به گزارش ایرنا، توسعه روز افزون ابزارها و امکانات ارتباطاتی در عصر حاضر، پدیده های جدیدی از قبیل گفت و گوهای برخط، ارتباطات اینترنتی، تریبون های آزاد مجازی،کنفرانس های خبری برخط، نشریات الکترونیکی و حتی شبکه های اجتماعی را تعریف کرده که بیانگر نوسازی و دگرگونی در عرصه ارتباطی هستند.
مدیران روابط عمومی ها که همواره به عنوان حلقه موثر در پیوند بین موسسات و سازمان ها با توده های اجتماعی فعالیت داشته اند، اکنون در فضای نوین ارتباطی باید با به کارگیری فناوری های نوین و دیجیتال برای برقراری ارتباطی ارزان، فوری و فراگیر با جامعه تلاش کنند.
امروزه شهروند مجازی به عنوان مخاطب جدید روابط عمومی ها شناخته می شود که باید برای پاسخگویی به هر درخواست و مطالبه خاص آنان در تمام طبقات اجتماعی اقدام نمایند.
در همین راستا به مناسبت 27 اردیبهشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی چندتن از مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرایی استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تحولات ارتباطی در عصر حاضر و پدیده شهروند مجازی پرداخته اند.

**عصر شهروند مجازی،نیازمند ارتباط چندسویه میان مدیران و مردم است
عضو شورای مرکزی هماهنگی روابط عمومی های آموزش عالی کشور به خبرنگار ایرنا گفت: اساسا روابط عمومی هر سازمان به لحاظ جایگاهی که دارد، بیشترین ارتباط را با بخش افکار عمومی جامعه برقرار می کند و به همین ترتیب این افراد با تنوع سلایق و تقاضا در اجتماع رو به رو هستند.
حمید ساوه افزود: روابط عمومی نه تنها پیوند دهنده مدیریت کلان یک سازمان با عوامل درون و برون سازمانی است، بلکه به عنوان حلقه ارتباطی بین نگاه مدیریتی و همچنین مطالبات اجتماعی نقش آفرینی می کند.
وی تاکید کرد: شنیدن صدای مردم و آگاهی از مطالبات مخاطبان یک دستگاه از مهمترین وظایف هر روابط عمومی در جامعه به حساب می آید که لازمه تکمیل این فرآیند، تسهیل و تسریع در پاسخگویی به مطالبات بوده و باید در راستای متقاعد کردن مخاطبان گام برداشت.
ساوه با بیان اینکه جایگاه روابط عمومی در چارت سازمانی بعد از مدیریت قرار دارد، اظهار داشت: روابط عمومی باید پا به عرصه میدان گذاشته و با استفاده از یک شیوه اقناعی و با مدیریت صحیح اطلاعات به ایجاد احساس اطمینان در بین مردم اقدام کند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) بیان کرد: در عصر حاضر که توسعه روز افزون رسانه ها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به انفجار اطلاعات منجر شده است، روابط عمومی باید برنامه ای مستمر و اثرگذار مطابق با شرایط امروزی تعریف کند تا رسالت اطلاع رسانی همواره به بهترین نحو ممکن محقق شود.
ساوه به مخاطب مجازی و حقیقی اشاره کرد و گفت: تا یک دهه قبل اساسا مدیران روابط عمومی با مخاطبان حقیقی در ارتباط بودند، اما اکنون به واسطه افزایش رسانه های مجازی با مخاطبان مجازی مواجه هستند و باید همواره برای تطبیق بیشتر خود با این شرایط تلاش کنند.
وی به خوراک دهی مناسب با هر یک از مخاطبان مجازی و حقیقی اشاره کرد و گفت: برای تحقق این مهم باید با دسته بندی مطالبات از منظر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، شیوه ها و سازوکارهای متناسبی را تعریف نمود.
ساوه خاطرنشان کرد: در جامعه ای که شهروندان آن به صورت مجازی فعالیت می کنند، روابط عمومی ها باید شیوه سنتی را کنار گذاشته و منتظر مراجعه کننده نباشند بلکه با شناسایی نقاط و مسیرهایی ارتباطی و اطلاع رسانی برای انتقال پیام اقدام کنند.
