مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان قزوین گفت: یک سِری معیارهایی برای مکان‌یابی اکتشاف معادن وجود دارد که در زمینه محل اکتشاف، از محیط زیست استعلامی به عمل نمی‌آید.

حسن پسندیده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد: یک سِری معیارهایی برای مکان‌یابی اکتشاف معادن وجود دارد که در زمینه محل اکتشاف از محیط زیست استعلامی به عمل نمی‌آید.

وی افزود: صنعت، معدن و تجارت راسا و بر اساس اکتشاف موضوع محل اکتشاف و نوع ماده معدنی را بررسی می‌کند اما زمانی که می‌خواهد به بهره‌برداری برسد الزام است از محیط زیست استعلام صورت گیرد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان قزوین ادامه داد: محیط زیست هم بر حسب نوع فرآوری که از سوی معادن قرار است انجام شود ، الزامات و مقرراتی دارد که به معدن‌دار برای بهره‌برداری ابلاغ می‌کند تا رعایت کند که می‌توان به استقرارنوع ماشین‌آلات، ابلاغ میزان اکتشاف ماده معدنی از نظر عمق که می‌خواهد برداشت کند که مشخص است و ضوابط کنترل آلاینده‌ها اشاره کرد.

پسندیده اضافه کرد: همچنین از سوی محیط زیست به معدن‌دار ضوابطی که ملزم است بر اساس آن، تخریب ناشی از برداشت از ماده معدنی را به حداقل برساند، ابلاغ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از پایان برداشت حتما باید برنامه بستن معدن بر اساس ضوابط محیط زیست اجرایی شود در غیر این صورت، سیمای کاملا نابهنجار در طبیعت باقی می‌ماند و چهره طبیعت تخریب می‌شود که از نظر حقوقی قابل پیگیری است.

این مسئول تصریح کرد: اگر معادن استانداردهای ضوابط محیط زیستی را رعایت نکنند و آلودگی ایجاد کنند مقررات خاص طبق قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و قانون هوای پاک وجود دارد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان قزوین افزود: اگر الزامات محیط زیستی از سوی معادن رعایت نشود و منجر به آلودگی محیط زیست و ایجاد مزاحمت برای ساکنان و واحد همجوار شود به دلیل داشتن حق و حقوق، اِعمال قانون می‌شود.

پسندیده ادامه داد: حتی زمانی هم که نیاز باشد از ادامه فعالیت معادن آلاینده به طور خیلی جدی جلوگیری می‌شود و اگر بهداشت عمومی و سلامت جامعه تهدید شود، مورد پیگیرد حقوقی قرار می‌گیرد و ادامه فعالیت آلاینده‌گی‌ها منجر به این می‌شود که بر اساس ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده، در فهرست آلاینده‌ها قرار داده می‌شود.

وی اضافه کرد: متولیان صدور مجوز پروانه برای فعالیت معادن از نظر قانونی و مقراراتی باید نظرات تمام دستگاه‌ها را أخذ کنند تا مشکلاتی متوجه مردم، طبیعت و محیط زیست نشود.

این مسئول خاطرنشان کرد: در محیط زیست چیزی به عنوان فعالیت دائم نداریم و پروانه دائم تا زمانی است که حق و حقوق طبیعت و محیط زیست را رعایت شود در غیر این صورت، محیط زیست حق خودش را أخذ کرده و اکوسیستمی هم که حقوقی بر آن مترتب می‌شود باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان قزوین بیان کرد: در حقوق عامه اگر معادنی منجر به آلودگی و مزاحمت برای جامعه شود و معدن‌دار نتواند آلودگی را کنترل کند محیط زیست وارد عمل شده و اقدام لازم را انجام می‌دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.