به گزارش ایرنا عبدالمحمد زاهدی روز یکشنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران که در سالن باقر العلوم استانداری برگزار شد، افزود: براساس گزارش های اداره کل هواشناسی میزان بارندگی های پیش بینی شده در هفته های اخیر در 50 سال اخیر بی سابقه است و به همین دلیل سازمان هواشناسی جهانی برای جلوگیری از خطرات و تهدیدات آن هشدارهای لازم را داده است.
زاهدی افزود: برخی از استان های غربی مانند خوزستان براساس این پیش بینی ها حواشی رودخانه های خود مانند دز را تخلیه کرده و پیش بینی های لازم را داشته اند و در استان قزوین نیز باید برنامه ریزی های لازم برای جلوگیری از خطرات و تهدیدهای حجم گسترده بارندگی ها صورت گیرد.
این مسئول ادامه داد: شورای هماهنگی مدیریت بحران طی جلسات گذشته تصمیمات متعددی برای لایه روبی انهار و رودخانه ها گرفته است که نتایج آنها در صورت اجرای صحیح، در روزهای آینده قابل مشاهده خواهد بود.
زاهدی افزود: همه اماکن از قبیل مدارس، ورزشگاه ها، خوابگاه های آموزش و پرورش، حسینیه ها، امامزاده ها و ... برای اسکان اضطراری مردم آماده باشند و خود مردم نیز در اسکان آسیب دیدگان سیل به مدیران و دستگاه های اجرایی کمک کنند.
وی اضافه کرد:برخی باورهای غلط در خصوص سیل و بلایای طبیعی میان مردم وجود دارد که باید با همکاری رسانه ها، دستگاه های اجرایی و متولیان فرهنگی برای رفع آنها اقدام شود.
استاندار قزوین گفت: کلیه مرخصی های دستگاه های خدمات رسان در این ایام لغو است و باید کلیه فرمانداران، شهرداران، بخشداران و مدیران دستگاه ها، بیمارستان ها، اورژانس و... با آمادگی کامل در محل خدمت خود حضور داشته باشند.
زاهدی افزود: دستگاه های متولی باید در همه اماکن تفریحی و محل های استقرار مردم در این ایام به ویژه روز 13 فروردین ماه حضور یافته و تذکرها و هشدارهای لازم را به مردم برای تخلیه حریم های رودخانه ها و مکان های آسیب پذیر بدهند.
وی با بیان اینکه معاون امور عمرانی استاندار و مدیر کل مدیریت بحران استانداری طی روزهای گذشته از تمامی نقاط آسیب پذیر استان بازدید کرده اند، افزود:باید از این شرایط برای جبران مافات و تبدیل تهدیدها به فرصت ها استفاده کرد و جلوی دخالت های غیرکارشناسانه و غیرفنی در ساخت و سازها و تغییر حریم رودخانه ها گرفته شود.
استاندار گفت: در همین راستا باید فعالیت تیم بررسی و ارزیابی طرح های ساخته شده و در دست احداث از منظر آسیب پذیری مقابل سیل ادامه یابد و برای شناسایی نقاط آسیب پذیر و بحرانی استان به کار خود ادامه دهند.
زاهدی اضافه کرد: فرمانداران نیز از مکان های خطر در شهرستان ها ارزیابی لازم را داشته باشند تا در صورت لزوم اماکن مسکونی و تجاری برای جلوگیری از خسارات و تلفات جانی تخلیه شوند.
استاندار گفت: مسیل ها و آبروهای دارای سابقه سیل که هم اکنون در برخی مستحدثات قرار گرفته اند مانند شهرک صنعتی آراسنج و خرمدشت حتما باید با خاکریز موقت از محل سکونت و فعالیت مردم منحرف شوند.
وی با بیان اینکه مردم نگران خسارات ناشی از باز شدن دریچه های سدها از جمله سد طالقان نباشند، افزود: در شورای هماهنگی مدیریت بحران مرکز با حضور رییس جمهوری در این خصوص تصمیم گیری شده و برای جبران خسارات ناشی از این موضوع تمهیدات لازم اندیشیده شده است.
زاهدی با بیان اینکه همکاری مردم در پیشگیری و مقابله با خطرات و کاهش خسارات ناشی از سیل موثر است، افزود:تخلیه نیروی انسانی و آبزیان در بستر رودخانه ها ، آزادسازی حریم مسیل ها، اولویت بندی نقاط آسیب پذیر شهرستان ها به ویژه شهرهای ارداق، اسفرورین و خرمدشت ،کنترل رودخانه های فصلی خررود و ابهررود و استفاده از ظرفیت پیمانکاران برای مقابل با خطرات سیلابها از جمله اقداماتی است که باید با همکاری مردم و دستگاه های اجرایی عملیاتی شوند.
6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.