عضو شورای مرکزی هماهنگی روابط عمومی های آموزش عالی کشور یادآور شد: در عصر حاضر باید یک ارتباط چندسویه بین روابط عمومی ها و شهروندان برقرار شود و در کمترین زمان ممکن، نسبت به کنش های صورت گرفته، واکنش های مناسبی اتخاذ گردد.

** هر شهروند، یک روابط عمومی در دوره جدید
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری قزوین در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: لازمه بحث در مورد مفهوم 'چشم‌انداز روابط عمومی' داشتن شناخت صحیح از روابط عمومی است و هنگامی که دنیای روابط عمومی و تغییرات تاثیرگذار در این حیطه را بشناسیم بدون شک به ترسیم چشم‌انداز قابل قبولی دست خواهیم یافت.
عادله مهرابی افزود: اکنون زمان آن فرا رسیده که تغییرات به وجود آمده در دنیای بزرگ روابط عمومی را درک کرده و از آن به عنوان اهرمی رو به جلو استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه عصر امروز، عصر ارتباطات برخط است، اظهار داشت: امروزه برقراری ارتباطات از رایانه های اداری یا شخصی به گوشی‌های موبایل و مخاطبان عام مهاجرت کرده است و در واقع چشم انداز روابط عمومی همواره دستخوش تحولات نوین است.
مهرابی بهترین چشم‌انداز برای روابط عمومی‌ها را بر پایه تعامل و اشتراک گذاری عمومی دانست و توضیح داد: با اندکی رصد و تمرکز در رفتارهای اجتماعی شهروندان درمی‌یابیم که روابط عمومی با گسترش راه‌های ارتباطی مانند تلفن همراه و... در زندگی شخصی شهروندان نیز رخنه کرده و هر یک از آنها می‌توانند جزو ارکان روابط عمومی محسوب شوند.
مدیر روابط عمومی شهرداری قزوین با بیان اینکه اعتقاد و اهتمام مدیران هر سازمانی در دستیابی به اهداف تعریف شده از شهروندان مجازی اهمیت بسزایی دارد،افزود: با توجه به تغییر سبک زندگی‌ها و تبدیل هر یک از شهروندان به عناصر روابط عمومی سیار، باید رویکرد مدیران روابط عمومی‌ها با تکیه بر 'روابط عمومیِ مردم محور' باشد.
وی بیان کرد: مدیران روابط عمومی می‌توانند به شهروندان احساس عضویت در یک خانواده‌ مشترک و بزرگ را القا کرده و در توسعه فعالیت‌های خود، برای تقویت دامنه‌ اطلاع‌رسانی، افزایش اثرگذاری و انتقال احساس هم خانواده بودن تلاش کنند.
مهرابی به رعایت اصول بنیادین روابط عمومی پرداخت و گفت: مسلما روابط عمومی بر محور تفکر و مشارکت مداری استوار است تا بتواند اثربخشی خود را در طول و عرض سازمان هویدا کند و ضمن انطباق با تحولات، عهده دار پاسخگویی به افکار عمومی باشد.
این مسئول روابط عمومی به تقویت جایگاه روابط عمومی در چارت سازمانی تاکید کرد و گفت: تعریف جایگاه روابط عمومی دقت نظر بسیار بالایی می خواهد چون اصل اول موفقیت روابط عمومی ها این است که خاستگاه این رکن، در ساختار سازمانی درست تعریف شود.
وی گفت: بدون تعریف درست و مناسب جایگاه روابط عمومی ها، وظایف مدیران سازمان نیز به درستی انجام نخواهد شد.
مهرابی خاطرنشان کرد: اگر در تعیین جایگاه روابط عمومی کم دقتی صورت گیرد و این رکن در رویه عملکرد خود از اختیارات و آزادی عمل کافی برخوردار نباشد نمی توان به موفقیت آن امید داشت.

** ضرورت استفاده از فناوری های نوین برای پیوند مردم و سازمان ها
مسئول روابط عمومی شرکت مخابرات استان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: روابط عمومی ها در هر مقطعی برای پیشبرد اهداف سازمانی از امکانات و ابزارهای موثر و مورد نیاز استفاده کرده اند و امروزه فناوری های نوین ماهیت فعالیت های آنان را دگرگون ساخته است.
