به گزارش ایرنا، مریم بیدخام روز دوشنبه در نشست انجمن کتابخانه های عمومی استان قزوین افزود: با گسترش فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی از هر زمان و دوره دیگری با کاهش سرانه مطالعاتی در میان کودکان و نوجوانان روبرو هستیم.
وی تصریح کرد: فراگیر شدن اینترنت و فضای مجازی در سال های اخیر باعث تغییر ذائقه ایرانی ها شده و آنان را به ریزه خوانی و پراکنده خوانی سطحی و نامنسجم سوق داده است.
بیدخام به رابطه مستقیم کتابخوانی و درک مسائل اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: جامعه‌ای که عادت به کتاب خوانی ندارد نمی تواند دانش درستی از وضع موجود داشته باشد و تصمیم های درستی بگیرد.
این مسئول به روند مطالعه و کتاب خوانی در کشورهای توسعه یافته پرداخت و توضیح داد: در این کشورها با وجود گسترش نفوذ و اثرگذاری فناوری های نوین ارتباطی، کتاب از جایگاه مهمی در سبد فرهنگی جوامع برخوردار است و هیچ ابزاری به اندازه کتاب نمی تواند به رشد توسعه فرهنگی کمک کند.
بیدخام افزود: مردم کشورهایی مانند ژاپن، انگلستان و ایالات متحده آمریکا به ترتیب 90، 55 و 20 دقیقه از زمان شبانه روزی خود را به مطالعه اختصاص می دهند و این داده ها نشان می دهد که کتاب خوانی، یک ویژگی ممتاز فرهنگی در این جوامع محسوب می شود.
وی راه های درگیر کردن خانواده ها با موضوع کتاب خوانی را فعالیت ترویجی در سنین کودکی و نوجوانی دانست و گفت: تحقق این موضوع مثل هر رویه تربیتی دیگر از خانواده آغاز می شود و می تواند اثر مطلوب و ماندگاری از خود به جای بگذارد.
بیدخام در مورد دسترس پذیر کردن منابع مطالعاتی از جمله کتاب،تشریح کرد: با استفاده از فضاهای عمومی، رسانه های همگانی، رادیو و معرفی کتاب های خواندنی از طریق فضای مجازی و گروه های اجتماعی می تواند در این رابطه موثر باشد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین، نقش گروه های مرجع به ویژه ورزشکاران، هنرمندان و چهره های محبوب را برای دعوت به معرفی کتاب و کتابخوانی موثر دانست و خواستار تبلیغ و معرفی کتاب در مکان های عمومی از جمله بوستان ها شد.
9925*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.