حدود هفت سال از افتتاح نیمه کاره بیمارستان دولتی شهدای آبیک می‌گذرد که با تدبیر مسئولان استانی و شهرستانی، مقرر شده در تابستان امسال به طور کامل راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، بیمارستان شهدای شهرستان آبیک در 13 خرداد ماه سال 92 در حالی که بخش درمانگاه و کلینیک آن تکمیل شده بود، با حضور معاون اول رئیس‌جمهور دولت دهم و مسؤولان استانی و شهرستان افتتاح شد؛ افتتاحی که پس از گذشت حدود هفت سال هنوزهم راه‌اندازی کامل نشده است.

اینکه با چه هدفی این بیمارستان در آن مقطع زمانی و نیمه کاره توسط مسئولان وقت افتتاح شد، خود جای سوال دارد و قابل تامل است.

البته بماند اینکه یکی از نمایندگان ادواری مجلس چند سال پیش در جمع فرهیختگان فرهنگی شهرستان آبیک اذعان کرده بود که این شهرستان نزدیک قزوین است و نیاز به بیمارستان ندارد که با اعتراض این قشر مواجه شده بود.

با توجه چشم انتظاری مردم شهرستان آبیک برای راه‌اندازی کامل بیمارستان شهدا و کش و قوس‌های بسیار در این زمینه، طی یک سال اخیر عزم، تلاش و همت مسئولان استانی و شهرستانی برای راه‌اندازی بیمارستان مضاعف شده و قول داده شده در تابستان امسال بیمارستان شهدای راه‌اندازی شود که امیدواریم این مهم در وقت خودش تحقق یابد و مردم به آرزوی داشتن بیمارستان دولتی برسند.

تحویل بیمارستان با نواقص

منوچهر مهرام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار می‌کند: بیمارستان شهدای آبیک یک ساختمانی بوده که به نام بیمارستان 32 تختخوابی به مردم معرفی شد اما واقعیت این است که حداقل تعداد تخت برای یک بیمارستان 64 تخت است.  

وی می‌افزاید: آنچه به عنوان کمتر این تعداد مانند بیمارستان  32 تختخوابی ذکر می‌شود، درمان بستر است و برای بیماران تصادفی سرپایی، تحت نظر بودن بیمار برای چند ساعت و زائو برای زایمان و غیره کاربرد دارد.

این مسئول ادامه می‌دهد: بیمارستان دولتی شهدا از نظر ساختمانی به اتمام نرسیده و تحویل نشده بود؛ تحویل موقتی هم که بوده این است که نیمه کاره با نواقص تحویل دانشگاه داده شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین اضافه می‌کند: برای بخش اول بیمارستان که شامل اورژانس، آزمایشگاه، داروخانه، رادیولوژی و کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی می‌شود بیش از 20 میلیارد ریال از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین هزینه شده بدون اینکه از منابع مالی خاصی مانند سازمان برنامه و بودجه و یا دولت اعتباری اختصاص یابد.

هزینه‌کرد دانشگاه بین 30 تا 35 میلیارد ریال برای خرید خدمت

مهرام با اشاره به اجرای طرح خرید خدمت از سال 90 در بیمارستان خصوصی ولیعصر (عج) شهرستان آبیک و توقف آن در مقطعی و آغاز این طرح از چهار سال پیش خاطرنشان می‌کند: سالانه از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بین 30 تا 35 میلیارد ریال برای خرید خدمت این بیمارستان هزینه می‌شود این در حالی است که موافقت‌نامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه کشور برای تامین اعتبار خرید خدمت رد وبدل شده بود اما از سوی این سازمان عملیاتی نشده و در قبال خرید خدمت، پولی به دانشگاه واریز نشده است.

وی بیان می‌کند: با توجه به درخواست و تاکید مردم شهرستان آبیک مبنی بر راه‌اندازی بیمارستان شهدا، دانشگاه علوم پزشکی این مهم را پذیرفته و مقرر شده در قالب قرارداد مشارکت بین دانشگاه و بخش غیردولتی این بیمارستان راه‌اندازی و اداره شود.

بیمارستان شهدا نیاز به تعمیرات و تجهیزات دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین ادامه می‌دهد: با راه‌اندازی بیمارستان شهدا با مشارکت بخش غیردولتی، مدیریت با این بخش و نظارت بر عهده دانشگاه خواهد بود و با تعرفه دولتی به مردم خدمات ارائه می‌شود.

مهرام اضافه می‌کند: افرادی که برای راه‌اندازی بیمارستان شهدای آبیک قرارداد مشارکت با دانشگاه علوم پزشکی منعقد خواهند کرد از فیلتر و کانال گزینشی دانشگاه رد شده و صلاحیت‌ها را طی خواهند کرد.

وی خاطرنشان می‌کند: بیمارستان شهدا نیاز به تعمیرات دارد که باید انجام شود و نیازمند تجهیزاتی است که باید مستقر شود؛ تعدادی از تجهیزات و امکانات بیمارستان شهدا در دانشگاه موجود است و بخشی را هم باید بخش غیردولتی تهیه کند.

این مسئول به وجود یک متقاضی برای راه‌اندازی بیمارستان شهدای آبیک اشاره و اذعان می‌کند: هنوز فراخوان قانونی برای قرارداد مشارکت نداده‌ایم و مراحل پیش‌نویس قرارداد، مستندات و اسناد فراخوان آماده شده که در حال ارزیابی فنی هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین می‌افزاید: قرادادهای مشارکت کار جدیدی است که در کشور و چند دانشگاه علوم پزشکی خاص آغاز شده است.

مهرام ادامه می‌دهد: زمانی که مقدمات فنی و قانونی قرارداد مشارکت با بخش غیردولتی طی شود، در هفته‌های آتی اقدام به نشر فراخوان و آگهی می‌کنیم و بعد از آن هر کس واجد شرایط بود، برنده می‌شود.

وی مطرح می‌کند: بعد از این مرحله، کار را آغاز می‌کنیم و اگر گره‌ای در کار نیفتد و با مانعی مواجه نشویم و بتوانیم طبق روالی که پیش‌بینی شده کار را به پیش ببریم در تابستان امسال، بیمارستان شهدای شهرستان آبیک به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ایلنا، مردم شهرستان آبیک پس از هفت سال همچنان چشم انتظار تحقق وعده‌های مسئولان هستند تا بتوانند به طور کامل از خدمات بیمارستان شهدا تنها بیمارستان دولتی این شهرستان بهره‌مند شوند.

با توجه به اینکه 80 هزار نفر از مردم شهرستان آبیک زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، باشد که در تابستان امسال با جان تازه‌ای که دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین و بخش غیردولتی بر کالبد بیمارستان می‌بخشند، مردم شهرستان آبیک که بیشتر از قشر شایسته و مظلوم کارگر هستند از خدمات بهتر و بیشتر این بیمارستان بهره لازم را ببرند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.