مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه باید مدارس غیردولتی حدود 15 درصد از دانش‌آموزان کشور را پوشش دهد.

محمد محسن‌بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد: توسعه مدارس غیردولتی جزء قانون است که مجلس مصوب کرده و قانون برنامه ششم توسعه اعلام کرده که تا پایان این برنامه، باید مدارس غیردولتی حدود 15 درصد از دانش‌آموزان کشور را پوشش دهد.

وی افزود: در حال حاضر تقریبا 11 درصد دانش‌آموزان کشور زیر پوشش مدارس غیردولتی قرار دارند که در برخی مناطق و استان‌ها 6 درصد و برخی استان‌ها 18 درصد است.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی ادامه داد: باید کمک شود تا مدارس غیردولتی میانگین نرخ 15 درصد را که قانون پیش‌بینی کرده تحقق ببخشد تا باری از دوش دولت برداشته شود و نظام تعلیم و تربیت پویاتر شود.

محسن‌بیگی اضافه کرد: موانعی برای تحقق زیر پوشش قرار دادن 15 درصد از دانش‌آموزان کشور در مدارس غیرانتفاعی وجود دارد که از سوی خیلی از موسسان اذعان شده میزان شهریه‌ها کفاف هزینه‌های آنان را نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در مدارس غیردولتی برخی به دنبال توسعه و برخی دنبال توقف هستند که از جمله علل این مهم افزایش سرسام‌آور اجاره بها، افزایش هزینه نیروی انسانی و پرسنل است.

این مسئول تصریح کرد: ظرفیت‌های قانونی برای تحقق زیر پوشش قرار دادن 15 درصد از دانش‌آموزان کشور باید فعال شود و طبق قانون، تسهیلات در اختیار مدارس غیرانتفاعی قرار داده شود.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی افزود: از نظر قانون چیزی به‌عنوان معین مدارس غیردولتی نداریم و چیز شفافی دراین راستا وجود ندارد؛ قبلا طرح رافع اجرا می‌شد که تعدادی از نیروهای مازاد آموزش و پرورش در اختیار مدارس غیردولتی قرار داده می‌شد و تعدادی از دانش‌آموزان رایگان تحصیل می‌کردند که در حال حاضر آموزش و پرورش نیروی اضافی ندارد.

محسن‌بیگی با بیان اینکه شهریه‌های مدارس غیردولتی قطعا افزایش می‌یابد، ادامه داد: هزینه تمام شده در مدارس باید محاسبه ‌شود و به دلیل اینکه شهریه باید واقعی باشد درصد افزایش شهریه مشخص نیست و میزان درصد را نمی‌توانیم مشخص کنیم.

وی اضافه کرد: موسسان مدارس غیردولتی در لرستان، خوزستان و گلستان جلساتی را برگزار کردند و برای دانش‌آموزان پایه  12 آموزش غیرحضوری و حضوری با نیروی اعزامی  اجرا می‌شود؛ در برخی جاها که ظرفیت داخلی وجود داشت از نیروی انسانی همان استان‌های سیل‌زده برای آموزش دانش‌آموزان استفاده شده که هزینه‌ها به طور خیرخواهانه توسط موسسان غیردولتی پرداخت می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: این کلاس‌ها به صورت فوق‌العاده برای تقویت بنیه علمی امتحان نهایی و کنکور دانش‌آموزان پایه دوازدهم استان‌های سیل‌زده برگزار می‌شود.

مدیر کل مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اذعان کرد: هر زمانی که سال تحصیلی تمام شود در مناطق سیل‌زده هم سال تحصیلی به اتمام می‌رسد.

باز شدن فصلی در سامانه آموزش برای نیروهای غیردولتی

محسن‌بیگی افزود: قانون ظرفیت‌های قانونی را برای مدارس غیردولتی مشخص کرده بود اما تعهدات توسط دستگاه‌ها اجرایی نشده است که می‌توان به واگذار نکردن زمین به مدارس غیردولتی، ارائه نکردن تسهیلات کم‌بهره و واگذاری فضاهای بلااستفاده بخش دولتی به مدارس غیردولتی اشاره کرد.

وی ادامه داد: در سامانه آموزشی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش باب و فصلی برای آموزش نیروهای مدارس غیردولتی باز شده و مشابه نیروهای دولتی آموزش‌های بدو خدمت و ضمن خدمت برای نیروهای غیردولتی برگزار می‌شود که این آیتم در شهریه تاثیر دارد و انگیزه‌ای برای موسسین ایجاد می‌کند.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی خاطرنشان کرد: استاندارد فضاهای مدارس غیردولتی از نظر تحصیلی کمتر از مدارس دولتی نیست که آمار، ارقام و بررسی‌ها و استقبال مردم بیانگر این مهم است.

محسن‌بیگی بیان کرد: برنامه‌هایی برای افزایش کیفیت مدارس غیردولتی دنبال می‌کنیم که آموزش نیروی انسانی از جمله این برنامه‌ها است.

وی افزود: قانون اجازه داده مدارس غیردولتی در فضاهای آموزشی، مسکونی و تجاری ایجاد شود که در منازل مسکونی ایمنی لازم برای سلامت دانش‌آموزان مدنظر قرار گرفته می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.