به گزارش ایرنا، احمدرضا بیضایی جمعه شب در یازدهمین برنامه روایت شیدایی که با عنوان آغازی بر یک پایان با موضوع انقلاب اسلامی در اندیشه شهید سید مرتضی آوینی برگزار شد، افزود: سید شهیدان اهل قلم، 12 کتاب دارد که عمده نظرات وی در کتاب آغازی بر یک پایان نوشته شده و همچنین در فاصله سال های 68 تا 71 تعداد 122 مقاله نیز نوشته است.
وی اضافه کرد: شهید مرتضی آوینی بعد از جنگ، دوربین را کنار گذاشته، قلم به دست می گیرد و می توان گفت لقب سید شهیدان اهل قلم، جامع تمام خصوصیات او است.
بیضایی ادامه داد: این نویسنده شهید در بحبوحه جنگ، در خصوص توسعه قلم می زند و در اولین مقاله خود با عنوان مکتبی در باب توسعه که مبنای تحقیقی همین کتاب آغازی بر یک پایان است با نام مستعار مرتضی حق گو به مبانی فکری غرب گرا در بدنه جمهوری اسلامی حمله می کند.
بیضایی با بیان اینکه شهید آوینی چند دهه جلوتر از زمان خود است،گفت: اولین برنامه پنج ساله توسعه از سال 68 آغاز می شود اما آوینی چهار سال قبل از آن شروع به نقد توسعه کرده و آن را غربی معرفی می کند.
بیضایی خاطرنشان کرد: شاید اولین دلیل آن این است که مرتضی آوینی، بسیجی است و بسیجی با محافظه کاری میانه ندارد و در واقع محافظه کاری مسلخ انقلاب است.
این استاد دانشگاه یادآور شد: آوینی، پیش و پس از انقلاب اسلامی تفاوت های زیادی داشته و با پیروزی انقلاب اسلامی و مواجهه با امام راحل به گونه ای تغییر می کند که حتی در نامه به برادر خود در آمریکا این رو در رویی را به رسیدن ابوذر به پیامبر(ص) تشبیه می کند.
وی همچنین در محکومیت اقدام آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه های تروریستی گفت: کسانی، نام تروریسم را بر سپاه پاسداران می بندند که خودشان ذات تروریستی دارند.
وی، این اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران را بی شرمی این دولت مستکبر دانست و افزود: به یقین آینده از آن حزب الله و آزادگان دنیا است.
شهید آوینی بیستم فروردین ۱۳۷۲ در حال بررسی لوکیشن فیلم مستند شهری در آسمان، در منطقه فکه با مین برخورد و به فیض شهادت رسید.
مجموعه فیلم‌های مستند تلویزیونیِ شهید آوینی به نام 'روایت فتح' مربوط به دوران هشت سال دفاع مقدس و از شناخته ترین آثار هنری این شهید نویسنده و کارگردان است.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.