در این مطلب که به قلم مریم بهبهانی نوشته شده می خوانیم امروزه ‌یکی از اصلی‌ترین ریشه‌های بحران در جوامع شهرنشینی ناشی از نابرابری‌های اجتماعی و فضایی در شهرهاست؛ در چنین شرایطی، دسترسی عادلانه به خدمات مختلف شهری برای اقشار اجتماعی مختلف به موضوعی مهم و اساسی در کانون مباحث پایدار شهری تبدیل شده است.
در این میان یکی از ‌گروه‌های اجتماعی که حقوق و منافع آنها همواره در فرآیند توسعه شهری نادیده گرفته ‌شده است، گروه زنان و کودکان هستند که به‌ویژه در شهرهای بزرگ همواره مورد غفلت مدیریت شهری قرار گرفته‌اند.
نیاز به فضاهایی برای شیر دادن مادران به نوزادان در مکان‌های عمومی، همچون مراکز خرید، پایانه‌های مسافربری، پارک‌ها و به‌طور کلی فضاهای مورد مراجعه مادران، احساس می شوئد
وجود این اتاق در فضاهای عمومی شهرها گرچه از نیازهای ضروری برای حضور همزمان مادر و کودک در اجتماع است‌، متاسفانه تاکنون در استان به آن توجه نشده و این موجب شده فضاهای شهری برای آمادگی حضور گروه‌های مختلف جامعه به ویژه بانوان و کودکان با کمبودها و نواقصی همچون نبود مکان‌های مناسب برای شیر دادن مادران به نوزادان و رسیدگی به امور آنها روبرو شوند.
وزارت کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دستورالعمل اجرایی راه‌‎اندازی اتاق‌‌های مادر و کودک در این وزارتخانه را تهیه کرده و به استان‌ها و شهرستان‌‌ها ارسال کرده‌اند که باید با برنامه‌ریزی اصولی و همه جانبه و هر چه زودتر این راهبرد در شهرستان‌های کشور محقق شود تا از این دغدغه خانواده‌ها کاسته شود؛ چرا که ‌این فضاها بر اساس تجارب کشورهای موفق، یک مکان امن برای مادران برای رسیدگی به نوزادان و شیر دادن به آنان است؛ از این‌رو در کنار مبحث تحقق عدالت اجتماعی، این مکان‌ها به مادران فرصت حضور در فضاهای شهری را با خیال آسوده داده و دیگر نوزادان و مشکلات مربوط به نگهداری آنها مانع حضور مادران در فضاهای شهری نمی‌شود.
رییس کمیسیون ورزش و سلامت شورای اسلامی شهر قزوین در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ولایت با بیان این که در بخشنامه 245 سازمان شهرداری‌‌های وزارت کشور بر مکان‌یابی و احداث این اتاق تاکید شده، خاطر‌نشان می‌کند: درپی ابلاغ این بخشنامه باید در سال جاری ساخت این اتاق‌ها در شهرهای مختلف در دستورکار قرار گیرد.
دکتر زهرا یوسفی افزوده است: امروزه اتاق مادر و کودک یکی از مولفه‌های معرفی شهر دوستدار کودک به شمار می‌رود؛ البته در قزوین نیز این سیاست از سوی مسئولان حوزه عمرانی و ‌اعضای شورای شهر مورد توجه قرار گرفته ‌و در پی پیگیری‌های بانوان عضو پارلمان محلی بودجه‌ای برای احداث آن در بوستان یاس نیز پیش‌بینی شد؛ همچنین به شهردار تاکید شده که تعداد این اتاق‌ها در مراکز پرتردد و شلوغ شهر افزایش پیدا کند که امیدواریم این سیاست به زودی محقق شود.
عنوان اول این شماره ولایت نیز به سخنان ریس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اختصاص دارد که گفته است یک چهارم مردم قزوین فشار خون بالا دارند.
دکتر منوچهر مهرام همچنین گفته است :با اقدامات پیشگیرانه قزوین در رتبه 24 شیوع دیابت قرار گرفت.
در دستور کار قرار گرفتن ثبت جهانی بازارچه صنایع دستی سعد السلطنه با حضور نمایندگان شورای جهانی صنایع دستی و دستبند سرد پلیس بر دستان سارق حرفه ای سیم برق از دیگر عناوین این شماره ولایت است.
روزنامه ولایت به مدیر مسئولی سید عبدالعظیم موسوی و سردبیری مهناز اسماعیلی در قزوین منتشر می شود.
7388/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.