به گزارش ایرنا عسگرعلی جوانبخت روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز برگزار شد، افزود: برای استاندارد کردن گرمایش این تعداد کلاس درس چهل میلیارد ریال هزینه خواهد شد.
وی اضافه کرد: از سال 90 تا 92 با مطالعه بر روی سیستم گرمایشی مدارس، 9 هزار و 482 کلاس درس بررسی شدند که از این تعداد هفت هزار و 82 مورد دارای سیستم استاندارد بودند.
جوانبخت ادامه داد: از سال 76 تاکنون 826 مدرسه احداث شده که همگی از نظر گرمایش استاندارد بوده اند و برای استانداردسازی بقیه نیز از سال 92 برنامه ریزی ها آغاز شده است.
وی با بیان اینکه هزار و 641 کلاس با بخاری گازی گرم می شوند که نیازمند استانداردسازی هستند، گفت:
برای کل این کلاس ها 250 میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا ظرف مدت 2 سال برای استانداردسازی آنها اقدام شود.
جوانبخت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در شرایطی که اعتبارات دولتی چندان مناسب نیست خیران گام های ارزنده ای در امر مدرسه سازی برداشته اند تا جایی که دوره بیست و یکم این جشنواره با رویکرد افزایش ایمنی مدارس در همین هفته برگزار خواهد شد.
وی اضافه کرد: از مجموع 9 هزار و 482 کلاس درس استان 6 هزار و 637 کلاس، دارای استحکام بوده و هزار و 612 کلاس نیازمند مقاوم سازی و هزار و 213 کلاس نیازمند تخریب و بازسازی هستند.
جوانبخت ادامه داد: با این حساب 70 درصد مدارس دارای استحکام، 17 درصد نیازمند مقاوم سازی و 13 درصد نیازمند تخریب و بازسازی هستند.
وی، هزینه مورد نیاز برای مقاوم سازی و تخریب و بازسازی این تعداد مدارس را 6 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در سال های آینده با احداث مدارس جدیدتر به طور قطع تعداد این مدارس غیر مستحکم کاهش خواهد یافت.
جوانبخت اظهار داشت: سرانه کشوری کلاس درس به ازای هر دانش آموز یک متر و 34 سانت بوده که در قزوین این سرانه 2 متر و 10 سانت است بنابراین قزوین نسبت به استان های بزرگتری مانند تهران وضعیت بهتری دارد.
وی ادامه داد: در سال جاری با هدف محرومیت زدایی از مناطق، استانداردسازی و بازسازی مدارس از نقاط محروم که وضعیت نامناسب تری دارند آغاز می شود.
جوانبخت همچنین از طرح باز آفرینی 10 مدرسه قزوین از سال جاری خبر داد و گفت: این اقدام به منظور ارتقای امید به زندگی در مناطق محروم با احداث فضاهای مستحکم، زیبا و شاد برای افزایش انگیزه دانش آموزان انجام می شود.
وی همچنین از فعالیت 230 مدرسه غیر دولتی در استان خبر داد و افزود: از این تعداد 199 مدرسه که عمدتا کاربری مسکونی دارند غیر مستحکم هستند.
جوانبخت افزود: از 21 هزار دانش آموز مشغول تحصیل در این مدارس 10 هزار نفر در مدارس غیر مستحکم تحصیل می کنند که امیدواریم با حمایت مدیریت شهری و مسئولان استانی با واگذاری زمین و تسهیلات بانکی زمینه تاسیس مدارس غیر دولتی در فضاهای استاندارد فراهم شود.
نوبخت همچنین با بیان اینکه قزوین سومین استانی است که اقدام به ساخت مدرسه سبز می کند، افزود: قرار است کلنگ زنی این مدرسه در خردادماه امسال در 12 کلاس درس آغاز شود.
استان قزوین دارای هزار و 704 ساختمان آموزشی و 2 هزار و 200 واحد آموزشی است و 40 درصد مدارس آن هنوز به صورت دونوبته اداره می شوند.
7388*6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.