رئیس کل دادگستری قزوین گفت: قضاوت تنها یک شغل نیست بلکه ظلم‌ستیزی و دفاع از حق و یاور مظلوم بودن است و علیه ظلم و بی‌عدالتی و تعدی و تجاوز به حقوق دیگران قیام کردن به‌عنوان یک تکلیف و مسئولیت برعهده قضات نهاده شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، در مراسمی که با حضور مسئولان قضایی و قضات استان قزوین برگزار شد، از 103 قاضی نمونه استان که از سوی معاونت نظارت و ارزشیابی دادسرای انتظامی قضات حائز رتبه برتر شده بودند، تقدیر شد.

حجت الاسلام والمسلمین قدرتی در آئین تجلیل از قضات نمونه استان که در سالن عدالت دادگستری کل استان قزوین برگزار شد، گفت: خداوند در بین نعماتش، بالاترین نعمت را ولایت و رسالت برای انسان ها و هدایت جامعه قرار داده چرا که در سایه هدایت، انسان به کمال خواهد رسید و این هدایت توسط اولیاء الهی که برای هدایت انسان ها مبعوث شده اند و همان هدایت تشریعی است، تحقق پیدا کرده است و یکی از اهداف و رسالت اصلی انبیاء همین امر بوده است.

مقام ارشد قضایی استان افزود: همیشه در تاریخ از عدالت امیرالمومنین(ع) صحبت بوده است و علی(ع) کسی بود که منافقین و خوارج تشنه خون او بودند ولی او تا آخرین لحظه اجازه نداد که آنان از حقوق اجتماعی خود محروم شوند و تا زمانی که دست به اسلحه نبرده بودند با آنان برخورد جدی ننمود و حتی سهم آنان را نیز از بیت المال پرداخت می کرد و همین عدالت علی(ع) بود که در تاریخ ماندگار شد زیرا حب و بغض ها را در جهت تحقق و اجرای عدالت نادیده می گرفت.

رییس کل دادگستری قزوین در ادامه بیان داشت: امروز بخشی از وظیفه سنگین هدایت جامعه به قضات سپرده شده است و آنان هستند که ادامه دهنده رسالت انبیاء و اولیاء الهی هستند و به واقع می توان گفت که شغل قضاوت، شغل انبیاء است و انبیاء وقتی برای هدایت بشر آمدند بدون هیچ اجر، مزد، تعریف و تمجیدی به هدایت بشری مشغول بودند و کار و تلاش قضات را نیز در این راستا با حقوق، ارج و مزد نمی توان ارزشیابی کرد و شغل قضاوت با مادیات قابل ارزشیابی نیست.

وی تصریح کرد: ما در پشت میز قضاوت نشسته ایم و حاکم هستیم و در مقابل ما طرفین دعوی قرار دارند اما روزی فرا خواهد رسید که حاکم خداست و اعمال و رفتار ما در نزد خدا قرار دارد و قضاوت خواهد کرد و در این جایگاه خطیر نباید از روز حساب و روزی که همه ما در مقابل خالق و قاضی هستی باید پاسخگو باشیم، غافل شویم.

حجت الاسلام والمسلمین قدرتی خاطرنشان کرد: مقام عظمای ولایت نیز در این خصوص توصیه فرموده‌اند زمانی که در پشت میز قضاوت قرار می گیرید، خدا را در بالای سر و قانونی که در مقابلتان قرار دارد را فراموش نکنید.

21

این مقام قضایی استان اظهار داشت: تفاوتی ندارد که ما در کدام یک از مناصب قضایی اعم از دادیار، بازپرس، دادرس، رئیس شعبه و مستشار انجام وظیفه می کنیم، همین که حکم قضایی دریافت کرده ایم و وارد شغل سخت قضاوت شده ایم باید خود را در مقابل جان، مال، ناموس و آبروی مردم امانتدار بدانیم.

رییس شورای مسئولان قضایی استان در ادامه افزود: قضاوت تنها یک شغل نیست بلکه ظلم ستیزی و دفاع از حق و یاور مظلوم بودن است و علیه ظلم و بی عدالتی و تعدی و تجاوز به حقوق دیگران قیام کردن به عنوان یک تکلیف و مسئولیت برعهده قضات نهاده شده است.

رییس کل دادگستری استان قزوین گفت: رهبر فرزانه انقلاب و همچنین ریاست معظم قوه قضاییه در سخنان اخیرشان تاکید فراوانی بر معرفی قضات برجسته و نمونه به جامعه داشتند و اجرای دستورالعمل صدور کارنامه قضایی از سوی دادسرای انتظامی قضات اقدامی بسیار شایسته و ارزشمند در جهت تقدیر و تجلیل از قضات نمونه بود و جای بسی تشکر دارد.

حجت الاسلام والمسلمین قدرتی در پایان برخی موئلفه های حائز اهمیت در صدور کارنامه قضایی را برشمرد و افزود: رعایت شان و آداب قضاوت، خوش رفتاری، التزام به موازین اسلامی و اخلاقی، حسن شهرت، مستند و مستدل بودن آراء صادره، برخورداری از دانش و رعایت نگارش حقوقی، شجاعت و استقلال، مهارت قضایی از جمله مهمترین معیارها در صدور کارنامه قضایی از سوی معاونت نظارت و ارزشیابی دادسرای انتظامی قضات بوده است و همچنین قضات منتخب و نمونه در زمینه مدیریت پرونده های قضایی، مهارت در بهره مندی از سامانه های فناوری اطلاعات، نظارت بر عملکرد زیر مجموعه و پاسخگویی به مراجعین نیز عملکرد مناسب و قابل قبولی داشته اند.

در پایان این مراسم از 103 قاضی نمونه استان قزوین که از سوی معاونت نظارت و ارزشیابی دادسرای انتظامی قضات حائز رتبه برتر شده بودند، تقدیر و تجلیل شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.