فریدالدین ایوبی افزود: روابط عمومی هایی موفق هستند که بتوانند فناوری های روز دنیا را به سرعت در اختیار گرفته و خود را با شرایط زمان تطبیق دهند؛ چون حرکت هدفمند این فناوری ها در توسعه روزافزون جوامع و استفاده اقشار مختلف مردم از آنها امری اجتناب ناپذیر است.
وی به ایجاد روابط عمومی الکترونیک در عصر حاضر اشاره کرد و گفت: فناوری های نوین به روابط عمومی ها قدرت می دهد که ارتباطات روزآمدی داشته باشند و مطابق سلایق مردم جامعه حرکت کنند.
این مسئول، استفاده از فناوری های نوین را عامل اصلی موفقیت در حوزه ارتباطات دانست و گفت: می توان با استفاده از تجهیزات روز دنیا با هزینه کمتر طیف عظیمی از مردم را همراه کرد و بدیهی است که بدون استفاده از این فناوری ها هرگونه اقدامی برای ارتباط گرفتن منجر به شکست خواهد بود.
ایوبی به ارتباط 2 سویه بین سازمان ها و مردم تاکید کرد و گفت: امروزه هر فردی با استفاده از فضای مجازی صاحب رسانه است و مدیران روابط عمومی ها باید بکوشند تا با بهره گیری از متخصصان فن به بهترین نحو از این ابزار در راستای اقناع، پاسخگویی و شفافیت سازمان خود گام بردارند.
مسئول روابط عمومی شرکت مخابرات استان قزوین خاطرنشان کرد: امروزه فضای مجازی شرایطی را پیش آورده که شایعات و مطالب نادرست به سرعت منتشر می شود و هرگونه درنگ در خصوص انتشار وقایع،حقایق را به شکل وارونه به جامعه تزریق می کند.
وی گفت: باید با شناخت و آگاهی و تحرک بیشتر در این بستر زمینه نشر هرگونه مطالب غیر واقعی را از میان برداشت.
ایوبی اصلی ترین وظیفه هر روابط عمومی را شفافیت، پاسخگویی و صداقت در رفتار و گفتار عنوان کرد و یادآور شد: رسالت روابط عمومی ایجاب می کند که با تخصص و کارایی و استفاده از همه ابزارهای مورد نیاز برای تسهیل گری ارتباط بین جامعه و سازمان اقدام کرد تا ضمن رضایتمندی شهروندان از گسست ارتباط مردم و سازمان به نحو شایسته جلوگیری به عمل آید.

** ارتباط در جهانی مسطح و بدون مرز ، پدیده عصر حاضر
رییس روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل تامین اجتماعی استان قزوین نیز در این باره گفت: امروزه فضای مجازی در امر ارتباطات بسیار فراتر از امکانات مادی پیش رفته و این آهنگ رشد و توسعه موجب می شود تا مدیران روابط عمومی همگام با آن تدابیری مناسب اتخاذ کنند.
مهری آشوری افزود: مدیران روابط عمومی باید با تجهیز به کلیه وسایل ارتباطی و تعاملی در راستای ارتباط 2 سویه با مخاطبان خود اقدام کنند و ارتباطاتی سریع و آسان را فراهم سازند.
وی با بیان اینکه در راستای نوسازی کارکرد روابط عمومی ها باید گام های بلندی برداشته شود، اظهار داشت: مدیران روابط عمومی باید آگاه باشند که دیگر با دهکده جهانی روبه رو نیستند، بلکه با جهانی مسطح مواجه اند که دیگر هیچ حد و مرزی برای تبادل اطلاعات سازمانی ندارد و همه چیز در کسری از ثانیه سلسله کنش ها و واکنش های جدیدی را ایجاد می کند.
آشوری به جلب رضایت مخاطبان و شهروندان تاکید کرد و گفت: اطلاع رسانی گسترده در عصر کنونی از طریق رسانه های گروهی، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بهترین راهکار در مسیر کاهش مراجعات مردمی به دستگاه های اجرایی و کسب رضایت مخاطبان است.
رییس روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل تامین اجتماعی استان قزوین یادآور شد: یک روابط عمومی موفق در عصر حاضر باید حداکثر بهره مندی را از طریق ارتباط با اصحاب رسانه داشته باشد تا بتواند انتقال پیام را از سوی سازمان خویش به شهروندان به بهترین شیوه انجام دهد.
9925* 6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.