به گزارش ایرنا، دکتر منوچهر مهرام روز سه شنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت برگزار شد افزود: اساسنامه این بیمارستان خیریه بوده و باید از تعرفه خیریه که حد واسط بخش خصوصی و دولتی است استفاده کند اما مدیران این بیمارستان اصرار به دریافت تعرفه خصوصی دارند که خلاف قانون است.
وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی قزوین به عنوان نقش ناظر بر تعرفه های بیمارستان های استان اجازه نمی دهد بیمارستانی با اساسنامه خیریه، تعرفه های بخش خصوصی را اعمال کند.
مهرام ادامه داد: وراث مرحوم رحیمیان (موسس بیمارستان خیریه رحیمیان و تنها بیمارستان فعال در شهرستان البرز) با جوسازی رسانه ای به دنبال فشار به دانشگاه علوم پزشکی بودند که ما اجازه این کار را ندادیم و این تعطیلی هم خلاف قانون است.
وی ادامه داد: این تعرفه ها هم مصوب هیات وزیران بوده و همه بیمارستان های خیریه موظف به تبعیت از آن هستند.
مهرام خاطرنشان کرد: با جلسات برگزار شده در نهایت درمانگاه ها و اورژانس این بیمارستان فعال شده و بخش های بستری همچنان تعطیل مانده اند و طبق اعلام مسئولان دستگاه قضایی به ما، در صورت عدم راه اندازی مجدد، این بار مراجع قضایی به موضوع ورود خواهند کرد.

* قزوین همچنان با کمبود تخت بیمارستانی مواجه است
رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: قزوین از نظر نسبت تخت های بیمارستانی به جمعیت میانگین 1.6 را دارد که هنوز با شاخص کشوری استاندارد که 2.6 است ریال اصله زیادی دارد، البته با ساخت بیمارستان 700 تختخوابی قزوین و 120 تختخوابی الوند امیدواریم تا حدی این نیازها برطرف شود.
وی با اشاره به وضعیت برخی بیمارستان های جدید و یا در حال احداث استان نیز گفت: ساخت بیمارستان مهرگان و محمدیه توسط دانشگاه علوم پزشکی متوقف نشد بلکه با پیش آمدن مسایل حقوقی و با وجود طی کردن تمام مراحل اداری، روند آن با وقفه مواجه شده است.
وی ادامه داد: بیمارستان شهدای آبیک نیز در واقع شبیه بیمارستان نیست و از همان ابتدا به طور غیر اصولی و بدون پیش بینی ضروریات آن احداث و افتتاح شد و ما طرح توسعه آن را تا 96 تخت پیش بینی کرده ایم که در صورت تامین منابع می توان آنرا عملیاتی کرد.
مهرام خاطرنشان کرد: البته در حال حاضر بیمارستان خصوصی ولیعصر در آبیک از طریق خرید خدمت با تعرفه دولتی به بیماران خدمات ارایه می دهد.
این مسئول حوزه بهداشت و درمان اظهار داشت: ساخت کلینیک محمدزاده در منطقه پونک نیز پایان یافته و ظرف چند هفته آینده به بهره برداری خواهد رسید.
وی در خصوص روند پیشرفت ساخت مرکز رادیوتراپی قزوین نیز گفت: کار ساخت این مرکز و تجهیز آن در هفته های آینده تمام می شود البته در تجهیز این مکان به خاطر مسایل ناشی از تحریم و نقل و انتقالات ارزی با مشکلات زیادی مواجه شدیم.
وی ادامه داد: تاکنون برای تهیه و تامین 2 دستگاه رادیوتراپی این مرکز 230 میلیارد ریال هزینه شده است.
مهرام یادآور شد: اگر این پروژه به خاطر تحریم های ظالمانه علیه کشور به سرانجام نرسد به هر روش ممکن حتی نامه نگاری با سازمان های بین المللی برای تکمیل آن تلاش خواهیم کرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در بخش دیگری از سخنان خود به آماری از وضعیت چند بیماری در استان اشاره کرد و گفت: در آخرین بررسی ها 24.6 درصد افراد بالای 18 سال قزوین فشار خون بالا دارند و احتمال می رود عدد بالاتر از این هم باشد.
مهرام افزود: آمار ابتلا به بیماری دیابت نیز در افراد بالای 18 سال استان نیز هشت و نیم درصد است که نسبت به گذشته وضعیت بسیار بهتری داشته است.

** رتبه هشتم شهروندان استان قزوین از نظر ابتلا به چاقی
وی خاطرنشان کرد: البته وضعیت قزوین از نظر اضافه وزن و چاقی نسبت به 10 سال گذشته بدتر شده و اکنون رتبه هشتم کشور از نظر چاقی و رتبه نوزدهم از نظر کم تحرکی را داراست.
مهرام با تاکید بر پیشگیری و انجام غربالگری بیماری‌ها نیز گفت: یکی از بیماری هایی که بلافاصله در روزهای ابتدایی تولد قابل غربالگری و پیشگیری خواهد بود، کم کاری تیروئید و فنیل کتونوری است.
وی اضافه کرد: از ابتدای سال 90 تاکنون 982 نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید با این غربالگری ها شناسایی شدند.
مهرام خاطرنشان کرد: همچنین 27 بیمار مبتلا به فنیل کتونوری نیز با این بررسی ها مورد شناسایی قرار گرفتند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: همچنین 13 درصد جمعیت قزوین سیگار مصرف می کنند که نسبت به گذشته وضعیت ثابتی داشته و فقط در زنان قدری افزایش داشته است.
مهرام در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: به دلیل مسایل مالی و عدم تامین مطالبات از بیمه ها، دریافتی کارانه پزشکان، هم اکنون 13 ماه و کارکنان به مدت هفت ماه پرداخت نشده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: از یک سو تعرفه بخش دولتی تغییری نکرده و از سوی دیگر قیمت همه اقلام مورد نیاز از غذا و لباس بیمار و سایر موارد مورد نیاز نیز افزایش یافته است.
وی افزود: در این شرایط بدترین اقدام، کاهش پلکانی کارانه پزشکان بود که باعث شده بسیاری از پزشکان که مطب خود را تعطیل کرده اند و فقط در بیمارستان ها خدمات می دهند انگیزه ای برای خدمت در بیمارستان ها نداشته باشند چون این افراد می توانند با خروج از بیمارستان، درآمدهای بسیار بالاتر داشته باشند.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.