسایی کلیه ها، اختلالات شدید بینایی، غدد مترشحه هستند.
وی یادآور شد: 30 درصد بیماری های قلبی مربوط به جوانان 25 تا 29 سال مربوط به آنانی است که فشار خون بالا دارند.
مهرام خاطرنشان کرد: تخم بیماری فشارخون از همان دوران کودکی کاشته می شود که والدین ذائقه آنها را با غذاهای شور و پرچرب تغییر می دهند.
این مسئول حوزه بهداشت و درمان همچنین گفت: 25 درصد جمعیت قزوین دچار فشار خون بالا هستند که از هر چهار نفر یک نفر فشار خون بالا دارد.
وی در ادامه از کم توجهی نسبت به فرهنگ پیشگیری انتقاد کرد و گفت: تلاش زیادی برای افزایش بیمارستان و تخت های بیمارستانی و راه اندازی درمانگاه با هزینه های میلیاردی می کنیم اما تلاشی برای پیشگیری از بیماری ها نداریم.
مهرام همچنین یادآور شد: کنترل مصرف نمک تا 30 درصد از فشار خون جلوگیری می کند.
وی با بیان اینکه مصرف روزانه پنج گرم نمک برای هر فرد کافی است،گفت: فقط هفت درصد مردم قزوین میزان مصرف نمک را رعایت می کنند.
مهرام اظهار داشت: میزان مناسب مصرف نمک در بیماران قلبی و افراد با سنین بالای 50 سه گرم در طول روز است.
وی افزود: با مصرف غذاهای کم نمک در رژیم غذایی، همه نمک مورد نیاز بدن تامین می شود و نمکدان باید از سفره غذا حذف شود.
در طرح بسیج کنترل فشار خون تمام افراد بالای 30 سال، زنان باردار و بیماران کلیوی می توانند تا 15 تیرماه برای سنجش فشار خون خود به شکل رایگان به پایگاه های سلامت مراجعه کنند.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.